Gå till innehåll
söndag 23 februari 2025
Yamsing

Ryds 435 GTS med 60 hk

Rekommendera Poster

Hej!

 

Har en Ryds 435 GTS med en Yamaha 40 hk tycker att båten gick lite väl slött med vattenskidor efter (20 knop) 28 knop utan vattenskidor. så jag slog till på en Yamaha 60 hk 2-takt med trim&tilt, motorn är så gott som ny.

 

Enligt ryds är 40 hk Max motor, men går att försäkra utan problem med 60 hk. Har tidigare sett annonser med samma båt med 60 hk på.

 

Nu till min fråga, är det dumt att hänga på 60 hk? Eller hade det vart bättre och hängt på en 50 hk med trim & tilt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet du vad du har för viktskillnad på motorerna? Troligen inget överväldigande. Som jag fått lära mig är det kraften vid gång som är det som eventuellt nöter på akterspegeln. Är den frisk och utan fukt så bör det inte vara några problem. Stöld av tvåtaktare känns som om det är på utdöende, även fina Yammor, det enda jag hade dubbelkollat är att din tredjepartsförsäkring gäller, alltså om du eller din båt råkar ut för en olycka där du blir vållande till en skada med skyhöga anspråk.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja , min motor idag väger 86 utan trim & tilt och med väger den 90 kg, den jag har köpt väger 105 kg med trim & tilt.  Akterspegeln är frisk så där behöver jag inte oroa mig det ända är väl kraften som du säger. Hade jag bytt till 50 hk hade det nog inte gjort någon större skillnad kanske 4 knop fartmässigt, dessutom får jag ju en bättre marchfart med 60an vilket känns som ett stort plus.

Vore roligt och höra om någon har en 60 hk på sin Ryds 435 och inte fått någon tendens till sprickbildning.

 

MVH Mattias

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har bland annat en Crescent 430 GTS som är i stort sett samma båt, jag gissar att Ryds köpte formarna då Crescent slutade göra denna. På min båt sitter en 60hk Evinrude och även det är i klenaste laget när man skall utöva vattensport.

Eftersom vattenskidfart är 28-30 knop är det ju bra att ha lite fartresurser till godo då åkaren skär hårt och man har flera personer i båten.

Samma sak gäller wakeboard, man vill åka 17-18 knop och båten har med klen motor svårt att hålla jämn fart i denna hastighet då åkaren belastar linan, och vill gärna falla ur plan.

Jag har sett flera crescent 430gts med 90hk och några med 115hk, detta är nog lite overkill men jag gissar att 70 hk är ganska optimalt på denna båt, 60hk är dock max enligt Crescent.

Om inte din båt varit förvarad i varmgarage varje vinter sedan ny, har den lika rutten akterspegel som alla andra båtar från början/mitten av 90-talet och kan mycket väl spricka då du hänger på större motor. På min crescent var det bara jord kvar av distansmaterialet i akterspegeln och den flexade kraftigt då jag körde första sommaren innan jag plastade om den.  

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok. Tror nog min båt kommer göra 40 knop med 60 hk på med lite upptiltad motor, så den borde göra minst 28 knop med vattenskidor efter.  Vill inte ha större motor heller på grund av försäkringsskäl, kommer ha 20 hk mer än vad Ryds rekomenderar.

Hade tänkt köra båda delarna, är rätt ny på det där med vattenskidsport så kan inte så värst mycket än, magkänslan känner att det kommer bli riktigt bra med en Yamaha 60 hk. 

Åh fan, tror den alltid varit vinterförvarad då akterspegeln var helt snustort i hålet när när jag tog av motorlåset på min nurvarande motor.

Räcker det och täta med sikaflex i de gamla bulthålen tror du?

 

/Mattias

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kommer få labba lite med olika propellrar för att hitta en bra kombination av styrka och hastighet. Om båten gör 40knop kommer den inte orka hålla farten i 17 knop med åkare bakom och folk i båten, men med för liten stigning övervarvar den för lätt då du är själv i båten.

 

Om du har ett vanligt motorlås sitter detta högt upp på akterspegeln, hur akterspegeln ser ut där säger väldigt lite om skicket då den ruttnar nerifrån och upp.

 

Japp! Rikligt med sikaflex i bulthålen är det som gäller.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja vi får väl se tror det kommer gå bra med orginalpropeller, tror det är rätt stor stigning på den.

Hade akterspegeln vart rutten hade det nog redan vart sprickbildningar för det är ju inget speciellt dåligt tryck i 40 hk heller. Har sett massa gamla finnsport 500, smiler 500, joker, weedo gt, med 70-90 hk på utan någon förstärkning som gett någon speciell tendens till sprickor...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...