Gå till innehåll
måndag 10 februari 2025
Caribic410

Olika kvalitet på Genuaskot

Rekommendera Poster

Mina genuaskot är väldigt slitna, som uppruggade lovikavantar.

Egentligen är dom väl fungerande men i somras rev jag sönder ytterhöljet på ena skotet i en mantåggrind som jag glömt öppen.

Dom e rätt mjuka utvändigt och uppruggade, så jag vet inte riktigt vilken ytterdiameter dom haft från början.

Kan man mäta i vinchen vilken diameter den är gjord för?

Hur vet man när ett skot gjort sitt?

Vad är det för skillnader på dom olika typerna?

Finns det nåt sätt att tänka när jag ska skaffa nya?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fler och mer kunniga lär väl fylla på nedan, men här kommer mitt svar så länge.

Jag gillar skot som är mjuka att ta och dra i, men som inte fjädrar. Ju stummare desto bättre!

Fjädrande skot eller fall på hård kryss är helt värdelöst.

Därför gillar jag rätt tjocka tampar med kvalite, men inte så tjocka = tunga så att de tynger ner seglet i lätt vind. Man får ofta ta i och dra med frusna fingrar och då är det bra om man får bra grepp och det inte skär in i handen.

Winscharna klara rätt tjocka skot, förmodligen mer än vad du behöver. Har du self-tailing så kan spåret för detta vara gränssättande för hur tjockt du kan ha liksom genuatravare och annat som skoten skall löpa igenom.

Om du söker på Tågtabell så brukar man få träff för vilka dimensioner som rekomenderas för olika båtar.

Avseende olika material har jag dålig koll, men du bör ha rätt bra kvalite på både skot och fall annars tror jag du blir besviken.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag lägger till...

Bästa egenskapen är ett skot som inte kinkar. Tyvärr vet jag inte hur man vet ifall skotet kinkar, men varför inte kolla med en reptillverkare på mässan? Då brukar det dessutom vara bra priser, och det bruka vara kul att ha ett uppdrag på mässan.

Filtiga och luddiga skot gillar jag inte. Och helstumma dyneemalinor är heller ingen höjdare, jag gillar de släta.

Ta inte för grova linor för blocken, är de anpassade för 8-12 mm, ta inte grövre än 10 mm. Eller byt block. Wincharna brukar klara det mesta.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du har ju rätt stor båt så dina segel tål nog rätt grova skot.

Den här tågtabellen http://robship.se/tagtabellen.aspx?pageid=12 ger lite inriktningar på vad en reptillverkare rekommenderar. Din båt är kanske inte med i tabellen, men titta på andra båtar i +40-fotsklassen så hittar du nog någon passande dimension. Eller kolla helt enkelt med någon Bavariaförsäljare, de vet nog vad som brukar vara monterat vid leverans.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag köpte nya skot på Benns i Sthlm förra året och fick då rådet av försäljaren att inte välja för stumma skot med minimal töjning. När det kommer ett ryck eller en vindby så är det antingen seglet eller skotet som får ta töjningen. Det är då mycket billigare i längden att låta skoten ta smällen. Naturligtvis ska man inte välja skot med för stor töjning, men han har nog en poäng om man inte är tävlingsseglare och byter segel varje år.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för alla bra svar.

Det känns som att mina skot inte greppar riktigt i vinchtrumman beroende på nopprigheten

Kan det vara stor skillnad på halka mellan nya och slitna?

Som inte Kinkar Peter. DU menar?

Om lite elastisitet i skotet gör någon skillnad så föredrar jag nog det, tills jag får för mej att jag e tävlingsseglare på riktigt.

/ Hannu

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Diameter 14 ska det visst vara. Tack för länken.

Kanske ska ge båtmässan en chans.

// TY

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skot som kinkar; när det slår loopar om sig själv och fastnar i blocket kär man släpper. Jävla irriterande.

Vad menar du att det inte greppar på trumman..? Är det ST-winchar? Annars är det avfettning av trumman med T-röd som brukar hjälpa.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Aha. då vet jag. Inte för mjuka, lättböljiga skot då kanske?

Om jag lindar trumman full så får jag ju bra grepp såklart. BEhövs ju bara vid stora krafter.

kanske e helt normalt. HAr bara fått känslan av att det är bättre grepp i Vegan och var bättre grepp i Scampin, med liknande fast lite nyare skot.

Hur som helst ska jag skaffa nya så jag får se.

Blir 14-16mm.

Lite elastiska men ganska vridstyva är jag helt säker på, tror jag

=)

Trevlig helg

/Hannu

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hämtade skoten.

JAg får det till att dom är 16mm i diam. Ska det vara nödvändigt?

Kan det bli för tunnt med 14 i vincharna?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nackdelar med för grova skot:

Tynger ned seglet i lätta vindar.

Går ej i små block.

Går ej att få tillräckligt många varv på en liten winch.

Passar ej i en liten Selftail-trissa.

Då du har en stor båt bör inga av ovanstående punkter vara några problem och då gäller regeln, köp så grova skot som ekonomin tillåter. wink

Själva har vi 14 mm skot på vår 35-fotare då vi har gamla trötta Lewmar ST winchar utan fjädrande ST-trissor och därmed inte klarar grövre skot.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...