Gå till innehåll
söndag 23 februari 2025
Caribic410

länspumpa med kylvattenpumpen

Rekommendera Poster

Ja just viktigt att ätnka på att sätta den över vattennivå isf.

Fördelen,om du länspumpar, med T-kopplingsvarianen är att du förmodligen kan öppna ren kranen och få sugeffekt samtidigt som du suger ur ordinarie sjövattenintag. Då kan du suga väldigt torrt utan att impellern behöver gå torrt.

Kanske. Fast behäver man suga vatten så är jag väl såpass nära motorn att jag hinner stänga kranen om jag skulle vara ensam.

Mycket heta fina tips får jag helt klart.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Penta har löst det på samma sätt som Albin, med ett visst läck från impellern som förser motorn med vatten till läns-impellern. Impellrarna är exakt likadana och moton länsar förvånansvärt bra, även på tomgång. Har en 14hk som varit i släkten sedan ny med mycket få timmar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Inte riktigt vad TS söker men får väl hänföras till avdelningen kuriosa:

Anrika båtmotortillverkaren Wickström hade en pump som monterades på propelleraxeln. Som gjort för läckande gamla träbåtar och fiskebåtar som drog in vatten tillsamans med näten. När växeln var i så pumpades båten. Enkelt på det där underbara sättet...

post-10012234-1394237782,0028_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Var visst fel ute med mitt tidigare inlägg, tack för förtydliganden. Kamaxel-argumentet mest ett bomskott i mörkret. Medsänder en äkta pudel! ;-)

[Men bara en liten parvel, dels blev tråden berikad med fler klargörande exempel och dels undrar jag trots allt fortfarande en smula varför konceptet är så ovanligt om det nu antas vara bra? (Brukar även följa träbåtsakutens forum-meksida utan att ha sett detta förut, och träbåtsägare har myriader av trix mot sipprande läckage?)]

post-10006646-1394237782,2772_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Lite ot men liknande pump fast modell större, flera hundra liter i minuten lanserades som katastrofpump för kanske 30 år sedan, har inte sett någon senare.

Monterades även den på propelleraxeln.

Kalle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja men den var onödigt dyr och dessutom fick man köra fort för att få någon ordentlig effekt. Något som inte alltid låter sig göras i skärgården ....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Glöm inte att det är lätt att sughävert-effekt. Det har sänkt många båtar

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...