matpe 0 Postad 17 Januari , 2014 Lyckades spola bort all gammal bottenfärg med högtryckssprutan i höstas. Kändes helt ok att tidigare ägare slarvat lite när de bottenmålat så slapp ju jag att blästra! Nu ska jag bygga upp nya lager med ett antal lager epoxi och avsluta med bottenfärg. Har under mina år som motorbåtsägare förundrats och beundrat många segelbåtsägares bottnar som allt som oftast är sametslena. Det känns som detta borde gynna både fart och miljö. Kan ni dela med er av era knep och tipsa om hur man når dessa resultat. Håll ut i vinterrusket !!! /Mvh Mattias Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gusvo085 111 Postad 17 Januari , 2014 Sandpapper! först spacklar du sedan sandpapper. Vissa går ner till 1200 och slipar även bottenfärgen. Jag brukar nöja mig med 400. Hård bottenfärg är även ett måste + att tvätta under säsongen, en gång i början på juli och en i början på augusti sedan sista i slutet på autgusti. (antalet tvättar är starkt beroende på hur båten används och var den ligger) själv ligger jag i Göteborg. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 211 Postad 17 Januari , 2014 Jag körde Biltemas epoxyprimer i många lager, vartannat pigmenterat. Slipade sedan försiktigt med 180-papper (tror jag det var...) och tack vare att jag pigmenterat vartannat lager kunde jag kolla att jag inte slipade igenom epoxyn. Sedan fick epoxyn härda ut fullt, tvättade botten och la på ett lager av Lefants epoxyprimer, och direkt - innan den härdat fullt igenom - la jag på Lefants fär Nautica som är en tunnfilmsfärg i tre lager. Slipade bort någon rinning och några noppor... Planen är att sedan tvätta, lägga på ett par lager Nautica varje vår och sjösätta. Kanske slipa lätt. Det fiffiga är att färgen bygger väldigt tunna lager och man slipper ta ner den efter X antal år och riskera att skada epoxyn. Även VC17 är tunn, t o m något tunnare är Lefants dito - men jag ville inte hålla på med deras epoxy-tjära-soppa. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
matpe 0 Postad 18 Januari , 2014 Använder ni även skumgummiroller för så slät yta som möjligt? Spackla ska jag väl inte behöva då epoxin sitter kvar! Och max 2-3 lager ny epoxi bör väl räcka? Mvh Mattias Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SteX 4 Postad 19 Januari , 2014 Ang kommentaren från Peter_K, om du menar att VC TAR2 som säljs sedan många år har tjära tror jag att du har fel, det är vad jag vet ingen tjära i den. Jag tänker lägga VC TAR2 och sen VC17 på min segelbåt i vår. Det kan ju vara så att den ursprungliga VC TAR utan en 2:a hade tjära. Har tagit bort alla gammal bottenfärg på min segelbår, använde Lefant Paint remover som fungerade väldigt bra på min botten. Sen blev det slipning, nu är botten förberedd inför vårvärmen. En kommentar, de som lägger bottenfärg (typ VC17) på våt epoxi får en skrovlig botten, men den fäster bra. Min uppfattning är att om man ändå gör sig besväret för att fixa botten för att få den slät ska man inte lägga bottenfärgen på våt epoxi. Det är då bättre att använda tillverkarens rekomendationer att lägga VC17 på rätt typ av epoxi. Har flera kompisar som kört med VC TAR2 slipa och sen på med VC17 med perfekt resultat.. Jag kommer i vår att att slipa VC TAR2 efter härdningen (max 400 papper enligt Interational) innan jag lägger VC17. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser