Gå till innehåll
torsdag 19 december 2024
crabfish

Kaptenen drack sprit – frias från sjöfylleri

Rekommendera Poster

Kaptenen drack sprit

– frias från sjöfylleri

Kaptenen hade druckit en halv liter sprit och säger sig själv ha varit berusad när han styrde fartyget med lättantändlig last.

Men eftersom spriten inte druckits på svenskt vatten och det inte går att bevisa att han var för berusad för att kunna sköta sitt jobb frias mannen från sjöfylleri i tingsrätten, skriver Bohusläningen.

http://www.expressen.se/gt/kaptenen-drack-sprit--frias-fran-sjofylleri/

Det var den 16 december som Kustbevakningen larmades till det 144 meter långa kemikalietankfartyget, som var lastad med 13 000 ton lättantändlig petrolium-nafta. Det var på väg från Lettland till Stenungsund.

Ska man skratta eller gråta?

Sila mygg och svälja kameler är ett bra uttryck för detta.

Självklar är detta fullständigt oaceptabelt.

Nej detta är inte en 0,2 tråd utan handlar om säkerheten på sjön och hur våra myndigheter inte kan hantera detta. Kanske i brist av riktiga lagar som tar hand om verkliga problem och inte hjärnspöken.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I nämnda fall verkar det som om avsaknad av utandnings/blodprov är den springande punkten. Vi får se om åklagaren överklagar till en riktig domstol. Tingsrätterna är en lekstuga för nämndemän utan verklighetsförankring. Undrar om jag skulle kunna dricka pilsner på väg från Danmark och sedan hävda det när kustbevakningen kommer. Men de kanske tar ett utandningsprov så det blir svart på vitt. Förvånande att de inte ( om det är så) tog det på kaptenen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Stämmer troligen väl det du skriver. Allvarligt med tanke på konsekvenserna som kan bli med storlek på fartyg och last.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ohoj på dig Crabfish!!!!

Du skriver: Kanske i brist av riktiga lagar som tar hand om verkliga problem och inte hjärnspöken.

Spikar dopaminhalterna idag?

Det är ju knappast lagen som är ett problem i detta fall utan den usla förundersökningen. Det krävs polisiär befogenhet för att bedriva förundersökning och samla bevis (tex alkoprov) men det tycker du ju att KBV inte skall ha, och då skulle vi nog se ännu fler fall av den här typen där brottslingar går fria.

Vet inte heller om man skall skratta eller gråta. Din förvirring är självklart ursäktad. Kram.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Prova på att vara normalt trevlig. Lovar att det kommar kännas riktigt bra.Du kan till och med få vänner på köpet.

Jag vet att det finns brister men då måst vi reagera. Du tycker kanske det är ok att sådan skit får passera som finns i starten på denna tråden och tycker det är viktigare att hacka.

Visst krävs det polisiära resurser och det har jag tidigare påpekat och då för att ta hand om riktiga problem och inte påhittade.

Kram skriver du, trams.

Tycker du kan bli trädkramare så gör du någon nytta.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du,

Förklara gärna bättre. Vad är det som inte är verklighetsbaserat. Kan ha missförstått, men länken gav mig bara en rad googleförslag. Kram till dig också.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nä men snälla söta Crabfish. Jag tyckte nog jag var rätt tydlig med att det rörde sig om skit.

Min poäng var att det inte var i lagstiftningen det brast denna gång ( det var du som skrev om hjärnspöken) utan just ett uselt utredningsarbete. Du vill ju att KBV skall fråntas befogenheter att utreda denna typ av brott, en befogenhet de haft i över 30 år, och jag förstår inte varför dinmodell skulle öka säkerheten eller uppklarandeprocenten av brott till sjöss. Men har jag fel låter jag mig gärna rättas.

Har inga vänner, det är därför jag sträcker ut min hand till dig hjärtat.

Puss och kram.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tagga ner nu krabban och Arne, hittar inget i tråden som anses vara uppretande mot någon så varför gå in med taggarna före?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Brukar bli så.

Tydligen stör sig ArneRadar på allt vad jag skriver, men det är väll så han vill ha det.

Nog mest synd om honom.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vore fint om man kunnat läsa domen, och inte Expressens tolkning av den... Någon som sitter på en bra länk?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bra förslag.

Har kikat på lite andra nyhetsmedier och det ger en del från domen. Bohusläningen är källa till vissa och TT hänvisas ibland.

Det jag hittat är att kaptenen hade druckit en halv flaska sprit och efter han fråntogs befälet fortsatt dricka.

Trots vittnesuppgifter kan man tydligen inte fälla någon för sådant här.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Inte är det synd om mig, och inte stör jag mig på allt du skriver - nu skryter du allt. Det är bara det återkommande tramsiga kverulerandet över myndigheter och lagstiftning som jag finner så underhållande att jag inte kan hålla mig ifrån att ifrågasätta.

I övrigt kan du skriva riktigt briljanta inlägg;)

I trådens sakfråga vore det intressant att ta del av hur nämndemännen som friade resonerat. Nämndemän är ju vanligt folk som du och jag Crabfish, så det är väl inte så konstigt att det blir fel mer eller mindre ofta... Men att domslutet skulle bero på hjärnspöken och felaktig lagstiftning får jag inte ihop.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...