tobbo166 10 Postad 20 Januari , 2014 Hej! Årsmodell 1974, med elkopplingsschema för senare utförande av MD6A:https://drive.google.com/file/d/0Byb-0zc-Apk8dVNNNXpDQ2tpamM/edit?usp=sharing drive.google.com/file/d/0Byb-0zc-Apk8dVNNNXpDQ2tpamM/edit?usp=sharing (paste:a https först) Obs helt separerade start- och förbrukningskretsar, två generatorer osv! Om jag fattat saken rätt. Kan man dela minus hur som helst eller finns det separation på minussidan att ta hänsyn till? Fattat det som att motorn är kopplingsplint för minus och även i elcentralen:https://drive.google.com/file/d/0Byb-0zc-Apk8TTBpa0RwNEtwcEE/edit?usp=sharing Två huvudströmbrytare, en för startbatteri, en för förbrukningsbatteri. Från fabrik draget 35 mm2 mellan startbatteriets plus och huvudströmbrytarens plus. 35 mm på minussidan också. Förbrukningsbatteriets plus är 16 mm2. Minus delas av de båda. Köpte 35 mm2 för att byta ut pluskabeln till förbrukningsbatteriet. Tänkte återanvända förbrukningsbatteriets 16 mm2 till minus, så det blir 2 kablar för minus, 16 mm2 + 35 mm2. Kanske, har stött på lite problem. Lyckats följa de tre kablarna (35mm2 x 2 + 16 mm2) från batterierna i förpiken, längs med styrbordskojen (under den) och fram till skåpet under diskhon, omedelbart styrbord om motorrummet:https://drive.google.com/file/d/0Byb-0zc-Apk8eXZRWXUxeldhNzA/edit?usp=sharing Där försvinner kablarna in under motorn. De kommer fram på babordssidan om motorn och sen till huvudströmbrytarna några decimeter från genomföringen, huvudströmbrytarna är monterade under babords stickkoj, på kortsidan mot fören:https://drive.google.com/file/d/0Byb-0zc-Apk8S21PUWo0U1dqb2M/edit?usp=sharing Provade att sticka in 35 mm2 kabeln jag köpt där och trycka. Matade in gott och väl 4 m kabel utan att den kom ut någonstans. Såg att Albin Marin har satt vita buntband runt de tre kablarna hela vägen från fören osv. Försökte klippa upp alla jag hittat. Min teori är att genomföringen vid huvudströmbrytarna leder in i ett utrymme under motorn, sen är det en genomföring ut i utrymmet med massor av slangar mm, under diskhon. Provade att fästa ihop kabelskorna på 16 mm2 pluskabeln som sitter i huvudströmbrytaren (plus till förbrukningsbatteriet) med 35mm2 kabelskon på köpta kabeln. Provade att dra i kabeln på styrbords sida om motorn (ett helvete pga 100 rör och slangar så mycket trångt där under diskhon). Händer ingenting. Så teorin är att det är ett utrymme under motorn och att Albin Marin satt buntband även där, alltså kan jag inte dra ut kabeln på styrbordssida. Har därför övergett detta och tänker dra 35 mm2 som ny plus mellan huvudströmbrytare och plus på förbrukningsbatteriet. Tur nog räcker den (knappt!) även om jag drar den ovanför motorn och sen ner i utrymmet med alla slangarna. Eller finns det möjlighet att dra den under motorn i befintlig genomföring? Gör jag fel? Såvitt jag förstår av kopplingsschemat går plus från förbrukningssidan direkt till plus på batteriet. Jag mätte med ohmmätaren på multimetern, den som visar 1 om det ej är rätt kabel. Visade 003 nånting så verkar stämma. Men jag vet ju inte om det ändå går via nån kopplingsplint? Frågan är därför: är det 100% säkerställt att pluskabel från förbrukning går endast till huvudströmbrytarens plus (förbrukning). Min tolkning av elschemat är att så är fallet. Se komponenterna 10 och 11 i schemat, ingenting mellan ju (men verkligenheten kan ju se annorlunda ut, litar inte på kopplingsscheman):https://drive.google.com/file/d/0Byb-0zc-Apk8dVNNNXpDQ2tpamM/edit?usp=sharing Jag tror minus från batterierna (en kabel idag, ska bli två), går från batterier till elcentralen. Så om jag vill låta nuvarande 16 mm2 förbrukningspluskabel utgöra minus i framtiden (ihop med 35 mm2 kabeln, blir ju rejält), hur ska jag koppla? Den pluskabeln kommer ju fram vid huvudströmbrytarna och kan inte rubbas under motorn. Får väl skarva upp till elcentralen? Om jag sätter en kopplingsplint vid huvudströmbrytarna och skarvar kanske. Eller ska jag klippa 16 mm2 kabeln på andra sidan motorn, dra det den vägen, upp till elcentralen? Gäller då att det verkligen är den kabeln som kommer fram vid huvudströmbrytarna, att den inte är skarvad eller via nån kopplingsplint!? Har tänkt tanken att dra mig ur det hela, låta plus på förbrukningssidan förbli 16 mm2, men nu har jag ju köpt dyr och lång 35 mm2 kabel så kan inte backa på det, och 16 mm2 är underdimensionerat om förbrukningsbatterierna är urladdade och växelströmsgeneratorn ger för fullt första 5 minuterna eller så, alla fall om Skyllermarks har rätt. Egentligen ska det vara 95 mm2 eller nåt sånt absurt om man ska följa deras princip om max 0,1 V spänningsfall men man får väl kompromissa lite. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tobbo166 10 Postad 22 Januari , 2014 Ingen som har nåt tips om detta?! Jag vill gärna få igenom kabeln i genomföringarna under motorn Funderar på att peta med något styvt och försöka få detta styva (en expanderbar pinne, typ radioantenn) kunna sticka ut på andra sidan, i så fall borde jag få igenom kabeln? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 22 Januari , 2014 Får tyvärr inte länkarna att fungera ens med olika redigering av adresserna. Ibland kan man med PC göra https-länkar klickbara genom att vid inklistrandet i forumets länkeditor tvångsvälja http (trots att det protokollet kanske redan står som förvalt, skumt nog). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tobbo166 10 Postad 22 Januari , 2014 Om du tar copy och paste borde det funka Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bjorns_snipa 94 Postad 22 Januari , 2014 Tänk på att det går samma ström genom minuskabeln som genom pluskabeln. Många gör misstaget att använda en grov pluskabel och glömma minuskabeln. Då får man förluster i minuskabeln och i värsta fall blir denna väldigt varm. Det är ett elände med kablar och slangar som måste dras genom ett blint utrymme. Hade själv problem i en tidigare båt och gav till slut upp. Jag satte helt enkelt fast en slang av lämplig dimension i hela kabelhärvan och drog ut kabelhärvan så att slangen kom in på dess plats. Sedan var det enkelt att skjuta tillbaka kablerna genom slangen och även dra igenom fler kablar senare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 22 Januari , 2014 Vadå copy och paste, brukar markera texten och sen högerklicka alternativet kopiera. Därefter klistra in detta i adressfältet. Haha paste, är inte det nån sorts pasta, kanske leverpastej? :-D I betaforumet funkar de två klickbara helt OK, testar att lägga in en av dem här med http-tvång enligt ovan... http://docs.google.com/file/d/0Byb-0zc-Apk8dVNNNXpDQ2tpamM/edit?pli=1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KillerBoo 58 Postad 22 Januari , 2014 Ja, då anv du ju copy and paste, kopiera och klistra. Svårare va de inte :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tobbo166 10 Postad 22 Januari , 2014 Innan: Plus start: 35 mm2 Plus förbrukning: 16 mm2 Minus båda: gemensam 35 mm2 Efter jag är klar: Plus start:35 mm2 Plus förbrukning:35 mm2 Minus båda:35 mm2+16 mm2 Går inte rubba kablarna från resp hål under motorn. Antagligen korta rör som genomföringar, som kablarna löper in genom, 3 st, och sen stort gemensamt utrymme under motorn. Buntband antagligen, eller fästa vid nåt. Kan ej rubbas. Måste försöka med radioantenn eller nåt, försöka få ut styvt föremål på andra sidan. Vill ju dra igenom ny 35 mm2 pluskabel. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 22 Januari , 2014 Haha, när jag leverpastejar in långa länkadresser får den radbrytningsfel. (Exempelvishttps://drive.google.com/file/d/0Byb-0zc-Apk8S21PUWo0U1dq b2M/edit?usp=sharing får en lucka mellan bitarna 0U1dq och b2M/edit.) Justerar detta och och tvångsställer editorn till http, nu borde den funka här i gammelforumet? ... http://docs.google.com/file/d/0Byb-0zc-Apk8S21PUWo0U1dqb2M/edit?pli=1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
robert99 64 Postad 22 Januari , 2014 Du kommer nog inte märka någon praktisk skillnad när du efter mycket möda har fixat en ny 35 mm2 förbrukarplus. Med16 mm2 på förbrukarplus och 35mm2 på gemensam minus kan du nog ta ut kontinuerligt ca 30 ampere kontinuerligt utan att få besvärande värme dvs spänningsfall. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tobbo166 10 Postad 22 Januari , 2014 Säger du det. Dyr som fan var kabeln. 7 m 35 mm2. Fick även lite 70 mm2 kabel av en kollega som jag parallelkopplar de två förbrukningsbatterierna med. Overkill alltså. Bättre det antar jag. Och batterierna hade inga riktiga kabelskor, med glipa osv, nu blir det Skyllermarks, krympslangar osv. Elsystemet överlever båten... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tobbo166 10 Postad 22 Januari , 2014 Om man ska rita det perfekta elsystemet i Visio, behöver ändå lära mig det programmet, är det nån som har ett exempel på ett sådant schema? Siffror och olika färger vill jag använda. Vore nog bra att studera några bra scheman innan man sätter igång. Pianotråd, nån söm vet var det finns? Ska få igenom kabeln so help me God! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 23 Januari , 2014 Jag kör också med analoga skisser, DESSA pennor är ungefär som blyerts och kan alltså suddas. Blir mycket tydligare med flera färger och man kan rita tätare utan att det upplevs som plottrigt. Och de drabbas inte av datorhaveri etc. ;-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser