Gå till innehåll
lördag 04 januari 2025
lassobosso

Stålbåtsrenovering - vilket lim och andra frågor.

Rekommendera Poster

Hej alla!

Jag blev själv med stålbåt i somras och nu börjar det bli dags att sätta fart inför våren. 

Båten är idag isolerad med frigolit men på de ställen jag har kunnat inspektera så ligger frigoliten lös innanför innerväggarna och vad jag förstår är det inte speciellt lämpligt. Efter idogt läsande här och på andra forum så har jag nog bestämt mig för att isolera med stenull. Jag är rätt klar över hur jag skall gå till väga men jag undrar vilket lim man lämpligast limmar stenullen mot skrovet. 

Tacksam för svar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej och välkommen till forumet! Har inget givet svar på frågan om limtyp, har inte ens sett nån liknande fråga tidigare på forumet vad jag minns (men många andra rörande fukt, isolering, rost, ventilation o.s.v. tagna var för sig). Spontant kan jag tycka att isoleringen bör vara lätt att avlägsna/återmontera för att kunna rostmåla, alltså inte limmad för stålskrov rostar väl rätt kopiöst? Också att stålskrovs värmeledningsförmåga är så stor att de i princip alltid håller samma temp som utsidan (isolerar man inifrån så värms stålet dessutom inte alls). Kondens bildas på kalla ytor, jämför ölglasets kalla yta relativt rumstempen, så rostbildande kondensvatten blir svårfrånkomligt? Men kommen så långt i funderingarna så inser jag att även det motsatta betraktelsesättet kan gälla, alltså att isoleringen också är till för att hålla stålet kallt likaväl som båten varm? Blir knappast nån luftväxling nära stålet utan temperaturkontrast för ingen ny varm kondensbildande luft tillförs som kan driva självcirkulation. Limning försvårar förnyad rostmålning men sluter också springor där kondensvatten kan bildas samt motverkar varmdrypande självcirkulation på stålytan??

Nå, nu vet jag som synes varken ut eller in, men lyfta trådar kan jag. :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intressant. Det jag har hört är att det är absolut no-no att limma sten/glasull på stål eftersom fukt (och luft) vandrar i materialet pga kapilärverkan och att detta får stålet att rosta väldigt fort. Fartyg isoleras med sten/glasull (tror glasull är vanligast) men aldrig limmat utan det finns alltid en luftspalt. Frigolit ska heller inte limmas tight. det ska vara luftspalt där också. I en plastbåt kan man limma med tex bygglim, vertikala strängar lagom tät. Detta ger en luftspalt på några mm bakom. Borde fungera på stål också.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har sett en del stålisar håller till på Maringarderoben.

De kanske har testat?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej och tack för svaren!

Det kanske är så att det inte behöver limmas men som jag förstått det bör man inte ha någon luftspalt utan att genom att sätta isoleringen helt tätt mot skrovet undvika kondensbildande luftcirkulation helt enkelt.

Mern det verkar ju som att ju mer man läser ju oklokare blir man. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, ämnet är nog nästan lika knepigt som detta med offeranoder/korrosion? surprise

Hmm...sten&glasull ger väl gott brandskydd till skillnad mot frigolitens* tjockt giftiga rökutveckling? Men å andra sidan bör nog isolationsmaterialet ha slutna luftceller, alltså inte suga upp vatten och där är ju frigolit jättebra (används ju som flytm
aterial). [Här på forumet rekommenderas f.ö. ibland liggunderlag för isolering i plastbåtar, skitdyrt per kvadratmeter men lätta att skära till och böja för direktlimning mot plastbåtskrov och det brinner ogärna. Men plastbåtar kan ju aldrig rosta så detta med direktlimning mot stålskrovets skyddsfärg utan luftspalt känns tveksamt även med icke-uppsugande isoleringsmaterial.] Sen finns detta med fuktspärr, alltså ett enda hermetiskt tätande skikt av plast eller kanske brandsäker alu-folie, tydligen helst applicerad nära den varma sidan där fukten är gasformig och annars kan tränga in i isolermaterialet. Skriver ETT ENDA fuktspärrskikt för att två stycken kan stänga in fukt emellan, men problemet blir då att stålskrovet ju också utgör fuktspärr fast på den kalla sidan. Att borra hål i skrovet för att släppa ut fukt är knappast rekommendabelt, nödlösningen blir att lämna en skrovnära spalt där kondensvatten kan rinna ner i kölsvinet. Fast luftväxlingen i en sådan spalt bör nog minimeras med tanke på att ständigt nytillförd varmluft ökar kondensationens vattenmängd? Googlade med DESSA söktermer, ett returerat svar blev DETTA där utredningen i inlägg #5 om spärrskikt, spalt, cellskum m.m. verkar trovärdig??    

*) Frigolit är väl f.ö. ett varumärke snarare än en korrekt plastteknisk term, är månne cellplast rätta samlingstermen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Frigolit är detsamma som EPS= expanderad polystyren vilket är små polystyrenkulor med pentangas inuti. Dessa läggs i en form och man blåser in vattenånga vilket gör att kulorna expanderar ungefär som popcorn. I.o.m att det är kulor kan vatten krypa in emellan på sikt (kolla gamla flytblock dom väger ton). Det finns även XPS= extruderad polystyren där plasten smälts först och gas blandas in efteråt och mixas. Det blir ett mycket mera homogent material dock så är det betydligt dyrare

/Leif

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Motorrummet är ju isolerat med stenull

 

mvh, Förre ägaren ;-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ser att Leif kan detta, jag blev idiotförklarad en gång när jag skrev att frigolit tar upp vatten.

Ska man ha brandisolering så är det stenull som gäller. Ei värdet på glasull är mycket sämre.

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Precis :)

Vad jag har kunnat läsa mig till så suger inte stenull åt sig någon vätska alls i princip.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen!

 

Nu har jag googlat runt lite och på de amerikanska forumen rekommenderas uteslutande sprayisolering. Det kanske är det man ska satsa på?

 

Någon som vet om man kan köpa ett gör-det-själv-kit i sverige?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Frigolit eller cellplast funkar som isolering i en (plast-)båt.  Att en flytkropp som legat 20 år i vattnet är tung är kanske inte relevant. Många har limmad frigolit i båtar utan problem. Frigolit används som husisolering, framförallt till husgrunder där det ofta är väldigt fuktigt. Det finns forskare som menar att frigoliten inte håller mer än 50 år. Frigolit behöver ca 300 gr för att börja brinna. Om det kläs med rätt material klara man gällande brandskyddskrav, i hus är det gips, för möbler mm är det ett ett flamhärdigt material som behövs. I båten ska mattan vara flamhärdig.

Ska man limma något på stål så måste det vara absolut fukttät. Eller så måste det finnas en möjlighet för ev fukt att komma ut.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle vara intresant att få veta ei värdet på frigolit, klätt med valfritt material.

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...