fenixen 1 Postad 13 Mars , 2005 Har varit lite intresserad av Bavaria 32 eller nya 30. Kollade på en 34 förra helgen, men blev fundersam när jag såg att botten buktade in ca 1,5 cm vid dom främre stöttorna (se bild). Det var också sprickor i plasten som verkade gå in en bit i lamminatet. Båten stog på kölen med fyra stöttor mot botten. Är dom så här veka i konstruktionen? Vad händer om man kör på grund i fem knop? Tacksam för tipps från någon som är bättre än mig på båtkonstuktioner. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
hoek 0 Postad 13 Mars , 2005 Har hört talas om detta på lite äldre Bavarior. Har också hört att detta skall vara åtgärdat på de nya modeller som kommer ut från varvet nuförtiden. I senaste Segling jämförs några av de mer sålda märkena av 35-36 fot, och Bavaria kommer väl ut rätt väl även om tidskriften noterar en del anmärkningar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Glenn Postad 13 Mars , 2005 Som jag förstår så står den nämnda Bavarian för lätt på kölen och hänger istället tungt på stöttorna. Den skulle säkert må bättre om man avlastade stöttorna lite och den fick stå ordentligt på kölen istället. Men sedan är ju frågan den OM den pallar med att stå på kölen, då kanske det buktar in där istället. Ett tips kan ju vara att satsa på en rejäl båt istället för att titta på dessa lågprisbåtar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Danne Postad 14 Mars , 2005 Kan meddela att den Bavarian vet jag fler som tittat på... Tyvärr.. Vet att en person haft Bengt Rybe att titta på den och båten är förstörd.. Beklagar! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Danne Postad 14 Mars , 2005 Nu vet jag efter kontakt med den personen som tittade på den lite mer.. Efter ägaren som ägde den då.. (Säkert samma som nu) så är det ingenting utan naturligt p.g.a stöttorna.. Enligt besiktningen måste den stöttorna varit de som tog upp hela båten.. = D Y R T M I S S T A G ! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Glenn Postad 15 Mars , 2005 Det kanske är det som är förklaringen till varför Bavaria, Elan, Hanse m.fl säljs så fort av sina ägare. Det finns påfallande många Bavariabåtar som bara är några år gamla till salu. Varför tröttnar folk på dessa båtar om de nu är så bra som det sägs? Det vore intressant om någon f.d Bavariaägare kunde berätta varför han/hon sålde sin båt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gatenhielm 0 Postad 15 Mars , 2005 Hej, Du får vad du betalar för, inget större fel på dessa båtar, seglingsmässigt, men du förstår kanske varför en 20 år begagnad Malö eller HR kostar mer än en ny Bavaria, dessa båtvarv jobbar med volymer och håller en hyfsad jämn kvalitet på sina byggen, allting är precis uträknat via datorer för att uppnå hållfasthet, det finns inga marginaler om det händer nå´t vid grundstötning. Har själv en Player 311 från 1983, var och tittade på en BV 33, tänkte byta, men icke sa nicke, går inte att jämföra kvlitet, jag satsade på en ny motor i stället, så håller båten 20 år till. Dessutom har man i mitt tycke dessa raka stäva som ser oerhört fult ut (min personliga åsikt), och orsaken till det är ju självfallet utnyttjande av maximal utrymme bl.a. för att få en stor förpik. dessutom tror jag att många delar min uppfattning att båtar med lång fallande stäv klyver oftast sjön bättre vid t.ex. dåligt väder.... man slipper det hårda stampet Mitt råd.. försök hitta en svenskbyggd beg. båt för dom pengarna.. dessutom skall båtar stå i vagga och inte på stöttor Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
_PJ_ 1 Postad 15 Mars , 2005 Ser ju helt sjukt ut på bilden, den båten skulle jag ALDRIG köpa! PJ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
fagelbla 0 Postad 18 Mars , 2005 Tjenare på er, Jag har ingen personlig erfarenhet av Bavaria, men jag vet att de inte tas emot på vårt varv efter att man har haft problem med hållfastheten på de Bavarias man tidigare haft i hanteringen sjösättning/torrsättning av just ovan nämnda skäl. De var helt enkelt för veka. Håret ställde sig på ända på varvschefen när han såg hur det buktade in på friborden när båten stod på slipvagnen och lutade lite lätt... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
dara 0 Postad 21 Mars , 2005 Som synes på bilden så står ju stöttan under båten, båten ska stå på kölen och inte på stöttan, stöttan är för att stödja båten i sidled. Placera stöttan längre ut mot sidan så är problemet borta Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst hasse Postad 22 Mars , 2005 dara har en poäng Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Player311 1 Postad 22 Mars , 2005 Jag kan informera om att även Malö 40 som definitivt inte kan klassas som nåpgot fuskbygge får liknande symtom om man placerar stöttorna felaktigt! När kompisens Malö placerades lite snett i slipvagnen så buktade skrovet märkbart inåt vid stöttorna! Med andra ord är det knappast fel på konstruktionen på Bavarian på bilden utan snarare på de som pallat upp henne! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sjotrollet 0 Postad 23 Mars , 2005 stötterna är inte till för att bära hela båtens tyngd som många tror.. Dom ska bara hålla balansen det va samma problem med min båt som jag köpte nyligen (dock inte en plastbåt) Det gick att laga men det va mycket svett innan det blev bra Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
hoek 0 Postad 24 Mars , 2005 I senaste båtnytt finns en intressant artikel om Judel Vrolijk (som designar bla Dehler och Najad), samt ett resonemang kring kvalitetsbåtar kontra budgetbyggen. Klart läsvärt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
fenixen 1 Postad 25 Mars , 2005 Tack Hoek. Intressant läsning i Båtnytt. Även repotaget längre bak i tidningen om hur testerna går till förr och nu (CE) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Popeye Postad 29 Mars , 2005 Verkar som att segelbåtsfolket har fått en motsvarighet till motorbåtarnas Bayliner i Bavaria. Stora volymer, dålig kvalitet och fårhållandevis billiga i inköp.......Trist, men det verkar finnas en marknad även för sådana båtar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
fagelbla 0 Postad 2 April , 2005 Bavaria pressar ut 3000 båtar per år. Nautor har väl nätt & jämt tillverkat 2000 Swanbåtar hittils - totalt. Man får det man betalar för, så enkelt är det...! //T Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Björn Postad 4 April , 2005 Jag tror också att detta fenomen (buktande bordläggning) kan inträffa på många av våra båtmodeller, inte bara Bavaria, om man pallar upp båten felaktigt. Det som däremot kan vara av intresse är varför detta exemplar står som den gör. Kan det vara så att Bavaria inte mår bra av att stå på sin egen köl? I sådan fall kan det vara ett kvalitetsproblem, inte annars. Att Bavaria massproduceras behöver inte innebära att dom har ett dåligt skrov, snarare borde dom genom att få ut ett stort antal båtar på marknaden också snabbt få rapporter om kvalitetsbrister och sedan, förhoppningsvis, rätta till sådant. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
hoek 0 Postad 5 April , 2005 Jag vet inte om så är fallet, men det skulle inte förvåna mig i fall det finns anledning till att J/V's kunder rent generellt betraktas som kvalitetsvarv. Vill man bli betraktad som en kvalitetsdesigner så måste det ju också omsättas i båtar som motsvarar detta. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Henrik Postad 6 April , 2005 Hade skroven på Bavaria varit dåliga så hade varvet knappast lämnat 5 års garanti på skrovet. Har själv haft en 32:a årsmodell 2002 och har seglat den i 3 säsonger och jag har inte ett ont ord att säga om denna båt.Och ja jag sålde min båt,och har köpt en ny Bavaria 36:a. Om man inte vet hur man sätter en båt i en vagga så kan man få skroven att bukta på de flesta båtar. Du kan tryggt köpa en ny Bavaria istället för att betala i stort sett sammma pengar för en 20 år gámmal båt med en motor som sjunger på sista versen, för det lär bli en riktigt dålig affär. En slående sak när man läser inlägg och liknande om Bavaria är att många har hört från någon men det är ingen som vet. Anledningen till Bavarias låga pris är inte låg kvalité utan rationell produktion och stora inköpsvolymer. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Olof_M 1 Postad 6 April , 2005 Jag vet inte heller något om Bavaria, men en felplacerad stötta kan medföra katastrof, det vet jag. Tyvärr är det ofta svårt att placera lösa stöttor på nyare båtar då dessa tenderar att ha tvär skrovsida som vinklar mot en plan botten. En vagga är bättre där båten står på kölen och stöttorna stagar upp skrovsidorna och sedan staga upp med lös stötta mitt inunder fören. Men om du ändå vill köpa kan du ju alltid pruta. En skrovrenovering på varv brukar dra iväg... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Lasse Postad 6 April , 2005 Lyssna inte för mycket på alla grabbar som är förbannade för att dom betalt dubbelt så mycket för sina likvädiga båtar, det finns en anledning till att alla överlevande biltillverkare gått över till löpandebandteknik. Storvarven har kvalitetsavd lika stora som vissa varv, man kan förstöra vilken båt som helst genom att stötta den fel Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Seawolf Postad 11 April , 2005 En Bavarias skrov väger ungefär lika mycket som liknande båtar från andra varv. Det går alltså åt ungefär lika mycket material. Skroven är handupplggda vad jag förstår. Det enda jag inte kan begripa hur mycket jag än försöker är på vilket sätt Bavaria skulle kunna tjäna pengar på att inte se till att det som skulle vara starkt verkligen blir det. De anlitear ju välrenommerade konstruktörer dessutom. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst sara Postad 12 April , 2005 Lägg hellre pengarna på en begagnad mer gedigen båt!! Min föredetta svärfar jobbar på varv o det är tok så mycket bavaria båtar med skadat skrov för en pytte liten grundstötning han får in. Försäkringsbolagen håller på att bli tokiga.Sök hellre efter en begagnad välbyggd båt för samma pris. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Glenn Postad 12 April , 2005 Kan det inte vara så också att många som köper Bavaria är nybörjare på sjön och som ny är det större risk för grundstötningar. Jag har en känsla av att de som haft båt ett antal år inte gärna köper Bavaria (Hanse m.fl), av konservativa skäl -eller andra! Jag misstänker att Bavaria nog håller ihop rätt bra om den bara hamnar i rätta händer. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Henrik Postad 14 April , 2005 Har precis fått reda på att det hitills sålts 50st nya Bavaria 30:or i Sverige sen den kom i mitten av december (tror jag att det var), det är bara att gratulera. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
hajen5 0 Postad 17 April , 2005 Patetiskt. Skulle gamla Comfortbåtar t ex vara högre kvalitet? Men har man kunnat begära 500K - 600K för en Comfortina så blir man nog orolig när det går att köpa en First 31.7 för bara litet extra pengar. Betydligt sanbbare är de också. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Pelle Postad 21 April , 2005 Vi har haft en 36:a i drygt ett år nu. Under vintern stod den i en stabil vagga (som även används som transportvagga mellan hall och sjösättningsplats). Inga tendenser till inbuktning i skrovet, varken runt stöttor eller köl. Men båten vilar helt på kölen, och stöttorna bara balanserar skrovet i vaggan. Tjockleken runt kölen är enligt uppgift från både varv och mätningar av varv c:a 18-20mm på 36 och 38:an. I förskeppet (som dessutom är kevlarförstärkt vilket låter bra för mig, men kanske påverkar mindre) är det dryga centimetern tjockt, och väldigt homogent (har skruvat i en bogpropeller så jag har haft möjlighet att klämma lite på delarna). Rörande kvaliteten på Bavaria så är jag inte det minsta orolig över skrov, däck, rigg och andra inventarier. Det som märks om man jämför med tex. Sweden Yachts är mindre trä, sämre lack-kvalitet på det trä som finns samt möjligen något ojämnare ytor på fribord och däck (dåligt renoverade formar i vissa fall). Inte så att ytan är dålig, men inte fullt lika slät som en ny motorhuv på en bil. Vi köpte den och planerade att behålla i många år, men samtidigt kommer det hela tiden nya varianter, och det känns inte helt avlägset att byta upp sig till en större modell inom några år - jag misstänker att många bavaria-ägare resonerar på samma sätt. Själv hade jag nog inte köpt en begagnad Bavaria som har gått som charterbåt, åtminstonde inte utan en väldigt noggrann genomgång. Däremot en privatägd, privatbrukad som är välvårdad är nog inget att tveka över. /Pelle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Blarwp 0 Postad 21 April , 2005 Seglade en Bavaria 38 i grekland sommaren 2004 .båten var av 2003 års modell men den gav inte mig någon trygghetskänsla och kvaliten känndes riktigt tråkig. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Robert Ferm Postad 22 April , 2005 Hej! Har ingen egen erfarenhet av Bavaria men jämför man Bavarias forum men andra båttillverkares forum så verkar Bavariaägarna gnälla en del på kvaliten! Kan tex nämna en bavariaägare som klagade på sprickor vid röstjärnen på en några år gammal båt.Min egen båt är nästan 20 år gammal och jag har ännu inte sett några sprickor vid röstjärnen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser