tobbo166 10 Postad 20 Januari , 2014 Ang toppmatade kylutrymmet a 40 l på Ballad. Läste Björn Olssons utomordentliga beskrivning, se:http://www.balladklubben.se/index.php/forum/4-inredning/7-kylskap-med-solcell-funkar-det-bra http://www.bjornsbilder.se/C5FBEF97-044A-11DC-9FE5-003065D3F3D6.html Då jag inte är pensionär (=ont om tid) och inte äger nån vettig verkstad tänkte jag försöka utan att demontera och bygga om utrymmet! Det är ca 40 l i utrymmet om jag mätt korrekt. Hittar inte mindre än 80 l kompressor på marknaden, men säljaren sa att det funkar, den kommer gå mindre intensivt. Stämmer det, blir det inte mer temperaturfluktuationer, typ att den går mer sällan men det medför väl mer ojämn temperaturkurva? Han rekommenderade denna: http://www.marinaman.se/classic-compact-2006-p-3377-c-575.aspx?utm_source=pricerunner&utm_medium=cpc&utm_campaign=pricerunner Tänker att det bara är att borra ett par hål in i kylutrymmet (som inte verkar lätt att komma åt utifrån?) och sätta kylelementet långt upp längs med nån sida där inuti kylfacket. Rören i de två hålen går sen till kompressor förstås. Elen: vad är praxis med kylskåp ombord, direkt på batterierna, och ej via huvudströmbrytaren? Vi har ju 50 W solcell på ruffgaragets tak och en portabel 20 W som vi kommer koppla in när vi är ute, i naturhamn och så (honan sitter inne i ruffen, ville inte göra onödiga genomföringar), törs man lämna kylen på då? Verkar lite vanskligt, fast de stänger väl av sig om batteriet når 50% eller så (vet inte om kompressorn ovan funkar så?). Man kan ju förstås sätta en strömbrytare till kylskåpet i elcentralen, eller dra ur säkringen när man lämnar båten. Tänkte bara att det kunde vara smidigt att ha samma approach som hemma, bara låta det stå på, om det skonar batterierna. Men då vet man förstås inte om batterierna är 100% fulladdade när man kommer till båten, den kan ju vara i läget att den just ska slå av sig och batterierna är på 60% eller så. Hmm, lutar åt att man stänger av kylen och öppnar locket när man lämnar båten. Ska jag satsa på en strömbrytare då, men ej via huvudströmbrytaren? Eller har man kylen via huvudströmbrytaren och ser till att stänga av allt annat när man tar en promenad från båten (huvudströmbrytaren påslagen)? Hur gör ni gott folk. Funderar på att ha kompressorn ute i sittbrunnen, i styrords stuvfack där, på väggen mot ruffen, bredvid expansionskärlet för sötvattenskylningen; https://drive.google.com/file/d/0Byb-0zc-Apk8cDhBLThWWXEwS0U/edit?usp=sharing utan https (klistra in före resten i webbläsaren): drive.google.com/file/d/0Byb-0zc-Apk8cDhBLThWWXEwS0U/edit?usp=sharing Risk att den blir dränkt av en våg eller så?! Men det är ju välventilerat till skillnad på utrymmet under diskhon som redan är överbelamrat med slangar mm? https://drive.google.com/file/d/0Byb-0zc-Apk8eXZRWXUxeldhNzA/edit?usp=sharing utan https drive.google.com/file/d/0Byb-0zc-Apk8eXZRWXUxeldhNzA/edit?usp=sharing Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 491 Postad 20 Januari , 2014 Hej! Den kompressor du tänkt dig funkar säkert även för ett 40 l utrymme. Något att tänka på är att komplettera boxen med ytterligare isolering om det går. Frigolitskivor att limma på eller självhäftande neopren/armaflex (dyrare) där det är svårt att komma åt. Om du vill kunna göra is och glass köp en kompressor med O-förångare istället, www.erlandsonsbrygga.se/sv/Hemsida/Inredning_VVS/Kyla/Kylaggregat/KYLANLAGGNING_COMP2001K?id=08960 Nackdelen är att förångaren blockerar åtkomsten till boxen något. Vi klarar oss bra med en 50 W panel och 30 minuters motorgång per dag när vi är ute, medan andra säger att de behöver betydligt mera panel. Någon skrev ungefär att det är dumt att förstöra batterierna när det inte är så svårt att ta hem smöret. Tänk på att kompressorn ska ha det så kallt som möjligt för att vara mest effektiv. Bra med mycket ventilation och att se till att den varmare luften blåses ut. Kall luft kan man ta från kölsvinet om det går att dra en slang dit. Bra även att montera kompressorn utanför ruffen för att slippa lite ljud. Om du sätter den på ett skott in mot ruffen så sätt ordentliga gummibussningar för att slippa föra vidare vibrationerna (ljud) in i ruffen. Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tobbo166 10 Postad 20 Januari , 2014 Något som långfärdsseglare rekommenderas göra är ju att förstärka sittbrunnsluckorna så de inte läcker. Skulle jag ju kunna undersöka för åtminstone styrbords stuvutrymme där, och faktiskt ha kompressor där med gummibussningar. Behöver väl inte dra slangar till kölsvin då, kommer jag ju inte åt i sittbrunnen? Tänker att det duger med sittbrunnsstuvfacket alltså. Det är är en s.k. isbox om man läser Ballad manualen. Ska vara bra isolerat, hörde att locket kan behöva förbättras. Det är svårt att komma åt facket utifrån så kommer troligen behöva borra med långa borr från sittbrunnens stuvfack genom först träväggen in i ruffen och sen genom kylfackets vägg och sen peta genom kompressorrören till kylelementet. Vad tätar man de genomföringarna med? Duger vanligt vitt sikaflex? Om jag isolerar det redan ganska lilla facket inifrån minskar volymen. Vore trevligt med 40 l trots allt, blir lite mindre pga kylelementet alla fall. Tror ni om det. Så Classic compact 2006 är bra? Hittar just inga alternativ på marknaden. Tror jag satsar på den. Is och glass känns ointressant. Vill ha kall öl! Automatic Cool Down kan jag vara utan. Har ju solceller och det är för dyrt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 491 Postad 20 Januari , 2014 Du måste inte alls suga kall kuft från kölsvinet, men om det går enkeltså är det bra. Kolla om boxen verkligen är bra isolerad. Isoleringen bör minst vara 3 cm tjock tycker jag, gärna 5 cm. Går det inte att isolera så går det inte, köp en solcell till istället... :-) Du ska inte isolera invändigt utan utanpå boxen. Locket kan du isolera med en bit liggunderlag som passar så bra som möjligt i boxens öppning under locket. Skär ut en bit som passar perfekt och limma den sedan mot lockets undersida. Liggunderlag är bra för att det är lite mera slitstarkt än ex.vis frigolit. Vissa boxar är också oisolerade upp mot arbetsbänken. Här kan du isolera invändigt i boxen upp mot bänkskivan. Liggunderlag funkar bra här också. Isoterm är helt ok. Is är aldrig fel om man tröttnar på öl och vill ha grogg istället. :-) Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tobbo166 10 Postad 20 Januari , 2014 Is är aldrig fel om man tröttnar på öl och vill ha grogg istället. HA HA HA, Men struntar i det alla fall...bra tips. Tackar, liggunderlag it is.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tobbo166 10 Postad 20 Januari , 2014 Vad ska man ta för grovlek på kablar till kompressorn. Är bara 1,5 m max från elcentralen. Fast kan vara 3-4 m för plus om det ska till huvudströmbrytarens plus. Funderar på 6 mm2. Gula kabelskor, behöver inte monsterkabelskotången. Äger ingen sån så. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 20 Januari , 2014 En enkel och bra spargrej är att lägga en sittdyna på locket när man inte är i båten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tobbo166 10 Postad 22 Januari , 2014 Hur gör ni egentligen, kopplar ni direkt på batteriet eller via huvudströmbrytare? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
robert99 64 Postad 22 Januari , 2014 Alla varvsmonterade kylar jag sett, har samtliga varit kopplade till elcentralen som i sin tur kopplas in med en huvudströmbrytare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tobbo166 10 Postad 22 Januari , 2014 Det vill säga. Lämna båten för en promenad, eller under natten = huvudströmbrytare för förbrukning påslagen. Gäller då att det inte är något som drar ur batterierna (utöver kylen). Tex VHF standby. Ska jag sätta en strömbrytare till kylen? Eller är huvudströmbrytaren strömbrytare? Kanske följer med nåt reglage för temperaturreglering där även av och på finns? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 22 Januari , 2014 Principen ska vara att huvudbrytaren bryter allt. Utom möjligen larm och laddning. Är man lite senil kan man ju bryta allt när man lämnar båten, jag antar att de som gör det gör på samma sätt hemma(!). För andra är det mer en arbetsbrytare som man använder därför att man vill göra strömlöst när man ska arbeta med elsystemet eller som man kan bryta med om det börjar ryka från elsystemet. En bra variant om man vill köra kylen med avstängd huvudströmbrytare är att koppla kylen till den lastutgång många solcellsregulatorer har. Denna utgång brukar vara skyddad mot både över och underspänning, dvs blir spänningen för låg i batteriet så stängs kylen av och startar inte förrän spänningen är tillräckligt hög igen. Utgången är också elektroniskt säkrad så någon mer säkring behövs inte. På vissa regulatorer kan man ställa vid vilken spänning underspänningsskyddet ska lösa ut. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tobbo166 10 Postad 22 Januari , 2014 Får bli huvudströmbrytaren. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
happysix 44 Postad 23 Januari , 2014 Slår vi av huvudströmbrytare slås allt av utom kyl och värmare. . Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser