gbgdc 0 Postad 19 Januari , 2014 Hej! Det är så att jag lyckats byta till mej en större båtplats i år för att jag senare ska kunna skaffa större båt. Men nu går funderingarna i hur jag ska förtöja min båt i sommar. Båten ligger i y-bommar och är ju mindre än själva platsen och kommer således att ligga ca. 2m ut från bryggan. Eller tänker jag fel? Hur löser man detta på smidigaste sättet? Ska man ta ett rep från aktern och förtöja framåt för att komma närmare bryggan eller finns där en annan lösning? Har inte frågat båtklubben om man får sätta nya öglor i bryggan för att kunna förtöja framåt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 19 Januari , 2014 Du skall natuligtvis förtöja båten så att den ligger bra. Sen får du anpassa förtöjningslinorna efter det. Det är ju naturligtvis lätt för mig att säga, som dels inte behöver ta nåt ansvar och som dels har stor erfarenhet i ämnet. Klippte klistrade och ritade lite i din bild. Breddade utrymmet som du ritat. Den var inte i popotion med Y-bommrnas längd. Att borra för nya fästen i Y-bommarna skulle nog tom jag dragit mig för (som annars inte frågar efter vad jag gör ) Är det en traditionell pontonbrygga med ett däck av tryckimprengnerat virka kan man nästan alltid plåga ner en förtöjningsände mellan bräderna och runt reglarna. Det brukar gå. Ett förslag är att anbringa linor som jag ritat och använda de fästen i Y-bommarna som finns. Jag brukar tillverka linor med avpassad längd och färdigsplitsade öglor. Splitsa är ganska enkelt. Du har ju några månader på dig att träna. http://www.poly.se/poly/film.aspx Nån av ändarna kan jag ha utan öglesplits för att kunna sträck upp och anpassa längden. På min lilla båt har jag faktiskt brandhakar att förtöja med. http://www.hjertmans.se/article/brandhake-80mm-med-oga För många är det väl som att svära i kyrkan att använda den typen av karbinhakar att förtöja med, och man måste ju anpassa sig efter verkligheten. I en sån skyddad plats där jag har min lilla båt tycker jag att det är ok och har fungerat bra i 10 år. Ryckdämpare bör man ha på alla ändarna. De flesta jag har idag är av den här typen. http://www.hjertmans.se/article/fortojningsfjader-14-16-mm Om du skulle förtöja enligt min skiss, så kanske inte den här typen hade varit så dum på föränden som jag ritat till bryggan. http://www.hjertmans.se/article/fortojningsfjader-bungy-fp2 Det är ju snart båtmässor och då finns det ju hur mycket sånt som helst att titta på. De bruka också säljas mycket med en viss mässrabatt både på mässorna och i butikerna. Men det finns ju många sätt att lösa ett problem och inget sätt är riktigt fel. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hasse_O 28 Postad 19 Januari , 2014 Om det är en liten båt så kan du ta en kort kraftig tamp (den röda på bilden) och knyta den som bilden visar och sedan förtöja båtens för, dvs sätta den mellan stagen i där Y-bommarna fäster i bryggan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Faderullan 721 Postad 19 Januari , 2014 Kanske det går att fästa någon form av ögla i samma bultar som Y-bommarna är fästa vid bryggan med? På så sätt får du båten längre fram. Om aktertamparna blir långa kanske det är stabilare att lägga dom i kors. Då slipper aktern inte till att svänga i sidled så mycket att den tar i bommarna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 502 Postad 20 Januari , 2014 Jag anser att man ska eftersträva att ha så långa förtöjningar som möjligt så att båten får mera frihet att röra sig upp och ned i vågorna utan ryck. Blåa linor på bilden. Jag tycker inte heller att man ska vara rädd för att inkräkta på varandras bryggområden, så ev. kan man dra linorna ännu längre bort in på respektive grannes bryggbit. Se bara till att linorna inte skaver mot varandra. Jag anser också att man ska ha lite slaka förtöjningar och låta fenrarna ta upp en del av ev. sidokrafter. Ju mer båten kan röra sig ju mindre ryck blir det vilket är bra för både båten, bryggan och repen. Givetvis måste förtöjningen anpassas efter aktuellt väder och vind samt förutsättningarna på plats. Titta till båten vid lite olika vädertyper och prova dig fram till en bra förtöjning. Tillägg: Givetrvis är ett annat sätt att få länga förtöjningar att lägga akterförtöjningen i kors, men det var ju redan sagt. Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gbgdc 0 Postad 20 Januari , 2014 Tack för alla svar. Jag har nu lite att välja mellan. Ha en bra kväll allesammans! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser