Gå till innehåll
onsdag 05 februari 2025
saltpeter

Åland Norra Jurmo och västerut

Rekommendera Poster

Hej !

En fråga. När man tagit sig till Norra Jurmo via Kökar och Enklinge, hur seglar man bäst västeråt för att ta sig till Boxö eller Hamnsundet. Är det läge att gå utomskärs eller vad säger Ni som har gjort resan ? Finns det några bra stopp på vägen ? Vilken distans är det om man går utomskärs ?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har åländska vänner på Kökar som arbetar inom den åländska sjöfarten och de avråder alltid oss från att segla utanför lederna. Vi har gjort de ändå och det har gått bra...

Ett trick är att segla längs kablar (som troligen inte ligger över grynnorna), men bäst är att fråga ortsbefolkningen om råd.

Jag tycker du ska maila till gästhamnarna på Jurmo och Brändö och fråga om råd.

Tillägg: Givetvis ska du även maila gästhamnen i Hamnsundet och i Simskäla och du kan väl prova med ÅSS också.

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

Åländska vattnen är väldigt steniga och dels är de inte alls lodade. Det finns inte information om vattendjup över alla områden. Kom ihåg skalan på sjökortet. 1:50.000 betyder att en sten på 1 mm på sjökortet motsvarar 50 meter i naturen.. Det finns ingen hjälp nära i de där vattenområdena ifall ni smäller på!

Hamnsundet är nog inte mycket att hänga i julgranen. Närmast en förfallen parkeringsplats. Ifall ni siktar på att åka runt Åland den norra vägen, så finns Havsvidden lite längre västerut. Väldigt fint ställe. Hamnavgiften är i juli över 60 euro per båtlag. I nordan kommer man varekn in eller ut ur hamnen. Hamnen rymmer inte så många båter (20 kanske??) Det är bäst att boka plats i förväg.

Det finns mycket mera att se o uppleva med att gå runt den södra vägen.

Från Jurmo skulle jag följa det utmärkta faret mot söder. Kanske ta in vid Lappo. Efter det skulle jag kolla in Bärö (havskrog vid gammal sjöbevakningsstation), Seglinge är väldigt trevligt och likaså Sottunga. Om ni väljer att gå in över Lumparn, så ta er absolut till Kastelhoms slott med gästhamn. Ifall ni går södra vägen så är föjande trevliga stället Degerby. Strax efter sydtippen kommer ni till Rödhamn, som är ÅSS klubbhamn. Helt super! Efter det in till Mariehamns västra hamn, alltså ÅSS.

Hoppas ni får en fin resa i Åländska skärgården.

H.,

Marcus

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tycker absolut att ni ska gå nott om fasta Åland, det är en underbar natur med djupa vikar och härliga klippor.

Det finns både gästhamnar och naturhamnar som skyddar mot alla vindar.

Saggö ön och Djupvik rekommenderas, men också Havsviddens gästhamn om ni får plats.

Kolla www.marinwiki.se för mera tips.

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vi hade en fantastisk inomskärssegling i hård nordlig vind sommaren 2012.

Väster om Geta vid Slatan/Mellanskär/Idskär går en led söder ut över västerfjärden.

Därefter SV förbi Isaksö ut på Andersöfjärden. Här kan man välja att fortsätta SV eller gå NV.

Vi valde SV förbi Torsholma och ut på Mörskärsfjärden och vidare SV ut på den grunda och grynniga Langnäsfjärden. Här vågade vi inte gena...

Sedan måste man vända norr ut, söder ut ca. 6 M finns en bro som man inte kommer under med en lite större segelbåt. Här är det lätt at bli lurad och då är det lång, lång väg tillbaks.

Vi gick norr ut till en 1,8 m led som gick ut åt NV, lite trixigt med en 1,7 m djup båt. På ekolodet fanns det en del marginal. Sedan SV över Söderfjärden utanför farleden.

Alternativet är att fortsätta norr ut i en 2,1 m led. Lite längre, men är man djup så är man.

Ingen genväg, men otroligt lugn och härlig naturnära segling när vågorna på öppna havet var 2 m höga och vinden nordlig 12 - 14 m/s.

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tusen tack för tips !

Just nu är förviringen total men det är kul att sitta och planera. Bra att man har lite tid på sig till sommaren. 

MVH

Peter

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Nu har jag fått råd från Åland, även från en lots som är bror till en god vänn.

Ingen kan rekommendra att segla väster ut från Jurmo (norr om Brändö).

Alla säger att man ska följa leden söder ut mot enklinge och vidare in mot Prästö.

De kanske är onödigt försiktiga, men jag tror inte det.

Kolla som sagt med gästhamnarna "uppe i norr" om de har några ledförslag.

Kolla även MarinWiki för tips på hamnar mm.

Hälsn

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Man har givit ut en båt med gäst och naturhanmar i Åland nu. Den är uppdaterad för i år och har även rekommenderade leder beskrivna. Kostar 306 kr på Adlibris. Köpte min på båtmässan och den ser  ut att vara värd kostnaden.

post-54277-0-65107200-1396954531_thumb.png

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...