Gå till innehåll
fredag 22 november 2024
wilga

Weekender vs Cruiser Sea Ray 215

Rekommendera Poster

Hej Alla.

Har sökt och sökt men inte funnit.

Vad är det för skillnad på en Sea Ray 215 Weekender och Sea Ray 215 Cruiser??

Det jag kan se är att det finns en viss skillnad på skrovet, och att det skiljer

nästa 400kg.

Kan nån svara på fler skillnader?

(Jag ska nämligen köpa en 215, därav funderingar)

 

Tacksam för svar.

 

Mvh Jörgen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej 

Dum fråga men har du kollat på searay.com dom har en bra sida somalla modeller ska finnas med .. Jag hittade alla manualer till min sundancer 270 där

Mvh micke f

http://global.searay.com/boat_graphics/electronic_brochure/company19210/76360_f.pdf

http://global.searay.com/Page.aspx/pageId/156721/Model-Archives.aspx

är det typ inte nästan sqammabåt men olika årsmodeller?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo,har kollat där men inte hittat skilnaderna :)

Dom är i princip identiska men ändå inte.

Hittar weekender som har samma utrustning som en express cruieser,

och vise versa.

Det är det som gör mig förvirrad :)

Det var upptäckten av att det skiljer ca 400kg som gjorde att jag blev fundersam.

 

Det kan vara så att dom äldre båterna hette cruiser, och dom nyare heter

weekender, men är osäker.

Men det skiljer fortf 400 kg :)

 

//Jörgen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du ka ju alltid slänga iväg ett mail till Searay.com finns kontaktinfo på sidan. Jag hade lite frågor om min-98 och jag fick svar snabbt

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Efter lite snabbt söka de på Google så fick jag fram följande.

Sea ray bytte namn på express cruisern till weekender någon gång mellan 2000-2003 båten fick då även lite uppdateringar så som att den blev 20cm längre

Fick en annan skrovvinkel och lite kosmetiska uppdateringar.

Varför den är 439kg tyngre kan säkert bero på att den är något längre och att de använt mer material för att göra en bättre och mer gedigen konstruktion genom hela båten. Många bäckar små.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för det svaret :)

Det bekräftar väl det jag trodde och det låter rimligt!

Jakten går vidare, just nu väljer jag mella två st, en -00

och en -05. Bägge har sina för och nackdelar, förutom det

ekonomiska..... tror det kallas beslutsångest :)

 

//Jörgen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Brukar kunna bli så, den ena har något som man vill ha och den andra har nått som den första inte har :-)

 

Lycka till med ditt beslut och hoppas du blir nöjd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack!

Ja, jag tror jag blir nöjd, 215 är en båt jag sneglat på länge.

Oavsett vilken jag väljer så får jag min drömbåt....

Mina funderingar just nu står mellan en -00 CE märkt importerad som är riktigt välutrustad, dock med förgasarmotor och alpha one drev, mot en -05 med mpi motorn med Bravo 3 drev och duopropp.

Skiljer såklart även en del i pengar, så man har lite att fundera över.

Som sagt, bägge har sina fördelar och nackdelar, dock så är väl den enda nackdelen för

den nyare att den är dyrare.

Men den är säkert lättare att bli av med den dagen jag säljer själv, den är dessutom svensksåld.

Synpunkter??

 

//Jörgen

 

 

//Jörgen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur har skicket varit då du tittat och provkört dem? Servicehistorik? Båtkunning/spare no expense -tidigare ägare?

 

Med båtar som ändå är 10-15 år gamla handlar det mycket om hur tidigare ägare skött om dem. En väl omhändertagen -00:a (varmförvarad hemma av båtenthusiast som haft båten som sitt största intresse) kan vara ett mycket bättre köp än en 05:a vinterförvarad ute som är ''varvsskött'' (vilket i verkligheten oftast betyder misskött).

 

Du har dock rätt i att den genomsnittliga båtköparen gärna stirrar sig blind på insprutning, årsmodell och CE/Svensksåld vilket förmodligen gör denna mer lättsåld då du vill byta till en Sea Ray 240.

 

Jag hade gärna haft Bravo 3 på mina båtar (som idag har alpha one) detta är helt klart det tyngsta argumentet för 05:an, förutsatt att skrov och layout är helt lika i övrigt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har förstås helt rätt, håller med  fullständigt!

Vem har sagt att affärer ska vara lätta? :-)

-05 an som är en Weekender har jag varit och tittat på, ej provkört, det är kallt ;-)

Fördelar: Nyare, insprutning, bravo 3 drev, annat skrov (bättre?) förlängd badbrygga,

svensksåld. Säljes via marina, som dessutom servat den dom senaste 7-8åren.

Kan ju då även var aktuellt med vissa garantier, iom att man köper via företag.

Större campingkapell

Nackdelar: Dyrare, (Åandra sidan kanske jag förlorar mindre pengar totalt sett när jag sen säljer) Ingen trailer

 

-00 som är en express cruiser fördelar: Mer utrustad bl.a Engbo ankarspel, trimplan m.m Billigare, medföljer stor usa trailer boggie, (tanken var att traila den, som jag gör med nuvarande båt)

Nackdelar:

Står i Gtb, har bara sett den på bilder, importerad för ca 4-5 år sedan. Dock CE märkt.

Gått på västkusten, har ingen info (ännu) var i Usa den gått. Blir en extra kostnad för att dels titta/besikta på den, samt även hemtransport till Stkh. Som måste räknas in i det totala

Har  ingen koll på service innan den kom till Swe.

Dock är ägaren i Gtb på jakt efter exakt en sån båt jag har, så där skulle ett byte vara aktuellt, där jag skulle läggen en slant imellan.

 

Det finns även flera faktorer som spelar in, så man blir alldeles snurrig av vilket som är det bästa köpet. :-)

Som sagt, bägge båtarna har för och nackdelar.

 

//Jörgen

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vilket dilemma. . Första känsla jag får och om jag hade ekonomi för att välja av båtarna så skulle bli den nyare av dom Dvs 05an. Bravo3 är väl ett duopropp och ger väl en stabilare gång sedan är det ett stort plus om den bara gått i svenska vatten som borde ha slitit mycket mindre på knän limpor kylkanaler etc. Antagligen borde inte plasten i skrovet fått känna på floridasolen. Och serviceprotokoll på hela livstiden är ju inte dumt. Insprutningen ger väl en bättre bränsleekonomi äb en förgasare. . Lycka till och välj efter hjärtat

Ps ang CE märkningen så har den ingen praktiskt betydelse för dig som privat båtägare. Det är även svårt att se om det är en äkta CE märkning D.S

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja tack :-)

Efter hjärtat lär jag nog välja...och just nu lutare det liite extra åt -05an.

Men imorgon....ja då kan jag ha ändrat mig igen...haha :-)

Tack för alla inputs, dom är väldigt värdefulla för mig i mitt velande!

//Jörgen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja men dåså.....då var det klart! :-)

Idag skrev jag på papperen på den nya båten.

Det blev den Sea Ray 215 Weekender -05 som jag trodde mest på, som även dom flesta rekommederade.

Mpi motorn, Bravo 3 m duopropp, stor badbrygga, stora kapellet, svensksåld, bättre stolar var det som avgjorde.

 

Så nu är det bara att invänta våren :-)

Tack alla för era inputs som hjälpte mig!!

 

//Jörgen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...