stockankare 0 Postad 19 Januari , 2014 Har börjat det tröstlösa jobbet med att sickla bort bottenfärgen på min sunwind 26, latmasken i mig undrar om det inte skulle gå fortare/bättre med ett multiverktyg och färgskrapa, typ dremmel eller fein multimaster? I min våta fantasi blir det som att raka av den gamla bottengärgen... Under all gammal färg sitter det en svart hård yta, tror att det är nån gammal epoxy (tjärepoxy?) hur vet jag om jag kan behålla den eller ska den slipas ner? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
s59746 88 Postad 20 Januari , 2014 Är det tjärepoxi så är den ganska mjuk och inte alls särskilt hård och kletar igen alla försök till slipning. Men du vill nog definitivt ta bort den om det är det, det finns ett skäl till att den inte används längre. Snabbaste (allt är relativt) sättet att ta ner färgen är hårdmetallskrapa och byta skär ofta. Skall man måla på nytt är det vettigast att alltid veta vad man målar på för nånting. Det finns många kombinationer som inte funkar. Har en gång sett en bottenmålning som flöt iväg i stora flak när båten lades i sjön, den båtägaren var inte glad! Det finns inga genvägar till hårt arbete på en normal fritidsbåt utom att köpa tjänsten, 30-50 timmar skrap/slip på en 27-28 fot är nog vad man kan räkna med. Sen skall det på ny färg med och är det epoxi så får man räkna med rätt många timmar till. Bottenmålniing är ju inte precis ett arbete där det lönar sig försöka hitta genvägar och fuska. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser