Gå till innehåll
fredag 03 januari 2025
Larre61

4-takt 60hp

Rekommendera Poster

Hallå. Tänker byta ut min 2-takt 60hp  -05  mot en 4-takt 60hp. Vet inte vilken motor som är bäst utav Mercury, Honda eller Yamaha. Är det nån som har något bra förslag. Är tacksam för alla svar. mvh 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bytte ut min gamla Johnson våren 2013 till en ny Yamaha. Har inte haft ett problem med den samt haft bra service av Yamahaaffären i Luleå. Yamaha imponerar hitills.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla vilken återförsäljare och serviceverkstad som ligger närmast. Blir jobbigt i längden om det är för långre resa varje gången den ska på service.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack. har kollat lite på Honda, det jag har läst om den så verkar det bra. Verkstad ligger i min närhet för både Honda,Mercury och Yamaha. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag ser att du bor i östergötland, är inte risken stor att en ny fyrtaktare stjäls under 1.a säsongen? Hos oss (Nynäshamns kommun) är en traditionell tvåtaktare ett måste om man vill ha båten i sjön längre än mellan midsommar och skolstarten (om den ligger vid en obevakad brygga).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är ju ett problem med stölder, Vet en som blev av med motorn 3ggå även fast de hitta den via spårsändare. Nu är han ägare av en 2-takt. Bryggan där den ligger är bevakad under sommarmånaderna, men det är ju i och försig ingen garanti.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det är kvaliteten du undrar över så är det skitsamma vilken motor du än väljer. Det som skiljer mest är vilka tillbehör du får till respektive märke. Mercury är billigast av de du nämnde, men det är ingen sämre motor för det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fundera också på om båten kan bära den högre vikten utan problem, anhörig till mig fick byta tillbaks till lättare tvåtaktsamma sommar pga vibrationer som gjorde båten näst intill obrukbar,  Han köpte 4-tacktarn på våren och fick den stulen i juli, så det löste sig av sig själv...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svar, Det verkar ju verkligen vara så att 4T är väldigt stöldbegärlig, men tror du inte en ny 2T typ Evinrude är lika intressant för tjuven? Dessutom väger ju den nästan lika mycket. Båten i fråga är en Ryds fc 535.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här är en med 60 hk 4-takt, så vikten tror jag inte är några problem. Verkar vara en rejäl båt.

http://www.blocket.se/orebro/Ryds_535_FC__kop_rantefritt_48316801.htm

Däremot har jag en känsla av att Tohatsu är mindre stöldbegärlig. Borde inte vara det eftersom det är minst lika bra motorer som alla andra, men jag kan ha fel. Har inte hört talas om någon med stulen Tohatsu. Kanske någon annan känner till någon?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du köper en ny yamaha F60 är det startspärr i den. Kostar typ 20k att köpa ny. Bör väl innebära att de motorerna är mycket mindre stöldbegärliga. Vet ej om Evinrude har startspärr.

Jag har mycket goda erfarenheter utav yamaha, men med det inte sagt att yamaha är bättre än de andra tillverkarna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror att du blir nöjd med vilken du än väljer. Alla tillverkarna som du nämner har mycket likvärdiga tekniska specifikationer i den storleken (60hk). Har själv goda erfarenheter av både Yamaha och Mercury. Tittade på samtliga nämnda märken på Båtmässan i helgen och fick känslan av bra kvalitet.

 

En 4-takt kommer att passa den båttypen perfekt. Eftersom närhet finns för service till alla märken, så hade mina urvalkriterier varit;

1. Den motor som man blir gladast av att se på båten när det är dags att sticka ut.

2. Det företag ger bäst bemötande (givetvis ska det finnas en bra verkstad).

3. Pris eller totalerbjudande (inbyte/ montering?).

 

På min båt blev det en Suzuki - går fint den också.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjena Caribic 410. 

Har fått för mig att ljudnivå samt bensinförbrukning ska var hälften mot en 2-takt. Dessutom så slipper man 2-taktsolja, Har ioförsig titta lite på en Evinrude, verkar o var ett bra allternativ. Har du nån uppfattning om den? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror inte du kan räkna med halverad förbrukning i en 4-taktare jämfört med en 2-taktare. Kanske 70-80% av 2-taktaren. Fördelen är annars mindre rök och bättre samvete.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Samvetet är ju oxså hedersvärt:) Du har ingen koll på Evirude?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Evinrude E-tech är (tror jag) den enda 2-taktaren i 60hk klassen. Mindre cylindervolym än övriga och 2 cylindrar. Övriga 3 eller 4 cylindrar och 4-takt. Vet inte hur detta jämförelsevis påverkar gångkultur och ljudnivå (?).

 

Evinrude sitter på många många båtar och marknadsför sig som det accelerationsnabba och vridmoment alternativet. Förmodligen ungefär samma pengar som övriga alternativen, åtminstone listpris.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Se diskussionen under tråden Evinrude E-tec eller Suzuki DF 50 ATL -13 under motorbåtssnack längre ner. E-tec 50 och 60 är samma maskin med olika programering bara. Det går faktiskt att programera om den för några tusenlappar men man blir väl av med garantin.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min gamla 60hk 2-takt drar drygt 10 liter i timman vid strax under 20 knop (ungefär halvgas). Säg att motsvarande 4-taktare drar 7 liter/h vid samma förutsättningar, en besparing på ca 50kr per driftstimma.

 

En nyare 60hk 2-takt kostar ca 20000kr begagnad, en ny 4-takt 60000kr.

 

Förutsatt att man inte skall sälja båten går det inte att räkna hem den lägre förbrukningen innan man passerat 800 driftstimmar med 4-taktaren. Skall man dessutom väga in att 4-taktaren är dyrare i service måste vi över 1000 driftstimmar innan 4-taktaren börjar motivera sin existens ur ett bränsleförbrukningsperspektiv.

 

6/6 motorstölder (som jag vet om) förra året i den sjö jag har lillbåten var 4-taktare (trots att de allra flesta båtar i sjön har 2-taktsmotorer). Vilket är en annan anledning att att köra 2-takt.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ljudet kanske är lägre det vet jag inte men det minst ebergislösande idag är ju faktiskt 2-takt med direktinsputning.

Bra förbrukningsmässigt och för miljön. Släpper minst oförbränd bensin i sjön åxå.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite tankar om att köpa en ny motor;

 

Ekonomi. Om ingångsvärden i tråden används och det antas att båt och motor säljs efter 10 år, så;

- Ekipaget är värt 40 tsek mer med en 10 år gammal 4-t än med en 19 år gammal 2-t?

- på 10 år så är besparingen 40 Tsek i bränsle och underhåll vid 100 h användning/år.

 

=> pengarna tillbaka

 

Prestanda. Tester av moderna båtmotorer visar små skillnader i toppfart, bränsleförbrukning och ljudnivå.

 

=> 2-t eller 4-t spelar ingen roll

 

Stöldrisk. Om det är nya motorer som stjäls och det bara är Evinrude som gör 2-t, så är (90%?) av motorerna som försvinner 4-t. En ny Evinrude borde vara lika begärlig som de övriga (Optimaxen börjar vid 75hk).

 

=> 2-t eller 4-t spelar ingen roll

 

Miljö. Följs resonemanget i prestanda ovan, så är utsläppen av farliga ämnen till luft och vatten oavhängit 2-t eller 4-t. En ny motor är miljövänligare än en gammal 2-t, dessutom tystare.

 

=> köp en ny motor

 

Det först tänkta alternativet brukar vara det rätta. En ny 4-t passar bra på båttypen oavsett val av de 3 nämnda märkena (på en styrpulpetare typ HR440SC hade mitt förstaval vid 60hk blivit Evinrude - vid vattensportanvändning och liknande).

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tohatsu har insprutad 2-takt på 50 hk och 75 hk. Dock ingen 60 hk, men kan vara bra att ha i åtanke. Jag har en känsla av att dessa inte heller är lika stöldbegärliga, även om de är nya.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tohatsu:s nya 60hk 4-t som presenteras under 2014, ser bra ut designmässigt om bildena stämmer. Bara för att slänga in ett alternativ till!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Efter 10 år finns knappast ursprungliga skillnaden i värde mellan motorerna kvar i värde på båten. Det har inte så mycket att göra med 2-takt/4-takt utan att nya saker sjunker snabbare i pris än gamla.

 

Skillnaden i pris på blocket mellan en 10 år gammal utombordare och en 25år gammal utombordare är konstigt nog oftast mycket liten.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har säkert rätt 24seven. Om man tänker så här istället;

1. Vid försäljning av båt+motor efter 10 år så bör andrahandsvärdet ligga någonstans mellan 1-40Tsek högre.

2. Efter 10 år och 100 driftstimmar/år så är bränslebesparingen någonstans mellan 1-40Tsek.

 

Alla fall är unika, men anta för enkelhetens skull att det är 20+20Tsek som kommer tillbaka, så är man hemma?

 

Tycker resonemanget att byta motor är intressant, då det kan finnas många anledningar att byta till en ny motor om båten känns rätt.

 

Ofta i båtlivet så investerar man i sig själv för att det ger så mycket tillbaka, men just när det gäller att byta ut klumpen där bak på båten - så kan det ju kännas bra att veta att det inte är fel ekonomiskt.

 

En ny motor skulle också ge en garanti på 5 år om oturen skulle vara framme. Jag vet inte hur många driftstimmar som kan anses vara normalt på en utombordare innan den kan anses vara slut?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är en Honda-motor som är blå, och det står Tohatsu på den istället. Jämför med Honda så ser du att det är exakt samma design. De kostar ungefär lika mycket också.

Alla Tohatsus nya 4-taktare från 60 hk och uppåt tillverkas av Honda.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med den nya Tohatsun så verkar det finnas 5 starka 4-t alternativ. Suzuki 60 hk är uppdaterad med självjusterande kamaxelkedja, borde vara värd att ta med i urvalet också.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...