BillyL 0 Postad 23 Januari , 2014 Hej! Är ny här på forumet och skulle vilja höra med er om en sak. Jag har en gammal Mercury 3,6 motor som jag tänkte försöka få igång. Mest för att jag vill lära mig lite om båtmotorer... Motorn hoppar igång med startgas men lägger sedan av direkt. Jag tycker då att det låter som att det är problem med bränslet eller förgasare (kanske båda)...??? Om jag nu vill få ordning på denna motor och ha en motor man kan (någorlunda) lita på, hur ska jag då göra? Vart börjar jag? Är det bara att plocka isär allt, rengöra, smörja och sätta ihop allt igen? Som ni kanske förstår så är jag helt novis på detta... :-) /Billy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
excel319 510 Postad 23 Januari , 2014 Det är troligen så att förgasaren inte tömts på bensin, utan du har fått torkad olj/kristaller som har satt igen munstyckena i förgasaren. Ta bort och gör rent samt kolla att bränsle kommer från tanken till förgasaren. När jag hade liknande problem så löste bränslet upp oljan och motorn startade efter några timmar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
facil26 3 Postad 23 Januari , 2014 Hej billy försök alldrig att starta en 2-TAKT motor m startgas ty då får den ej ngn smörjning, det kan kosta lager+ repor i cylfoder, motorer fordrar olja spec om dom hängt länge o torkat. Gör rent bränsle tillförselen från tank till vevhus så startar säkert motorn om det finns gnista. mvh lycka till Facil. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BillyL 0 Postad 1 Mars , 2014 Ok, då ska jag ut och göra rent förgasaren oc se vad som händer. Hoppas bara inte motorn fick för mycket stryk av startgasen... Det visste jag inte faktiskt, men det är ju självklart nu när du nämner det. Tack för era svar! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser