Kallax 0 Postad 21 Januari , 2014 Tänker sätta trimplan på min båt som vinterjobb. Vad rekomenderas, eldrivna eller elhydrauliska? Vad finns det mer att tänka på, placering, storlek!!! Båten är en Finnsport 650 ac allltså 6,5 m lång o väger ca 1000 kg. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780 Postad 21 Januari , 2014 Hej. Jag hade gått för eldrivna, varför blanda in olja när det inte behövs? Enklare att installera och tar mindre plats, dessutom slipper man bli miljöbov vid eventuellt läckage. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Micke9000 16 Postad 21 Januari , 2014 Har Lenco Tab elektriska på min 21 fots DC 1500kg. Har fungerat perfekt i hittills fem somrar. Rekommenderas. Mvh Micke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stormbrother 0 Postad 21 Januari , 2014 Har bara haft hydrauliska trimplan på mina båtar och aldrig haft problem med dem. Tilläggas ska att trimplanen varit ca. 20 år gamla. Vid montage rekommenderas att följa medföljande montageinstruktion. Så här skulle jag göra: -placera dem så långt ifrån varann som möjligt. Dvs. Så långt ut på V-botten som möjligt men ändå se till att de alltid har vattenkontakt. -I högsta läget ska trimplanen ligga i linje med botten på båten. -se till att täta skruvhålen ordentligt. Gärna överdrivet så tätmassas sväller ut kring skruvhålen och skruvarna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
M__G 320 Postad 21 Januari , 2014 Har haft både hydrauliska av standardtyp (nuvarande ) och volvopenta ql trim tabs, sådana med en skiva som går rätt ned. Håller en slant på dom senare då dom varit snabbare i reaktionerna, inte i vägen för badstege, mindre beväxtining då dom går upp i fästet. Påstås ge mindre motstånd. Behöver dock helt plan yta för att kunna monteras. Fast det behöver nog dom vanliga också, allt går ju att lösa. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Havskatt 18 Postad 22 Januari , 2014 Jag har haft både Lenco elektriska och nu Bennett hydrauliska och båda har fungerat jättebra. Båten jag hade med Lenco var en yamarin 63BR vilken borde vara i ungefär samma storlek. Hade då trimplan som var 12 * 12 (ca30,5 * 30,5 cm). En fördel med elektriska är ju att det tar mycket mindre plats i båten. Kör på elektriska det hade jag gjort. Dock tror jag att dem allra flesta tyckare egentligen förespråkar hydrauliska. Det finns både trådar här på forumet och andra hemsidor där elektriska vs hydrauliska trimplan debatteras, läs dem innan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jarb 78 Postad 22 Januari , 2014 Hydrauliska har några fördelar ur driftsäkerhetssynpunkt. Ett hydraulsystem överlever ett läckage, man kan köra ganska länge med läckage och ändå ha fullgod funktion. El i en undervattensapplikation är betydligt känsligare, bara ett litet läckage dödar ställdonet tämligen omgående och trimplanet blir där det är pga växelns konstruktion. Skulle t ex hydraulpumpen dö med ett trimplan nere så kan man frikoppla trimplanet genom att lossa slangen vid pumpen eller tvångsköra ventilen och sen låta vattentrycket hämta hem trimplanet. Så.. Hydraulsystem har större chanser att överleva över huvudtaget och skulle det ändå bli problem är de lättare att hantera. Nackdelen är lite fler prylar och en mer utrymmeskrävande installation. De elektriska systemens fördel är framförallt en enklare och kompaktare installation och man har ingen pump i båten som eventuellt kan läcka olja. Problem med läckage som dödar ställdonen på de elktriska trimplanen verkar heller inte särskilt vanligt på fritidsbåtar. I den proffesionella världen skulle man aldrig drömma om att sätta elektriska ställdon under vattnet.. Det roliga är att Bennett säljer hydrauliska retrofit-kit till Lencos elektriska trimplan och Lenco säljer elektriska retrofit-kit till Bennetts hydrauliska En liten sak om monteringen oxå som inte är riktigt rätt ovan. Vill man att båten ska bete sej som om den inte hade trimplan alls när de är uppfällda, och det vill man oftast. Då bör de monteras nån centimeter ovanför botten i förkant och när de är helt hemkörda bör de vara något uppvinklade, ca 3-4 cm ovan botten i akterkant. Det här brukar va beskrivet i installationsmanualerna. På min Yamarin 64 som är något mindre än din har jag 25 x 20 plattor och det funkar utmärkt trots att de enligt tillverkarens rekommendation egentligen är för små. Men jag använder mina trimplan uteslutande för att justera för slagsida. För att justera gångläget använder jag motorns powertrim. Ska du ha dom till att justera just gångläget bör du nog ha lite större än de jag har. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kallax 0 Postad 22 Januari , 2014 Tack för alla tips, fortsätt gärna med synpunkter!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser