Gå till innehåll
lördag 11 januari 2025
Gäst MaxSchmeling

Biltema snickerilim

Rekommendera Poster

Gäst MaxSchmeling

...på tub! En riktig skitprodukt. Verkar lovande men klarar inte den enklaste limning. Så kass är den nästan är komisk...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man tittar närmare på specen så är det en pasta som är löslig i vatten. Det begränsar användningsområdet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst MaxSchmeling

Fel!

Jag skulle nog vilja påstå att specen lovar mer än den kan hålla.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det man kan läsa sig till är att limmet är lösligt i vatten, inget annat utlovas förutom att det är ett lim.

Någon annan som provat limmet?

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad i specen är det som inte hålls. Jag tycker det bara är en varudeklaration. Ingenting om hållfasthet, eller missade jag det?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om jag skulle köpa en tub lim för 29:90:- skulle jag nog inte har för stora förväntningar.

Knappast jämförbart med den tub lim jag köpte för 2 veckor sedan till att limma trappsteg hemma i huset för 178:-  på Beijerbygg

Man brukar få vad man betalar för.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Max, du som brukar skryta om din inkomst? Du som brukar tracka folk som inte satsar på högsta kvalitet..?

Lim från Biltema?

Verkligen?!!

;-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst MaxSchmeling

Peter, du behöver inte ljuga eller insinuera. Skryta om min inkomst är en rad som förvånar mig att du kan tillverka. Du verkar alldeles för seriös för denna skit. Tacksam om någon letar redan på var jag skryter om min inkomst och jag utlovar ett pris till denne.

Kasta gärna skit men håll er till sanningen - kanske inte lika kul men testa...

Anledningen till att jag köpte detta lim var av en mycket enkel orsak; jag ville helt enkelt testa lite Biltemaprodukter mot andra. Det är inget konstigare än så. Däremot är det ju intressant på vilket sätt du ser på Biltema, ja med dina rader i minnet.

Man får precis det man betalar för och tydligen är det så att när man läser vissa inlägg här så blir det precis just det; i gratiskategorin...

Nu skall jag tillbaka till båten i vilken det nu är 17 grader och ute +1. Visst är det dyrt att värma upp henne men skit samma, det drabbar ju ingen fattig... eller hur, Peter?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är konstigt hur olika man kan uppfatta saker och ting.

tex nån skriver och nån annan läser.

Jag har uppfattad ditt budskap ungefär som Peter_K skriver i klartext. Du kanske inte skrivit i klartext, utan bara uttryckt dig på ett sån sätt att man får den uppfattningen om dej som Peter uttrycker.

Skit samma. 

Jag stängde faktiskt av elvärmen i båten idag. Jag har plastat fäste för ett varmluftsaggregat för gångvärme och isolerat bordläggningen i gardeoben där aggregatet kommer att sitta.

Epoxy från biltema, men kontktlim och mattlim från min lokala handlare. Det är för dyrt att åka till biltema om man behöver något akut, som när man saknar lim tex. 

Ja jag fick fastiskt monterat aggregtet också. Skall bli defroster på rutan framför ratten vid den inre styrplatsen. Konsterade materialbrist, så det blir ett besök hos den lokale marinhandlaren på måndag för att beställa lite prylar. 

Har jag tur måste jag åka till Munkedal på måndag eller tisdag för att hämta en maskin som jag behöver för ett jobb. Då skall jag passa på att åka ytterligare två mil till Biltema och köpa lite slangar mm som dom är billiga på.

Nu får Webastovärmaren själv hålla lite värme i båten. Behöver ju ingen punktvärme på bordläggningen längre. Ett par minusgrade ute och 14 m/sek rak in i det öppna hamninloppet, som jag har rakt i aktern. Byvindar upp emot 20 m/sek.

post-945-1394237770,8145_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har inte kollat Bts patronlim, men kan skriva lite allmänt om typen av lim.

Produkten har kommit till för att industri som inte har några krav på hållfasthet på detaljer sammanfogade med produkten, behöver något som eventuella limrester som pressats ut mellan detaljer ska vara mycket enkelt att avlägsna, tiden i varmpress ska vara så kort som det är möjligt för att ett stort antal pressningar ska kunna verkställas på ett arbetspass.

Med traditionella lim kan presstiden på 20 till 30 minuter förekomma, med patronlim kan man förbereda nästa limmning direkt, och byta material i pressen redan efter några minuter, dock når inte limfogen full styrka förren efter några dagar.

Att limets pris har något med hållfastheten att göra är ju som de flesta förstår helt felaktigt.

Det gäller att välja rätt lim till det matrial man ska limma, och vad limfogen ska stå emot.

Patronlim brukar vara lite mera miljövänliga inte så agresiva lösningsmedel.

Alltså rätt lim på rätt plats!

Kalle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Intressant test.

Kan du delge oss lite mer om testen och vad du fick fram. (alltså mer än att det var skitkass)

Handlar själv rätt ofta på Biltema men aldrig gjort några jämförande tester.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Biltema ja.....Dock i största allmänhet.  

Jag måste säga att om man har jämförbara produkter som kvantitet, kvalitet etc så är det bara i undantagsfall nån klår Biltema på priset!!!  Dom är biligast på det mesta.  Men visst kan det finnas produkter där den kvaliteten man betalar för inte är det bästa som finns eller räcker.

Dock är jag lite mer tveksam til just hur serviceminded man är. Där tror jag Clas Ohlson är bättre. Aldrig nåt tjafs, dom har direktiv från högsta nivå att kunden skall vara nöjd whatsoever.

Jag har haft kontakt med Clas Ohlsons maskinavdelning i Insjön beträffande reservdelar till 20 år gamla maskiner, och maken till service har jag knappast upplevt!

Dock måste man ta i betänkande att alla dessa nya rikstäckande kedjor, Biltema, CO, Jula, Kjell etc säljer produkter som till gissningsvis 90% kommer från Kina.  Sen är det ett sk genomgångsjobb att jobba på dessa firmor, och personalomsärttningen är nog mkt stor. Därför så träffar man ju med jämna mellanrum på människor som är både okunniga och oförskämda.....

Men so what...Hur skulle livet se ut utan Biltema, Clas Ohlson och JULA.....?  :-(

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Beeblebronx

Men du Max, du behöver nog tvinga förbandet bortåt 24h.

man kan inte ha för många tvingar tror jag.

lycka till!

Ps. Dina tidigare snickerier har varit föredömliga, så med samma tålamod blir det bra nu med.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...