Caribic410 757 Postad 28 Januari , 2014 Ja just viktigt att ätnka på att sätta den över vattennivå isf. Fördelen,om du länspumpar, med T-kopplingsvarianen är att du förmodligen kan öppna ren kranen och få sugeffekt samtidigt som du suger ur ordinarie sjövattenintag. Då kan du suga väldigt torrt utan att impellern behöver gå torrt. Kanske. Fast behäver man suga vatten så är jag väl såpass nära motorn att jag hinner stänga kranen om jag skulle vara ensam. Mycket heta fina tips får jag helt klart. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
24-seven 6 Postad 28 Januari , 2014 Penta har löst det på samma sätt som Albin, med ett visst läck från impellern som förser motorn med vatten till läns-impellern. Impellrarna är exakt likadana och moton länsar förvånansvärt bra, även på tomgång. Har en 14hk som varit i släkten sedan ny med mycket få timmar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Faderullan 721 Postad 28 Januari , 2014 Inte riktigt vad TS söker men får väl hänföras till avdelningen kuriosa: Anrika båtmotortillverkaren Wickström hade en pump som monterades på propelleraxeln. Som gjort för läckande gamla träbåtar och fiskebåtar som drog in vatten tillsamans med näten. När växeln var i så pumpades båten. Enkelt på det där underbara sättet... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 28 Januari , 2014 Var visst fel ute med mitt tidigare inlägg, tack för förtydliganden. Kamaxel-argumentet mest ett bomskott i mörkret. Medsänder en äkta pudel! ;-)[Men bara en liten parvel, dels blev tråden berikad med fler klargörande exempel och dels undrar jag trots allt fortfarande en smula varför konceptet är så ovanligt om det nu antas vara bra? (Brukar även följa träbåtsakutens forum-meksida utan att ha sett detta förut, och träbåtsägare har myriader av trix mot sipprande läckage?)] Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 28 Januari , 2014 Lite ot men liknande pump fast modell större, flera hundra liter i minuten lanserades som katastrofpump för kanske 30 år sedan, har inte sett någon senare. Monterades även den på propelleraxeln. Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 28 Januari , 2014 Ja men den var onödigt dyr och dessutom fick man köra fort för att få någon ordentlig effekt. Något som inte alltid låter sig göras i skärgården .... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 28 Januari , 2014 Glöm inte att det är lätt att sughävert-effekt. Det har sänkt många båtar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser