Gå till innehåll
måndag 13 januari 2025
Ringhede

Båtskatt

Rekommendera Poster

Vissa förespråkar både körkort, båtregister och övriga kontrollformer för fritidsbåtar. Vissa siar om att tiden snart kommer då vi inte kan slippa från att betala båtskatt. Tycker nog att vi redan idag betalar på tok för mycket skatt ändå även för våra båtar. Som parallell från utredning av Skattebetalarna http://www.skattebetalarna.se/BinaryLoader.aspx?ObjectID=1603&PropertyName=File1&CollID=File Från utredningen Bilismens skatter Miljarder kr Energiskatt/CO.skatt bensin 23,7 Fordonsskatt 7,2 Vägavgifter 0,6 Dieselskatter 7,0 Moms drivmedel totalt 13,6 Moms på bilförsäljning 11,0 Moms reparationer 4,1 Skatt tjänstebilar 5,2 Totalt 72,4 miljarder Motsvarande för båtar kunde säkeligen tas fram och mycket påminner om samma typer av skatt. Tanken är att skatter för bilismen skall täcka kostnader för vägar mm. Återbäringen på båtägarnas skatter kommer knappast idag tillbaka utan är precis som bilismen en stor mjölkkossa för att få in mera skatt. Gärna båtregister men med fribrev i minst 100 år om att inte göra om det till skattekossa. Intresserad av om någon tycker man ska införa ytterligare skatter än vad som redan betalas av ägare till fritidsbåtar. mvh Roland

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

det är väl bara bensin och diesel skatten man betalar för båtar?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Val ja. Men då lovas det guld och gröna skogar och alla röstar på .... och sen är vi där igen.

Biltullar och fan och hans moster. Snart kan man inte vända sig om utan att behöva skatta för det och svensken han tiger.

Båten är det som räddar oss ur vår trista vardag och om den friheten försvinner tappar vi nog lusten helt och emigrerar i massor.

Men när man känner att allt är skit och man inte duger till något kan man alltid bli politiker.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Inte för att jag tycker om att betala skatt men förr eller senare så kommer nog vi fritidsskeppare att få betala för underhåll av båtsportlederna runt Sverige. Om jag får välja mellan att betala skatt eller bli av med lederna så väljer jag att betala.

Magnus

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Våran lille finansminister LOVADE att inte höja bensinskatten men ändå kommer den att gå upp 12 öre/L efter nyår. Varför då? Jo för dom har beskattat etanolen och infört tull på etanol. Bensin innehåller tydligen ca. 5% etanol vilket bidrar till bensinhöjning.

Våra Folkvalda lurar oss! Sen förstår jag inte hur den där sossebosse ringholm får finnas kvar i sthlm. Vem som helst annars skulle ju fått kicken direkt!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Borde Sparka ut en hel del såkallade skatte puckon som bara ligger och latar sig och höjer lite här och där istället för att göra något åt problemet... Villken idiot som hellst kan laa styra landet om det bara är att höja skatter kan fan inte vara svårt....

Nä båtskatten är jag imot som fan för det vet alla hur det blir med det det börjar med några hundringar och slutar med 10 000pix om året bara för att få äga en liten eka.... Jag anser att vi betalar vår båtskatt redan idag varje gång vi tankar båten.... Och hur ska en segelbåt utan motor beskattas då??? Luften är väll gratis eller???? Nix får bli slut med allt fjanteri i regeringen Sparka ut det där sabla miljöpartiet och resten av brötten och fram med nya tallanger som har viljan att skapa ett fungerande samhälle...

Låter inte lätt men någon måste styra upp det här innan det blir mer Caos än det redan är...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Ny skatt på etanol = Så tar man enklast död på alla som försöker göra något possitivt för miljön.
Etaol är förnyelsebar energi.
Föräderi av Miljöpartiet och alla som i regeringen förespråkar miljöriktigare alternativ.

Den etanol som kommer in via import och nu ska skattas via tull kommer till största delen från Brasilien och tillverkas där av sockerrör vilka får sin energi från solen och förbrukar samma mängd koldioxid när den växer som vi senare släpper ut via förbränning.
Nytt ord för regeringen KRETSLOPP
Än så länge finns inte tillräckliga mängder och med rätt prisnivå i Sverige och för att komma igång importeras etanolen.

Med ny tull på etanolen dödförklarar man det alternativet och leder tillbaka till bensin igen.

Brasilien köper idag ett antal varor från Sverige och kan då hålla igång bytesbalansen. Vi tror tydligen vi är så stora att vi kan bestämma själva. Troligen inför Brasilien ännu högre tull på det vi exporterar dit så tar vi även död på detta och skapar ytterligare arbetslöshet här i Svedala.

Jösses.

Men det kan man säker lösa med en ny skatt
Hörde jag Båtskatt

mvh Roland

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Finnspeed. det va mest hans agerande i Enskede IK affären och grodorna som han sagt som jag menade :-) Sen säger han att man borde se skillnad på en storklubb (IFK Göteborg) och en liten klubb (Enskede IK) när det gäller straff osv. allt för att skydda sitt egna lilla skinn..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tycker att dom kan spara in på vissa (ALLLA) politikers löner istället... Hade jag tjänat 150 000 lax imånade så hade jag skitit i om bensinen kosstade 40kr litern och det är väll där problemet ligger.. Dom har ju ingen vanlig arbetarlön så dom förstår inte (vill inte förstå) Att det är svårt att förflytta sig till och från arbete till stormarknaden etc... alla dom dagliga transporter som vi vanliga arbetare måste göra för att överleva.... Dom jävla asen åker ju taxi limosar på våran bekossnad!!!

Sedan kan man ju gå arbetslös och ha det bättre, politikerna uppmanar ju till detta genom att öka skatterna. En som har långt till arbetet räknar snart ut att han kan ju lika gärna gå hemma och stämmpla och tjäna på detta....

Och etanolen det var väll ett projekt dömt att misslyckas för vad fan hjälper det när detta nya miljöbränsle beskattas lika hårt som bensinen... I dagens läge tjänar man inget att gå över till etanol så varför göra det???? 

Bättre miljö kommer vi inte att få sålänge Skatterna på drivmedel är som dom är.... Det är väll bara ett jävla rävspel alltihopa först lura konsumenterna med nya bränslen och sedan när alla har köpt etanolbilar för dyra pengar snabbt höja skatterna SÅ JÄVLA LÅGT TYCKER JAG... Nä tror på kommande bränsleceller och rappsolja samt en NY LEDNING!!!! och kör vidare med bensin tills vidare iaf!!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

härligt att inte vara myndig... bara glida omkring på havet på sommranna utan ansvar för politik eller skatt... i paradiset finns det bara stora hav, små mysiga uddar, ingen politik.

viktor

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

>Hoppas Göran P med anhang blir sjuk någon gång (Ja, jag Hoppas det) och får Känna på sin egen medecin...

Göran P var ju sjuk för något år sedan, men eftersom han var så extremt viktigt gick han ju före i kön till operationssalen. Tror det var något med höften, nån som minns bättre?

Det var ju stor debatt om det. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Omöjligt att jämföra priset på bensin mellan länder där inkomsterna inte är lika. T.ex. en tysk bilarbetare tjänar betydligt mer än en svensk.

Dessutom är det knappast smart att skatta ihjäl ett land. Inte ens för kineser är detta bra (de som får alla våra jobb när det blir för dyrt att producera här hemma) Jo för när inte vi har några jobb kvar så har vi inte råd att köpa det kineser tillverkar.

TOYOTA har en mycket bra reklamsnutt där de berättar att de alltid ställer frågan VARFÖR 5 gånger för att hitta grundproblemet (och sedan lösa det). Svenska politiker har inte fattat detta utan ställer frågan HUR 5 gånger, alltså HUR de ska kunna få in mera skattepengar.

Båtskatt

Ökad bränsleskatt

Ökad fastighetsskatt

Tull på etanol

Biltullar (Stockholm, kommer säkerligen på fler platser)

Den som kan hitta på fler blir säkert politiker

/Roland

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Det här med gränshandel angående bensin och diesel är väll ett litet problem iaf det är ju inget nytt... samma sak gäller ju komuner stattsdelar etc vet man att bensinen är 2kr billigare 5km bort så åker man ju givetvis dit och tankar...

Man kan ju jämföra detta med öl och sprit skatten. Vi åker ju till Tyskland vi som kan för att köpa billig öl och sprit bara för att Systembolaget är rena rövarpriset och att hembrännings apparaten har blivigt beslagtagen av snuten...

Det är ju inte olagligt att tanka i något annat land en så länge...
Ingen ide att gynna ledningen i sverige så dom kan gå på ennu fler porrklubbar och åka ennu mer Limmo på våran bekosstnad...

Allt fler politiker blir ertappade med att ha handlatt privatra grejer med statens kort alltså missbrukat sin makt... Och det är bara en liten del som åker dit. Om man gräver riktigt djupt så skulle det inte förvåna mig om någon lyckats handla både det ena och det andra med statens kontokort... NIX BÅTSKATT VILL VI INTE HA!!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Glömde en ny skatt

MOMS på vinterförvaring av båtar.

Denna nya skatt kommer med hög säkerhet innebära mer svart vinterförvaring och service.

Inkomster av svart arbete ger möjligheten till att man betalar svarta löner osv. Skiten med detta behöver jag inte gå in på igen för det vet alla vad det innebär.  

Skulle ha mer förståelse för alla skatter om jag fick något tillbaka.

Fullt medveten om att skatterna betalar för mina barns skolgång mm. Men ser samtidigt att de har sämre böcker mm än jag hade då jag gick i skolan.

Nu är jag inte av inställningen att allt var bättre förr men ökade skatter verkar inte automatiskt till att det blir bättre.

Angående inlägget om att vi köper öl i Tyskland. 

Resulterar i minskade jobb för bryggeriarbetare i Sverige

(det är inte svenskt öl man köper)

Ger minskade intäkter för staten  

Löser vi med mer och nya skatter

Gissar att vi inom några år infört

Båtskatt

Hundskatt (återinförs)

Cykelskatt

Energiskatt på berg och luftvärme.

Uttag av ved ur egen skog beskattas.

Skatt på fritidsfiske (ops var de visst redan igång med)

Full beskattning på försäljning av bär och svamp både för eget bruk och försäljning

En liten årlig skatt på allemansrätten?

Undrar om man kan beskatta segelbåtar extra, de har ju gratis energi.

Som ni märker har jag tillräckliga idéer för att bli politiker och skulle snabbt gör karriär med klapp på axeln för vaje ny skatt.

(ironi)

/Roland

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

I politikernas, oavsett partitillhörighet, ögon är ALLA vi andra omyndiga.

/LC

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...