Caribic410 757 Postad 26 Januari , 2014 Undra om någon provat att koppla in en slang till sjövattenkylningen, kanske en T-koppling eller nåt, och använt den slangen som länspump. Tänkte att det kan vara bra att sätta dit en split på vattenslangen in till sjävattenkylningen. Ha en slang hoprullad, som räcker lagom långt. Om du vill pumpa mycket vatten ur båten av nån anledning, starta motor, lägga slangändan där du vill suga, vrid över kranen så att du suger ev läns-vatten istället för vanligt sjövatten till kylsystemets sjövattensida och vrider tillbaka när du pumpat klart. Borde ju funka hur bra som helst med tanke på hur fort man tömmer en hink när man höstkonserverar.Sen kan ju den slangen användas vid konservering och man slipper allt skruvande med slängklämmor!!! Självklar e de ju smart att sätta kopplingen innan sjövattenfiltret och kanske ett eget litet filter, kanske en backventil i änden på slangen. Nån måste väl ha provat detta!? Funkar det bra eller finns det några men?? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 26 Januari , 2014 Albin AD 21 hade en sådan funktiom med dubbla impellrar. Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 26 Januari , 2014 Fartyg brukar ha en nödläns på det sättet men då är det centrifugalpumpar, på motorn sitter en impellerpump med inte alltför stor kapacitet. Dessutom, den tål bara att gå torrt i 30 sek. Jag har en trevägsventil på mitt kylvattenintag för att kunna köra en glykol eller köra motorn på land. Skulle gå att länsa med men min nödläns är en 250W/230V som kan köras via invertern eller via landström tills man hittar dyvickan ... EDIT: Den enklaste nödlänsen är att stänga intag och ta av locket på sjövattenfiltret. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
facil26 3 Postad 26 Januari , 2014 Har på gamla båtar sett den lösningen på50-60talet spec skötbåtar, men jag tror ej att moderna motorer / värmevxlare tål att få allt skräp som kan finnas under durkarna, så jag personligen skulle inte använda kyvattenpumpen till detta. Men en extra slang m en plugg att använda vid vinterkonservering verkar jättesmidigt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
naffatS 3 Postad 26 Januari , 2014 Precis som Pentax sade om Albin AD21 (även Albin AD2) så drevs båda impellrarna av samma axel. Mellan impellerhusen fanns ett litet hål så att vatten från kylimpellern läckte över till länsimpellern för att smörja denna när länsvattnet tagit slut. Funkade utmärkt fast jag tror inte länspumpen klarade mer än 25 L/min. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
24-seven 6 Postad 26 Januari , 2014 Samma funktion på vissa Archimedes Penta snurror där det sitter dubbla impellrar i riggen och uttag för länsslang. På en vanlig inombordare med klassisk impeller skulle dock detta fungera dåligt då de är så känsliga för att gå torra. Jag har däremot fått koppla om duschpumpen att gå som länspump för att kunna stötta upp de 2 ordinarie länspumparna efter en grundstötning. Vid behov hade även båtens sötvattentryckpump i detta läge enkelt kunnat kopplas om för att agera länspump. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gameburg 1 Postad 27 Januari , 2014 Hade detta på min förra båt, men i första hand med avseende på konservering och endast länsa i nödfall. Dock rekommenderas ett filter liknande de som sitter på länspumparna för att förhindra iaf stora skräpbitar att komma in i värmeväxlaren/motor/pumpar. Som nödläns kan det vara perfekt, men undviker att länsa det normala vattenintaget! Kommer till våren göra samma grej på min nya båt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nikita33 0 Postad 27 Januari , 2014 Hej, Bara FYI har exakt en sådan finktion på min Azimut 42'a från 2001 så visst finns den funktionen på vissa båtar. Det står tom beskrivet exakt hur man skall göra i manualen, så klart en nödlösning men jag inbillar mig att man kan pumpa ut en avsevärd mängd vatten på kort tid bara att slå om två kranar sen suger den från insidan i stället för utsidan av båten. /Thomas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Funkis 143 Postad 27 Januari , 2014 Jepp, en T-koppling på ingående vatten till motorn - innan filtret - så har jag redan kopplat rätt vid höst konserveringen ( först köra igenom med färskvatten och sedan glykol 50% ) Att jag sedan har en slang som jag kan koppla som räcker ner i kölsvinet är en ren nöd-säkerhets-sug! Fast att oroa mig för ev partiklar i kölsvinet när båten sjunker... NÄ? Båten brukar inte sjunka, det är nog femte båten jag har kopplat så på? Ren nödsug! Och jag brukar inte ha så mycket partiklar i kölsvinet faktiskt. Dessutom har jag ett rejält filter innan vatten sugs in i motorn. Har inte alla ett filter, hmmm? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 27 Januari , 2014 OK verkr vara en fungerande ide´mao. Nån som har bild eller ritning? Nikota33 hade en manual vilket jag gärna tar del av. JAg tänkte just koppla in mellan insug utifrån och sjävattenfiltret innan impeller samt ha en backventil med stålnät i änden på slangen. Som sagt smidigare vinterkonservring bör det ju bli. TAck för alla svar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 27 Januari , 2014 Pentax skrev: Albin AD 21 hade en sådan funktiom med dubbla impellrar. Hmm...har du s.a.s. papper på det? Inte illa ment, men jag misstänker alltså att du måste minnas fel?! [Albin var på sin tid stora på brandpumpar så kanske har du förväxlat nåt utan att källkontrollera ordentligt? (För mig är motorers kylvattenpumpar ganska små, och trots förbränningsmotorers låga verkningsgrad så behöver vattenflödet inte vara särskilt stort jämfört med läns- eller för den delen brandpumpar. Motorkylpumpar är därför näranog alltid kopplade till den interna kamaxeln vad gäller fyrtaktare, den axeln är klen och avsedd främst för ventilernas styrning. Den snurrar också med halva vevaxel-varvtalet vilket ofta är behändigt i pumpsammang där lågt varvtal tycks underlätta konstruktionen.) Men vill man ha hög utteffekt för pumpändamål så verkar vevaxeln vara ett naturligare val, nåt sånt?)] Hela TS fundering att eventuellt koppla nödpumpning till motorns kylpump verkar därmed rätt dödfödd i mina ögon, de respektive kraven på flöde och pumpeffekt skiljer alltför mycket!?? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
utsegla 6 Postad 27 Januari , 2014 På vissa livbåtar med sprinklersystem var pumpen i vevaxelns förlängning. En kraftig pump som hade skovlar med klaring mellan godset. Det var en kran som fick öppnas för att fylla pumpen för att få vatten på däck,vid oljebrand på havet. Eller stängd vid normal körning. Är inte säker om det anbefaldes att hugga av sugslangen inombords eller om det var en trevägsbottenventil, man skulle bruka om livbåten skadats och läckte efter våldsam sjösättning. Yxa fans i båten på en bestämd plats. En sådan funktion kunde också finnas på fritidsbåtar där man är orolig för jätteläckage. Själv har jag aldrigt fått någon läcka fast jag försökt köra där det var grunt. Så behovet är väl inte så stort. Kolla i avgasröret så ser du att en billig el-länspump sprutar mer. Snart kommer våren. I den friska vinden idag gick isen i hamnen väck. Hoppas den håller sig borta. Nu bränns det snart för båtliv här i väst. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KillerBoo 58 Postad 27 Januari , 2014 Det framgår ganska tydligt av manual/reservdelslistan?http://www.albinmotor.com/AlbinMotor/res-ad21.html Länkning fr surfplatta som vanl omöjligt att göra klickbart Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 27 Januari , 2014 Killerbo: Mer exakt var i din LÄNK framkommer detta ganska tydligt?Alltså detta att TS fundering angående påkoppling av nödpump skulle vara effektiv utanpå motorkylpumpen på samma klena kamaxel? Länkens reservdelskatalog eller instruktionsbok, försök gärna precisera exaktare med sidhänvisning etc. Betvivlar som sagt fortfarande att det är rationellt möjligt med tanke på krav på pumpeffekt etc, att TS idé som sagt därmed egentligen är dödfödd. (Lägger mig naturligtvis gärna platt som en pudel vid övertygande argument, blir ju därmed något litet klokare, men knappast innan bevisningen är superklart övertygande i detta fall. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 27 Januari , 2014 Kunde i allaafall konstatera att jag tömmet en tiolitershink väldigt snabbt när jag vinterkonserverar. Så en 3-vägsventil, på nåt sått som inte stör flödet, monterad mellan inlopp och sjövattenfilter får det bli och en slang med sil i änden. Då är vinterkonserverande hur smidigt som helst. Då kan man ju okynnesrenspola motorn så fort man ska lämna båten några dagar, om man känner för det. Tack tack alla glada gubbat och tanter. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KillerBoo 58 Postad 27 Januari , 2014 Nu stämde inte sidräkningen överens alls mellan pdf:ens innehållsförteckning och min pdf-viewer, men nånstans runt s 22, efter smörjsystemet så finns sprängskiss m tilhörande reservdelslista, där den yttre impellern och det yttre huset benämns som pumphus resp impeller för länspump Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 27 Januari , 2014 Jag har jobbat med dylika maskiner, men det räknas kanske inte, har inte ens papper på att jag jobbat med Albins maskiner. Ja kylimpeller och länsimpellern satt /sitter på samma axel. Kollade på Killers pdf redan på sidan 2 ser man den typiska vattenpumpen med sina 3 rörstussar 2 för ingående vatten och 1 för utgående Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 27 Januari , 2014 Kylvattenpumpen på min motor ger max kanske 15l/min, på tomgång högst 5. Räkna kanske en liter per hk motor med motorn på marschvarv. En manuell länspump pumpar 30-60l/min. Min 230V pump ger 130 l/min, pris 300kr. Finns ju större också. Biltema har en utmärkt 12V universalpump nr 52001. Smidigt format och lätt att slänga in där den behövs. Pumpar 30l/min. Jag köpte samma på eBay lite billigare, brukar länsa roddbåten med den ihop med en sk hjälpstart. Universalpumpen kostar ungefär lika mycket som att göra nödläns av sjövattenpumpen? Men, trevägsventilen på bilden underlättar påfyllandet av glykol och gör det möjligt att nödlänsa. Sen finns det en nödlänspump som monteras på propelleraxeln. Kräver tyvärr att axeln roterar dessutom ganska fort, dessutom dyr. Har man en inverter är den dränkbara 230V pumpen en bra lösning. Har man gått på grund och inte sitter fast lär man ju köra så mycket det går mot land, helst då någon brygga för att kunna knyta fast. Sannolikheten är ju ganska stor att det där finns tillgång till 230V Den bästa länspumpen är annars en rädd man med en pyts. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
24-seven 6 Postad 27 Januari , 2014 Det cirkulerar lite olika siffror men många hävdar att impellern i ett Mercruiser alpha one (drev) pumpar upp till mellan 100 och 150 liter per minut beroende på vilken motor som används (140-260hk.) Baserat på dessa siffror kan man anta att sjövattenpumpen på en 40hk segelbåtsdiesel i bästa fall ligger på 30-50 liter per minut på maxvarv. Detta är samma som de sämsta länspumparna som brukar vara på ca 30 liter/min. Man kan idag köpa 12v länspumpar på 300liter/minut för en tusenlapp. Då slipper man riskera att suga in skit i kylsystemet och köra impellern torr. Som förenkling vid vinterkonservering låten dock en extra slanganslutning i motorrummet kanon! Edit: såg inte Bhemacs inlägg innan jag postade ett nästan identiskt inlägg... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 27 Januari , 2014 Nu var det väl inte någon enorm kapasitet på Albins impellerlänspump. Mitt inlägg i tråden ville bara visa att funktionen redan var känd och använd. Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Oldtimer 81 Postad 27 Januari , 2014 Nu har jag bara 2 träbåtar med smärre länsbehov i april-månad. Men OM den gemäna hop tror en kylpump är en länspump.................beskriv läckan..... Even en svensk pumpar 15 X mer/minut enn en pentaimpeller vid 12500 varv..........(enligt KMH) Vad gör man när motor*n stannat? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Funkis 143 Postad 28 Januari , 2014 Då känns det som om vi bottnat i fråga om att använda motorns impeller som nödpump? Ja, den funkar. Men det är begränsad kapacitet så en större läns behövs också? Å andra sidan är det ett perfekt hjälpmedel vid vinterkonserveringen och allt som behövs är en T-koppling, en avstängare och en stos för slang. Det hela kostar under 250:- troligen? Se här: Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Funkis 143 Postad 28 Januari , 2014 fasiken... varför kantrar bilden? Försöker igen då... Nä? Okej, man ser i alla fall kopplingen. Har inte satt på slangarna än på bilden. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tirill 22 Postad 28 Januari , 2014 Det nämndes att Volvo Pentas snurror hade detta på 70 talet. Jo, det stämmer 14 och 25 hästaren (möjligen samma rigg!!) hade denna funktion som Volvo slog på trumman för i annonserna en del. Vet ej hur effektiv den var, Någon i tråden nämnde ju att det satt två impellrar på axeln ner till växelhuset. Jo, det förefaller ju rimligt, men hur undgick man att en gummiimpeller gick torr och smälte när man INTE länsade?? Nån som kan reda ut denna sak här?? FÖ så på stora fartyg kallas detta det klingande namnet STORMLÄNS, när man stänger sjövattensuget från botten/utsidan och öppnar suget för sjövattenpumparna rakt ner mot tanktaket under durkarna. Även vissa brandpumpar har denna möjlighet. Har dock aldrig hört att man någonsin använt denna funktion. Det kan ju bero på att pumprummet ofta sitter akterut på en båt, och att vid grundstötning så drabbas i första hand de förliga compartmenten Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ove-T 294 Postad 28 Januari , 2014 Hej Det går att få fler funktioner med en extra kran. Se länk. http://www.vastkustkretsen.se/pmwiki/uploads/Teknik/VP_kranfunktion.pdf Hälsningar Ove Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 28 Januari , 2014 A just, en T koppling blir såklart det enlaste så man slipper strypa flödet. tack fär den bilden. För nödläns, när man kört hål i båten, funkar det nog inte. Mitt ända tillfälle där jag behövt länspumpa var i somras när vi seglade i kuling, hög sjö, till sandön. Vi låg på samma bog, babord halsar, i tio timmar. JAg hade inte tänkt på att stänga toautlopp/ inlopp i förpikstoaletten. JAg har kollat toalett osv, när vi lutat och kommit fram till att det inte läcker in. Nu hade vi så hög sjö, så resan var som en bergochdalbana, i byarna lutade båten såpass att vi fick vatten högt upp på däck. Ja faktiskt såpass att jag spolade bort en solcell. Hursomhelst, när vi kom fram hade jag rätt mycket vatten förpikstoan och lite andra utrymmen, samt kölsvinet. Den manuella läspumpen som sitter i sittbrunnen funkade inte, membranet trasigt, så jag fick cigarettändarkoppla en manuell 12V pump, pumpa ner i toastolen alternativt i hink och hälla ut. I den situationen hade det funkat perfekt att bara dra ut en slang ur motorrummet och pumpa torrt. Samma sak blir det ju om man får in lite vatten och måste handlänsa, så blir det ju lite, nån cm. vatten kvar. Det kan man ju asmidigt använda slangen till. På min andra båt drog jag en tunn slang till sjövattenpumpen i diskhon som jag kunde pumpa nästan helt torrt med. I den här båten har jag endast tankvatten i diskhon. Den situationen, min länspumpsituation på Gotska Sandön, av den anledningen, kommer jag ju givetvis inte råka ut för igen men det kan ju bli tillfällen där man av olika anledning på ett smidigt sätt vill pumpa vatten, inte hundratals liter per minut utan småskvättar på nägra tiotals liter eller så. Går man på grund såpass att det går hål i båten, ja då krävs det säker rejäla doningar. Vattentrycket är nog i det fallet högsta möjliga och hålet har väl åtminståne i början rejält flöde. Tack för bilder. Blev ju mycket synpukter, diskussioner i alla riktningar här. Trevligt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 28 Januari , 2014 Efter att ha läst några berättelser om olika varianter av vatteninströmning under färd satte jag en nivåbrytare på den elektriska länspumpen. Den är av membrantyp med hög frekvens och för ett oherrans liv. Troligen rätt energisk också. Det blir både en varning med kraftiga ljudet och utpumpning. Inte minst viktigt när den ligger vid bryggan. Väldigt tråkigt att se båtar i marvatten vilket inträffar hela tiden i hemmahamnen med 2500 båtar. Räknar man på sannolikheten är det rätt stor risk att man själv råkar illa ut. Små läckor klarar pumpen i veckor troligen. Nivåbrytaren och en installation före huvudbrytaren är en billig försäkring mot marvattenläge. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 28 Januari , 2014 Satte in en sån, billig 200-300kr på biltema, i Vegan. Vegan hyr jag ut och sköter det oftast via telefon. Förrförra sommren hade några som hyrde båten förmodligen glömt sötvattenslangen i såpass att det fyllde kölsvinet såpass att när jag kollade till båten låg både batterier och regulator, som ligger på förbrukningsbatteiet, under vatten. PErfekt med den lilla med nivåbrytare i. Den klarar galant att hålla tomt på vatten. JAg får in litegrann någon väg men har inte kommit fram till varifrån. Så det är perfekt. HAr en grov slang från länspumpen, så jag ska meka dit nån form av backventil i vår, det är minst en liter vatten som rinner tillbaka ur slangen när pumpen stannar. PErfekt åxå om jag vill tvätta ur i utrymmet, bara hälla ner vatten med lite medel, dra runt med borste. Pumpen sköter resten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 28 Januari , 2014 Med en trevägsventil på sjövattenintaget riskerar man aldrig att vattenfylla båten pga någon öppnat fel ventil. När man ska vinterkonservera fyller man dessutom hela systemet med glykol, inkl hålrummet i ventilen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 28 Januari , 2014 Som den uppmärsamme redan läst löste Albin det på så sätt att väggen/brickan mellan impellrarna hade ett hål så att det alltid stod lite vatten i länsimpellerns hus för att smörja och kyla den impeller som inte jobbade. Ytterligare en finess med denna konstruktion var att vid haveri på kylimpellern var det bara att skifta slangarna, pluss som de flesta tagit till sig underlättar detta vinterkonserveringen. Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser