Gå till innehåll
lördag 25 januari 2025
NiBa

Förstärka aktern i amerikansk 35ft för ankarspel

Rekommendera Poster

Hejsan

(Jag la först in denna fråga i en gammal tråd men ångrade mig och startar en ny)

Jag har troligen bestämt mig för att sätta ett Profish 1000 bak i min 35ft motorbåt. Om jag fatttat det rätt så går det att sätta bakvänt på en konsoll.

Nu till min fråga - jag har aldrig plastat eller jobbat med förstärkningar i båt förr, och skulle behöva lite tips på vad som är lämpligt och vilka grejer man behöver. Jag har hittat en plats på styrbord sida som är relativt slät och där jag vill sätta spelet, och därmed förstärka.

Hur och vad för förarbete behövs?

Marin Plywood verkar vara grejjen, eller?

Vad är lämliga dimensioner? 20*20 cm, 30 cm elle större?

20 mm tjocklek?

Vad skall man fästa plattan med - jag behöver fylla ut lite grann då ytan inte är 100% slät. Hur länge skall det härda/torka? Värme?

Skall man göra något efter plattan sitter fast, måla, plasta, glasfiber?

Läste någonstans att man skulle sätta sika runt om efter montering? Varför?

Är det kanske bättre att be marinan göra det om det inte tar jättelång tid (=pengar), och det kostar ju även att köpa på sig allt som behövs.

Skrovet är ju tvådelat, skall man förstärka över skarven eller hålla sig på den övre delen (som är tunnare)?

Bifogar bild innifrån motorrummet. Jag har markerat det området som skall förstärkas.

Som ni ser - massa frågor som jag gärna vill få lite input på innan jag sätter igång

Tacksam för tips och bilder.

post-10020323-1394237779,4441_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Grejen är att få en större yta att ta upp krafterna?

OM du bara sätter en platta just där motorn till spelet bultas genom akterspegeln så har du knappast spritt ut krafterna över en större yta. En ganska stor platta är alltså nödvändig, alternativt så hittar du ett sätt att dra ner plattan så att den ansluter till den nedre delen av akterspegeln? Eller så sätter du en liten balk/stång som fördelar krafterna framåt i båten.

Däremot är nog själva monteringen av plattan inte så kinkig så länge den ligger mot? Du kan plasta, fästa med lim / epoxy eller sättlim. Eller till och med SIKA om det inte buktar för mycket.

SIKA har faktiskt fördelen att det är en anings elastiskt...

Sedan en annan fråga. Var samlar du upp linan? Du måste ha en avbalkning eller en säck som gör att linan inte rör sig i utrymmet. Min erfarenhet är att du behöver en meters fallhöjd!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Tanken är att bygga en låda eller sätta en back under området som syns i bilden. Där är ett fall på ca 90 cm. Däremot kan det behövas en liten sluttande rutchbana då det ligger ventilationsrör och vajrar precis under där spelet skall sitta.

Tack för tipsen om plattan, skall skissa lite i katong och se vad som blir bra...

Fler tankar?

NiB

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

90 cm räcker bra. Men en back? Du tänker på typ en vanlig ölback?

Tror det är för lite. Tampen ligger i stora kringlor och typ 4 backar är nog mer volym du ska ha?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ang back, så tänker jag mig en figuresydd låda som är bredare upptill (60*60) och kanske 40*40 i botten. Den kommer att luta mest från aktern och innåt (tänk rutchbana) då jag har lite luftrör till motorerna som måste få plats mot aktern  - se bild.

N

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...