toop 2 Postad 25 Januari , 2014 Fundera på att skaffa en navtex. Men undra hur bra väder infon är som kommer till den? Hur ofta uppdateras det? Eller är det en onödig pryl med internet sågotsom över allt! Ni som har en i båten använder ni den?? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Beeblebronx Postad 25 Januari , 2014 Jag hänger på frågan. själv är jag av uppfattningen att telefoner och paddor är gadgets. Dom har massa funktioner, men inget är på riktigt. Det finns vinkelmätare, navigationsprogram, regelletare, AIS-attrapper, kommunikationsutrustning, en navtex verkar spännande, Nasa verkar ha en vettig prisbild Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ahmed 8 Postad 26 Januari , 2014 Väderinfon i kommer från de statliga instituten. Så i sverige är det alltså SMHI som ger den infon. En navtex skickar ut väder/navigations varningar var 6:ette timme. Har man tillgång till trådlöst internet finns det ingen användning för en navtex. Syftet med navtex var just det. När det inte fanns trådlöst internet, eller internet över huvetaget. Idag när yrkessjöfarten har satellitbredband så även det går in och använder vanliga vädertjänster. Du får fram samma information om du går in smhi.se som ur en navtex. Slutsats: Nej, köp ingen navtex om du har tillgång till internet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
breckan 19 Postad 26 Januari , 2014 Intressant, har också funderat på en sådan. Men räckvidden då, skickas inte datat över samma band som VHF? I så fall är väl räckvidden inte så mycket bättre än 3G? Jag undrar alltså om det inte är så att navtex spelat ut sin roll helt i och med 3G internet? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ove-T 294 Postad 26 Januari , 2014 Navtex har en helt annan räckvidd än Vhf och 3G då den sänder på mellanvåg 518 kHz. Det är inte ovanligt att få in sändningar från länder runt Nordsjön på västkusten. Där sänds också navigationsvarningar som på Vhf. Hälsningar Ove Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MeaDiva 1 Postad 26 Januari , 2014 Hej Navtex har en räckvidd på ca 200 nm och sänder på MF 518 kHz, 490 kHz kan även förekomma men det är inget man behöver fundera över direkt! (det var länge sedan jag läste detta så jag gogglade så Wikipedia står för fakan) Jag tycker den stora fördelen med Navtex är att man behöver inte bevaka någon sänding utan det är bara att kolla på senaste rapporten som kommit in. Till kaj eller inom täckning är ju internet ett alternativ men inte överallt! /Tobias Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toop 2 Postad 26 Januari , 2014 Men om man ska segla lite utanför Sverige. Och inte vill betala för 3G! Som jag har förstår det sänder alla europeiska Och USA ut navtex? Eller? Så på en Karibien tur o retur Borde man få väder 6h?? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MeaDiva 1 Postad 26 Januari , 2014 Hej Navtex är ett system inom GMDSS så det finns World Wide, sedan kan jag inte svara på utsäningarnas kvalitet... I och med att det bara räcker ca 200 nm ut behöver du komplettera med något annat, många löser det med GRID filer som skickas via sattelit telefon till dator ombord! Jag har ingen egen erfarenhet av det men det finns säkert andra som har! /Tobias Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 26 Januari , 2014 NAVTEX har precis som beskrivits, två stora fördelar. Dels krävs ingen passning, dels är räckvidden några hundra mil och det finns sändare längs alla kuster. Vädret på VHFen är unikt därför att det är kustväder medan NAVTEX ger sjöväder dvs vädret utanför kusten. Båda rapporterna ger bra prognoser eftersom det är data som behandlats av meteorologer som tar hänsyn till hur land mm påverkar rapporten. GRIB-filer däremot är bara prognostiserad rådata. För öppet hav fungerar det bra men i tex kustområdena är fortfarande meteorologen oersättlig om man inte själv har den kunskapen. Betalar man så får man tätare GRIB-filer och som gör det lättare att göra en korrekt prognos. Ett alternativ till GRIB är DWD (typ Nasa Weatherman). Det är data som delvis är bearbetade. Mottagaren är inte speciellt dyr och ger hyggliga prognoser ner till Medelhavet utan 3G uppkoppling. Det finns mottagare för NAVTEX som “töms” mha dator. Även kombinerade, NAVTEX och DWD. Se tex http://www.weatherinfoshop.com/docs/WeatherInfoViewer_se.pdf Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
happysix 44 Postad 27 Januari , 2014 Vi har en navtex. http://www.yachtech.ch/resources/seitenfile6_1.pdf Tanken är bra, men systemet fungerar inte så bra tycker vi. Visst jag får väder och navigationsvarningar. Men det är mycket störningar när man ligger i marina. Det får till följd att medellandena blir oläsbara. Bara en massa xxxxxxxxxxxxxzzzzzzzzzzz////(((XCXCXCZZZAAA. Helknasigt. Apparaten kosta en del när den införskaffades så den har ej levt upp till förväntningarna. Två olika reperatörer har installerat om enheten tot 3ggr. Så jag tror att allt är rätt,men vi har inte haft någon klockren funktion av Navtexen någon gång. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Allegro33 9 Postad 12 Februari , 2014 Det enda vi får in är att det ligger flyt-minor i östersjön och att tankers ska undvika dom. Helt värdelös när det gäller väder. ( ps isommras så låg det en 3st flytminor utanför Gotland ) =) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
CaptainKongo 84 Postad 12 Februari , 2014 Vi har en Furuno Navtex NX-300. Har haft den sedan 2007. Den har fungerat väldigt bra och alltid skönt att ha väderleksrapporter som kommer in automatiskt. Visst vi får in annat också, men man lär sig snabbt vilket som man har nytta av och vilket man kan kasta direkt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser