Gå till innehåll
fredag 03 januari 2025
bernberg

Okunskap kan bli dyrköpt uppvaknande.

Rekommendera Poster

Okunskap kan bli dyrköpt uppvaknande

Se fler bilder på http://www.bernberg.se/aquador/index.html

Så här illa går det när för klena kranbommar används och eller för klena kranar hyrs in.

Den här båten, en 5,5 ton tung 32 fots Aquador tappades rätt ner i backen med fritt fall på flera meter då lyftbommen brast som enligt uppgift var i aluminium, som tur var kom ingen person till skada. Nu var det inte vilken medlem som helst som drabbades, det var vice ordförandes och kassörskans båt, alltså samma personer som beslutar om inhyrning av kranbil. Styrelsen i HBK beslöt för en tid sedan att mindre kranbil skulle hyras in och begränsa storleken på båtar till en del medlemmars stora förtret.

Nu till frågan: Hur har båtens framtida kvalitet påverkats efter en sådan här smäll?

Vad kan ha påverkats så som infästningar, materialstress i motorblock, tankar, skrov, gjutplasten kring axel och rodertunnlar med mer?

Kan det ha skett delamineringsskador i glasfibern som kan påverka båtens egenskaper långt senare?

Aquador har redan tidigare kända skrovproblem med delaminering efter det att vakuum tekniken infördes.

För en framtida båtköpare är det ren katastrof om en sådan här olycka undanhålles och det långt framöver börjar uppstå oförklarliga fel på båten.

Vad har ägaren för ansvar att informera en kommande köpare om vad båten faktiskt varit med om?

post-5965-1394237779,9469_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det skulle vara intressant att veta hur stor kranbil som utförde detta lyft. Att lyftarmen ger sig låter nätan osannolikt klantigt. Det som brukar hända är att båten glider ur eller att marken under ger vika eller att kranföraren kör ut armen så mycket att bilen tippar. Men att lyftarmen går av är ju märkligt, vet kranföraren verkligen vad han sysslar med.

Enligt en kranbilstabell så borde det vara minst en 30 tons mobilkran som gör ett sådant lyft.

http://www.edinskranar.se/pdf/Lyftdiagram.pdf

För övrigt är det bara att beklaga det inträffade, sorgligt!

Om båten fått skador?

Alldeles säkert! Men hur mycket är nästa fråga.

Båten bör besiktigas av någon som kan och som har tillgång till tex ultraljud eller någon annan typ av tekniskt undersökningsverktyg. Någonstans har det sannolkt blivit krosskador eller delminering och kommer det in vatten där så ökar skadorna år efter år. Detta kan så vitt jag kan bedömma bara avgöras med en nogrann undersökning med en metod som kan fastställa om det finns krosskador eller delaminering.

Efter detta eller efter reparation, bör man även följa upp med att mäta fukthalten i skrovet kommande år, några år framåt för att vet om man kan bortse från det inträffade. 

Läge att stå på sig mot försäkringsbolaget! Min åsikt.

Och att se till att få ett auktoriserat undersökningsdokument som intygar skrovets kondition.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tragiskt med det inträffade.

 

Nu till skadan på båten.

Visst den har fått skador.

Fast det är nog inga problem att laga.

Men den som gör jobbet bör veta vad man håller på med.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gissar på att det är lyftoket som har pajat. Någon som vet? Lyftoket och storleken på kranbil är inte samma sak.

/Claes

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För kort lyfttag(mellan ok och krok) i brist på lyfthöjd vilket medförde alldeles för stor stress på ett lättviktsok,tippar jag på.

:-D utan att veta mer än vad som står i tråden.wink

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det har ju gått en säsong sen olyckan skedde, så en del facit har du kanske bäst själv om du pratar med vice ordförande eller kassörskan. Jag antar att inte båten legat utan åtgärder sen maj?

// Ulf

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som jag ser de så har kranbilens storlek ingen betydelse i detta fallet, det verkar som det påpekats att det är oket som havererat, kanske beroende på okunskap eller oaktsamhet under lyftet.

Kolla runt på tuben får ni se så många havererade båtlyft så man blir mörkrädd, ofta orsakade av felaktiga lyft eller dålig/felaktig utrustning.

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så här stod det i den inledande texten:

Den här båten, en 5,5 ton tung 32 fots Aquador tappades rätt ner i backen med fritt fall på flera meter då lyftbommen brast som enligt uppgift var i aluminium, ....

Lyftbomen tolkade jag då som kranarmen (kanske förhastad slutsats)

Är det så att det var lyftoket som brast så är det en helt annan sak eller om det är ett stag till oket som böjts och därmed knäkts då är det felaktigt handhavande snarare än för liten kran.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...