Gå till innehåll
fredag 14 februari 2025
Thomas-1

Höjd bro eller sänkta skepp?

Rekommendera Poster

På mötet nämndes vilka säkerhetsavstånd som krävs på andra håll i världen.  Det är 2 nautiska mil, det vill säga 3 704 meter. Här blir det 140 meter. Det är alldeles för kort avstånd, om ett av dessa gigantiska blad slits loss eller en supertanker förlorar styrförmågan. Man får också ta i beaktande att bredare inseglingsränna med säkerhet kommer att krävas framöver för de allt större fartyg som kommer att anlöpa hamnen.

Visst är södra hisingsstranden exploaterad och industrialiserad. Men i övrigt är skärgården helt orörd och naturskön. En vindkraftspark mitt i hamninloppet skulle fullständigt förändra bilden och förutsättningarna för friluftsliv.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du skriver att vindkraft är OK för mig bara den inte ligger i Bohuslän. Det är inte sant. Det har jag aldrig skrivit eller sagt. Vad får du det ifrån? Det finns flera vindkraftverk i ödsliga bergstrakter i Bohuslän, som jag inte har någonting att invända emot.

Min uppfattning är att vindkraftverk kan byggas där de inte stör och inte påverkar andra viktiga intressen, till exempel riksintresse för friluftsliv. Inga vindkraftverk bör därför byggas i Bohusläns skärgård. Samma sak gäller för övriga skärgårdsområden på västkusten, men bara för att jag inte nämner dem, innebär det inte att jag accepterar att dessa skärgårdar industrialiseras. Jag har valt att begränsa mig och koncentrera mig på Bohuslän och det vore tacknämligt om du kunde försöka respektera det. Jag respekterar att du koncentrerar dig på de områden du är mest intresserad av.

Frågan om ditt missförstånd när det gäller säkerhetsavstånd till kraftverken har jag utrett i ett annat inlägg. Det är alltså inte alls bara fråga om att fartyg skulle kollidera med själva fundamenten. Den största risken utgör de enorma propellerbladen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Gärna vindkraft men inte i Bohusläns innerskärgård. no

Skrev du tidigare.

Nej jag kan inte respektera dej eftersom du inte respekterar upphovsrättslagarna, stjäl andras hemsidor och material. Vad du skriver i andra inlägg är inte gott att veta eftersom jag ogärna läser vad du fabulerar om.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

NIMBY = Not In My Bohuslän Yachtyard alltså!!!!

Jag kan inte förstå vad du har emot vindkraft. Jag har valt att tälta i en vindkraftpark för att se hur hemskt det var och det var inte ens märkbart. Tältet stod med tre stycken vindkraftverk inom 25 m och det enda problemet var en kort stund när skuggblinkningarna från en rotor störde min fru under några minuter innan solen hade flytta sig.

Lägg ner skitsnacket mot vindkraft. Hur ofta välter ett vindkraftverk, hur ofta lossnar bladen, hur ofta går båtar över 5 m grynnor för att sedan träffa ett vindkraftverk.

Dessutom är ju vindkraftverk vackra att se på. Se så majestätiskt de stora vingarna roterar framför det ståtliga tornet.

Du tror jag skojar, men då har du fel. Vindkraftverk stör nästan inte alls och de är vackra att se på.

Mackey

Rättat en massa stav-/slarvfel.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mackey, kan du inte läsa innantill? Jag skriver ju uttryckligen att jag är för vindkraft - men att det finns vissa naturområden där sunda förnuftet säger att man bör undvika industrianläggningar av typ vindkraftverk.

Läs gärna vad Göteborgs-Postens förre chefredaktör, Peter Hjörne skrev i en sällsynt klarsynt krönika för en tid sidan. Vi blir allt fler som har förstått hur viktigt det är att omistliga naturvärden skyddas. Läs och försök förstå att de flesta människor har ett grundläggande behov av att kunna vistas i och njuta av orörd natur. Du tycks vara ett sällsynt undantag som inte har  förmågan att uppleva skillnaden mellan en industrianläggning och orörd vildmark.

http://www.gp.se/nyheter/ledare/1.1745689-peter-hjorne-nar-ett-gott-fordarvar-ett-annat

Det har växt upp ett massivt motstånd bland oss göteborgare mot den planerade vindkraftsparken i Hake Fjord. På mötet i förrgår fick vi knappt plats i möteslokalen. Den ökande mängden insändare i tidningarna mot vindkraftsplanerna visar klart vilken uppfattning folk har. Man ser aldrig annat än insändare mot kraftverken.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

goranw, jag tror det är bra för dig att börja acceptera att du själv är en typisk NIMBY-personlighet. Jag har svårt att tycka att man är för något när man inte vill ha det nära sig själv, men gärna på andra platser. Du kan acceptera vindkraft på platser där just du inte störs.

Några citat från goranw:

Det finns flera vindkraftverk i ödsliga bergstrakter i Bohuslän, som jag inte har någonting att invända emot. Det har tydligen inte fallit dig in att det finns andra personer som vistas i dessa ödsliga bergstrakter.

Inga vindkraftverk bör därför byggas i Bohusläns skärgård. Men gärna där inte jag (goranw) vistas?

Några andra typiska NIMBY-citat:

Det är klart det behövs flera bostäder i centrum, men jag tyckte det är olämpligt att bygga mera nära vårt område.

Gärna en stark vargstam i Sverige, men just här är det olämpligt.

Självklart måste vi ha behandlingshem för ...   … men det är inte lämpligt i vårt område eftersom...

När det gäller min förmåga att uppleva skillnaden mellan industrianläggning och natur så är det nog så att jag är mera välinformerad och tolerant än du är goranw. Jag har själv provat att tälta mitt i en vindkraftspark för att förstå hur vindkraftverken påverkar sin näromgivning och jag har förmåga att se det vackra i en lokal vindkraftspark (för vi talar ju inte om att fylla vattnen mellan Onsala och Strömstad med tiotusentals 200 m höga vindkraftverk).

Innan jag hade tältat i vindkraftsparken hade jag också uppfattningen att vindkraft var otroligt störande för närmiljön med blinkande skuggor och reflexer, med skorrande växellådor och svischande turbinblad. Då var jag också en vindkrafts-NIMBY, men inte nu längre när jag samlat fakta.

Mackey

Ledsen att jag fortsätter tråden OT, kanske borde vi starta en ny tråd om vindkraft.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Goranw, du skriver citat: Det har växt upp ett massivt motstånd bland oss göteborgare mot den planerade vindkraftsparken i Hake Fjord. På mötet i förrgår fick vi knappt plats i möteslokalen. Den ökande mängden insändare i tidningarna mot vindkraftsplanerna visar klart vilken uppfattning folk har. Man ser aldrig annat än insändare mot kraftverken.

Var det Ullevi ni hade mötet på? Om så var fallet var del väl ändock bara ca. 10% av göteborgarna som kom till mötet. Om det är massivt eller inte går ju att diskutera. När det gäller insändare så är det ett mycket trubbigt instrument för att mäta vart åt opinionen vindar blåser. Det är bara de engagerade, oftast mot, som lägger ned kraft och energi på att skriva.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nej, det var inte Ullevi, och jag kan naturligtivs inte hävda helt objektivt och med siffror att intresset mot vindkraftverk i Hake Fjord har ökat så mycket som ledningen för GKMA (Göteborgs Kultur- och Miljöarv) glädjestrålande hävdade. Men motståndet har ökat markant. Det räcker att läsa insändarsidorna, ledarna och diverse krönikor i dagspressen. Både GP och GT går emot planerna på ledarplats, tydligt och entydigt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo goranw, det är klart att dagspressen har rätt så länge den inte tycker fel. ;-)

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu kan jag hålla med dig, när du skriver att motståndet har ökat markant. Det är en viss skillnad på det och att det skulle vara massivt. Sedan hoppas jag att er grupp får rätt, för vindkraft kommer att vara en () i historien. Jag är också ganska övertygad om att när vinkraftverken tjänat ut så kommer det att bli kommunernas/markägarnas bekymmer att bli av med dem, för då har ägarna gjort konkurs. Ägarna skulle vara tvingade redan nu att sätta av medel för kommande rivningsarbete.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Håller med om synpunkten att pengar för rivning bör avsättas.

Om vindkraft blir en parentes eller inte får framtiden utvisa. Sveriges större kol- och oljekraftverk är ju i princip avvecklade medan kärnkraften lever vidare. Den utveclingen var nog ingen som trodde på i början av 80-talet.

Ett argument mot havsbaserad vindkraft kan jag bjuda på och det gäller just rivningen som blir nästan lika komplicerad som byggandet. Ett landbaserat uttjänt verk bör i många fall kunna sprängas ned och sedan tas omhand, men deta låter sig inte göras till sjöss. Ett sådant verk måste demonteras med liknande utrustning och precition som när det en gång byggdes.

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vi har ju en vindpark inpå knuten här på Hammarö och visst finns/fanns det ett visst motstånd mot att det skulle sättas upp 10 snurror (ganska stora med sina 90 m navhöjd och 100 m rotordiameter). Numer, efter några fåtal (4-5?) år, är det inte så mycket gnäll ang störningsfaktorn så mycket som ekonomin. Driftskostnaderna har varit skyhöga, leverantörer har konkat osv, kommunen har som delägare fått pumpa in sanslösa summor för att hålla projektet vid liv etc. Dessutom är det sällan man ser alla 10 snurror igång samtidigt.

Själv har jag svårt att se störningsfaktorn i det hela. Har seglat förbi många gånger bara för sakens skull och nog skulle då jag kunna sova ostört mitt ihögen av propellrar. Utseendemässigt tycker jag inte det är hela världen och nattetid är det ett oslagbart nav.hjälpmedel.

Nära land? Ja, det är det. Nära farled? Oh ja, se bifogad bild. Visst, inte går några megatankers på Vänern, men har svårt att se hur något fartyg alls, med en kompetent och nykter skeppare och styrman, skulle kunna köra på ett av dem.

post-22514-1394237780,5371_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vindkraftsparken ser ganska harmlös ut på bilden, tycker jag. Skillnaderna är stora, för att uttrycka sig milt, mot det som planeras för Hake Fjord:

I Hake Fjord är det tänkt att det på ett mycket begränsat område ska byggas 15, kanske upp till 19, vindkraftverk 190 meter höga med en rotordiameter på 128 meter, störst i Sverige alla kategorier.

Om området i Vänern är klassat som riksintresse för rekreation och friluftsliv vet jag inte men så är fallet med Hake Fjord.

Bohuslän och Västergötland har till skillnad från Vänern en världsunik skärgård som förra året av CNN utnämndes till världens sjunde vackraste vildmarksområde. Ett par små fina skärgårdsområden finns även i Vänern.

Vindkraftsparken i Hake Fjord kommer att ligga mitt emellan två mycket trafikerade fartygsleder, där världens störst containerfartyg även fortsättningsvis kommer att passera liksom supertankers på över 100 000 ton dw. Här passerar 24 000 fartyg årligen tätt intill det område där kraftverken ska placeras.

Hur många bostadshus finns det på några hundra meters avstånd till vindkraftverken vid Hammarö? Söder, väster och norr om Hake Fjord finns ett stort antal åretrunt- och sommarboende, som kommer att drabbas av störningar från lågfrekvent ljud (mycket värre ljud än från de små kraftverken i Vänern), förutom skuggor/ljus och sist men inte minst försämrade fastighetsvärden. Det senare är svårt att beräkna, men risken är stor att fastighetsägarna kommer att drabbas mycket hårt ekonomiskt. Detta gäller också fastigheter i Långedragsområdet, där den totalt förändrade landskapsbilden ut mot havet kommer att göra husen betydligt mindre attraktiva. Redan nu kan man påvisa att 360 hus på Brännö kommer att drabbas av bullerstörningar över 35 decibel.

Hurudant underlaget (bottenförhållandena) är i Vänern vet jag inte. Men i Hake Fjord är de extremt olämpliga för all slags byggnadsverksamhet, eftersom där har deponerats muddermassor under många år. Sedimenten är starkt förorenade med gifter och radioaktiva ämnen. Det kommer också att medföra risker för skred i samband med pålningen ner till och förankring i bergrunden.

Påverkas kappseglingsverksamhet, fritidsfiske, bad, kajakpaddling med mera i Vänern? I Hake fjord kommer det att bli slut på all sådan verksamhet.

Vad jag vet förekommer inga seglingar av typ Tall Ships Race och Volvo Ocean Race i Vänern till skillnad från vad fallet är i Kattegatt. Med en vindkraftspark i Hake Fjord är det definitivt slut med dessa tävlingar för Göteborgs del.

Vad som hänt med fauna och flora i Vänern sedan kraftverkens tillkomst nämns inte. För Hake Fjords del skulle en vindkraftspark få mycket negativa konsekvenser för många fågelarter, fisk, sälar, spindlar, fladdermöss...

Säkerhetsavståndet är kanske inget problem i Vänern, men i hamninloppet till Nordens största hamn, är det av högsta vikt att det är väl tilltaget. Trots rigorösa bestämmelser, tydlig utprickning, farledsseparering med mera, sker här av och till kollisioner och grundstötningar. Då går det inte att bortse från behovet av säkerhetsavstånd. 140 meter är inte tillnärmelsevis tillräckligt.

Slutligen: Jag har också sovit bland vindkraftverk - i Limfjorden. Visst gick det, men sällan har jag varit så glad att få lämna en hamn och sträcka ut på öppett vatten mot en blånande fri horisont som när vi kunde lämna vindkraftverken bakom oss gå ut på Nordsjön. Det var i Danmark jag för drygt 10 år sedan första gången konfronterades med denna då nya typ av industrianläggningar i guds fria natur. Det satte djupa spår hos ynglingen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Alltså, jag gjorde inte inlägget med avsikt att mäta storleken hos något organ, givetvis är den lilla insjön inte jämförbar med en bohuslänska skärgården och våra pyttesmå propellrar är ju givetvis bara en liten vindgenerator pånaktern på en segelbåt i jämförelse med de som kanske byggs i Hake fjord.

Klart också att det hundratal sommarstugor inom ett några hundra meters avstånd från snurrorna inte alls är jämförbara med det tusentalet åretruntboende i unika Bohuslän......

Allv talat, vad jag ville framföra är att många av de farhågor som fanns innan bygget sjönk undan med facit i hand. Vi har sommarstuga en kort bit från snurrorna och tycker att de är en..... frisk fläkt :-)

Ljudlöst ett 20-30 tal meter från snurrorna och vill man inte se på snurrorna direkt, finns det ju mycket annat.

Här har mig veterligt inget påverkats negativt map på djurlivet. Ycket möjligt att det beror på att det byggts på sten-/bergbotten. Om något så är åtm abborrfisket mycket bätre nu.

Det mest negativa är som jag ser det kommunens ekonomiska engagemang

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vill man bara se det negativa så visst får man det.

Jag har inte tagit ställning till Hakefjordsverken fast jag bor i Långedrag.

Har full förståelse varför platsen rent tekniskt är en bra placering. Nära kraftledningsnätet. Åtkommligt för service även då det blåser. Området är inte attraktivt för ”badgäster” pga.den intensiva fartygstrafiken.

---------------------------------

Om området i Vänern är klassat som riksintresse för rekreation och friluftsliv vet jag inte men så är fallet med Hake Fjord.

-----------------------------------

Vem har bestämt att Hakefjorden har riksintresse?

---------------------------------------------------

Bohuslän och Västergötland har till skillnad från Vänern en världsunik skärgård som förra året av CNN utnämndes till världens sjunde vackraste vildmarksområde. Ett par små fina skärgårdsområden finns även i Vänern.

-----------------------------------------------------

Hakefjorden är inte unik. Det är ett område som snabbt seglas förbi pga. av den stora passagen av fartyg, det går inte att ligga tryggt på någon av  öarna. Hakefjorden är ett industraliserat område.

--------------------------------------------------

Vindkraftsparken i Hake Fjord kommer att ligga mitt emellan två mycket trafikerade fartygsleder, där världens störst containerfartyg även fortsättningsvis kommer att passera liksom supertankers på över 100 000 ton dw. Här passerar 24 000 fartyg årligen tätt intill det område där kraftverken ska placeras.

-------------------------------------

Jomenvisst är det så, därför skyr man fjorden eftersom den inte har attraktivt läge.

------------------------------------------------

Hur många bostadshus finns det på några hundra meters avstånd till vindkraftverken vid Hammarö? Söder, väster och norr om Hake Fjord finns ett stort antal åretrunt- och sommarboende, som kommer att drabbas av störningar från lågfrekvent ljud (mycket värre ljud än från de små kraftverken i Vänern), förutom skuggor/ljus och sist men inte minst försämrade fastighetsvärden. Det senare är svårt att beräkna, men risken är stor att fastighetsägarna kommer att drabbas mycket hårt ekonomiskt. Detta gäller också fastigheter i Långedragsområdet, där den totalt förändrade landskapsbilden ut mot havet kommer att göra husen betydligt mindre attraktiva. Redan nu kan man påvisa att 360 hus på Brännö kommer att drabbas av bullerstörningar över 35 decibel.

---------------------------------------------------------

Varför har du inte uppgett avstånden i hundratalsmeter från Hakefjorden till närmaste hus? Har du mätt huru långt det är i km från Långedrag till Hakefjorden. Bor själv i Långedrag

Hurudant underlaget (bottenförhållandena) är i Vänern vet jag inte. Men i Hake Fjord är de extremt olämpliga för all slags byggnadsverksamhet, eftersom där har deponerats muddermassor under många år. Sedimenten är starkt förorenade med gifter och radioaktiva ämnen. Det kommer också att medföra risker för skred i samband med pålningen ner till och förankring i bergrunden.

-----------------------------------------------

Stora delar av Göteborg är byggt på lera och det haver vi kunnat bemästra hitills. Det finns förslag att flytta på muddermassorna till ”lämpligare plats”.

------------------------------------------

Påverkas kappseglingsverksamhet, fritidsfiske, bad, kajakpaddling med mera i Vänern? I Hake fjord kommer det att bli slut på all sådan verksamhet.

----------------------------------------------------------

Ingen nöjessegling, bad, eller fiske påverkas så läng vi inte seglar på fundamenten. Tvärtom så kommer fiskerikedomen att öka pga att fundamenten ökar ytan där tång och småkryp förökar sej.

---------------------------------------------------

Vad jag vet förekommer inga seglingar av typ Tall Ships Race och Volvo Ocean Race i Vänern till skillnad från vad fallet är i Kattegatt. Med en vindkraftspark i Hake Fjord är det definitivt slut med dessa tävlingar för Göteborgs del.

Varför det? Det kommer inte att vara förbjudet att segla i området. Men om navigeringskonsten är så handikappad på tävlingsbåtar bör inte kappsegling förläggas i inloppet till Göteborg. Tvärtom kommer det att vara mer spännande att kappsegla när man kan luffa en båt att behöva väja för ett fundament.

------------------------------------

Vad som hänt med fauna och flora i Vänern sedan kraftverkens tillkomst nämns inte. För Hake Fjords del skulle en vindkraftspark få mycket negativa konsekvenser för många fågelarter, fisk, sälar, spindlar, fladdermöss...

---------------------------------------

Spindlar? Haver seglat i området men aldrig sett några spindlar, tvärtom nu kan spindlarna få ny spännande ”platser” att trivas på. Fiskar, se vad som hände med fiskbeståndet efter Öresundsbron färdigställande.

--------------------------------------------

Säkerhetsavståndet är kanske inget problem i Vänern, men i hamninloppet till Nordens största hamn, är det av högsta vikt att det är väl tilltaget. Trots rigorösa bestämmelser, tydlig utprickning, farledsseparering med mera, sker här av och till kollisioner och grundstötningar. Då går det inte att bortse från behovet av säkerhetsavstånd. 140 meter är inte tillnärmelsevis tillräckligt.

-----------------------------------------------

Se tidigare påpekande om djupförhållande i Hakefjorden. När skedde en kolliosion eller grundstötning i inloppet som skulle ev. ha påverkat kommande vindkraftverk?  Alla större fartyg, ut eller in i Göteborg,  skall ha en bogserbåt kopplad som skall kunna bromsa upp om fartyget får en ”blackout”.

---------------------------------------

Slutligen: Jag har också sovit bland vindkraftverk - i Limfjorden. Visst gick det, men sällan har jag varit så glad att få lämna en hamn och sträcka ut på öppett vatten mot en blånande fri horisont som när vi kunde lämna vindkraftverken bakom oss gå ut på Nordsjön. Det var i Danmark jag för drygt 10 år sedan första gången konfronterades med denna då nya typ av industrianläggningar i guds fria natur. Det satte djupa spår hos ynglingen. 

------------------------------------------------

Jag haver oxå varit under äldre Vindkraftverk (Anholt bla.) och störts av oljud.  Men det är ett äldre verk med en ”äldre” växellåda. Seglat under vingarna på det största verket på Hjärtholmen utan att hört något. Vindens brus i riggen på segelbåten överröstade eventuell ljud från verket.

Således ser jag att inga av dina arrgument är underbyggda av källhänvisning utan det är  bara dina hjärnspöken som har fått fult utlopp.

Varför tar du inte och lägger ner din kreativitet på att raderar det stulna materialen från din hemsida istället för att fabulera här.

--------------------------------------------------

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Svar till Lasse L:

En av orsakerna till att Hake Fjord har valts är naturligtvis rent tekniska, närheten till kraftledningsnät etc. Men det är också den enda fördelen.

Som badplats är Hake Fjord inte lämplig och har aldrig varit. Däremot är det ett utmärkt rekreationsområde för badgäster, fritidsfiskare, kappseglare, kajakpaddlare och många fler.

Hake Fjord är klassat som riksintresse för friluftsliv. Exakt vilken myndighet som gör klassningen vet jag inte. Kanske Länsstyrelsen.

Hake Fjord utgör en del av Bohusläns skärgård som är världsunik.

På Hake Fjord anordnas kappseglingar, utövas fritidsfiske, kajakpaddling och mycket annat som skulle omöjliggöras om vindkraftverken blev verklighet. Samtliga segelsällskap som berörs motsätter sig planerna.

De fastighetsägare som drabbas allra värst är de på Långholmen. Avståndet till närmaste vindkraftverk torde bli cirka 1 600 meter, alltså helt förödande för deras boendemiljö. Avståndet till de 360 husen på Brännö är något längre men ändå så pass nära att bullernivåerna är oacceptabla. När det gäller Långedrag är det inte fråga om bullerproblem i första hand utan påtagliga visuella störningar och sannolikt kraftigt sänkta fastighetspriser.

Att förflytta 50 miljoner kubikmeter förorenade muddermassor utan att enorma skador uppstår är naturligtvis helt omöjligt. Skredrisken är också en faktor att räkna med.

Hela Hake Fjord kommer att avlysas. Ingen som helst sjöfart kommer att tillåtas inom området. Så nog kommer nöjessegling, fiske etc att i högsta grad påverkas. De stora segeltävlingarnas tid kommer att vara förbi.

Vissa fiskarter och viss växtlighet kommer att dra nytta av fundamenten, men de flesta arter kommer att försvinna, bland annat den unika Säveålaxen.

Visst händer det olyckor, bland annat med fartyg som går för egen maskin i lederna och tvingas störtankra. Det har inträffat en del olyckor och incidenter under senare år. Människan är duktig på att planera och reglera men verkligheten överlistar ofta planerna och reglerna, vilket vi har sett flera exempel på. Därför gäller det att försöka vara förutseende.

Lasse L, alla de sakuppgifter jag redovisar här och mycket av det jag tar upp på min hemsida, är identiskt med det GKMA hävdar i sin mycket omfattande dokumentation.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

http://www.vindplatsgoteborg.se/fragor-och-svar

Eftersom du påstår så mycket så kom med bevis att dina påståenden är korrekta.

Mitt bemötande av dina felaktiga inlägg har jag belägg för.

Vad GKMA hävdar är inte sanningen.

Sant är att du fortfarande har material som du stulit på din hemsida.

Varför bemöter du inte det. Kanske för att då måste du erkänna att du är en tjuv. Du är en person som har en blockering i din tankeförmåga att det du skriver och säger inte kan vara fel.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Naturvårdsverket beslutar om områden av riksintresse för friluftsliv och Hake fjord är INTE ett sådant område.

Området kommer INTE att avlysas för fritidsbåtar, det kommer att vara tillgängligt för fiske, segling, paddling, mm.

Riktvärden för buller utomhus vid bostäder kommer INTE att överskridas.

Vandringsfisk bedöms INTE påverkas av vindkraftsparken.

Ärlighet lönar sig i längden, tänk på det ni som fabulerar ihop en massa problem och begränsningar med denna och andra vindkraftsparker.

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Utan att lägga mig i för/mot tror jag i jämförelse att Jungfrufjärden är bättre överensstämmande än Riddarfjärden, vilken ju ligger mitt i centrala Stockholm.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kul diskussion. Inte. Don Quijote kämpade också mot väderkvarnar. Men har det verkligen något att göra med en sluss i Gbg?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Riddarfjärden motsvarar väl ungefär Göta Älv vid Lilla Bommen.

Själv ser jag på vindkraft och solceller som ett sätt att få jorden på rätt väg in i framtiden. Jag är inte säker på att jorden överlever det nuvarande överdrivna och accelererarande energiuttaget av olja och kol. Dessutom förbrukar vi dessa råvaror som bättre utnyttjas för alla nyttiga kemikalier. Polyester t.ex.

Vindkraft och sol finns i överflöd och vi börjar bli riktigt bra på att fånga in den energin. Visst ser man ofta stillastående vindsnurror men tekniken är möjlig helt klart. Danmark får 35% av elenergin från vinden idag och tekniken är ganska ny ännu. Ungefär som T-Forden i bilutvecklingen kan jag gissa. När vindkraftverken nått sin rätta storlek kan man förvänta sig en förfining av tekniken och mer sällan stillastående vindsnurror. 

Kostnaden för att få el från vind och sol får vi alla vara med att betala. Bättre lite mindre pengar i plånboken än en jord som vi behöver flytta från i framtiden. 

Sett ur denna synvinkel tycker jag att vindkraftparker och solcellsparker är vackra. Tittar alltid intresserat på montering av nya ännu större snurror när vi är ute på sjön eller på bilturen. Tycker utvecklingen  är fantastisk. Inte minst solcellerna som är på väg ned i pris. Täcker alla sina tak med såna vid nästa takbyte har vi det mesta av den energi hushållet behöver. Solpaneler istället för tegelpannor!

Italien har mycket solcellsparker. Hela fält där oliver tidigare odlats, alltså söderläge, har täckts med paneler. Ser ut som en lutande sjö på håll. Kanske lite mindre snyggt än olivlundarna men sett ur alternativet med uppbränt jordklot klart acceptabelt.

Accepterar villigt en utbyggnad med vindsnurror i skärgården där det är lämplig grund att få dem att stå upprätt. Små inskränkningar kan jag ta vare sig det är näthinnan som störs eller lite överaskande svagare vind i seglet. Är det kappseglingen som störs gäller störningen alla. Intressant nytt hinder att övervinna  för en strategisk rorsman.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

GoranW: Nja, länk till privat hemsida är väl helt okej om innehållet är relevant för ett båtforum och inte konkurrerar med MG om annonspengar? Exempelvis Lasse-L, Peter_K och Mackey ovan har sina permanent i nederkant på varje inlägg, och de har inte blivit arresterade. (Fast Mackeys förträffliga marinwiki är kanske ingen hemsida i vanlig mening, vete fasen hur han lyckats knåpa ihop den? :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har en egen uppfattning om detta med miljön sen jag en gång på mitt jobb som säljare av dataloggers för insamling av mätdata av olika slag träffade på en man som pratade om koldioxidproblemet. Hade ingen aning om vad han pratade om då. Jag såg koldioxiden som nåt som fick läsken att porla. Senare läste jag på lite och blev lite intresserad av jordens miljö. Inte i första hand nedskräpning vid stränderna utan den osynliga nedskräpningen av atmosfären. Den nedsmutsningen är förädisk då den lätt blir bortglömd så diskret som den är.  

Ingen bryr sig så länge man kan andas hjälpligt och alla gasar på. Ju mer dess bättre kan man tycka ibland. När jag bytte bil till samma modell som tidigare men några år nyare drar den 1,5 dl mer per mil. Bilen blev väldigt snabb i starten men oroligare och törstigare. Utveckling?

Själv är jag inte bättre än nån annan då jag både åker flyg/båt/bil men oroar mig till och från hur mina barnbarn ska få det. Får dom nån luft att andas? 

Jag tror vindsnurrorna är en tillfällig fas i utvecklingen och att de inte står där för evigt. Plockas ned när det gått några årtionden.

Solpanelerna däremot får breda ut sig. Söderöver där man sommartid jagar skugga är de ett välkommet tillskott på parkeringar. Ett tak av solpaneler på parkeringen stör inte nån och skuggar bra samtidigt som de betalar sig med den generade energin. Likaså på taken. Byte av tak kan ske utan kostnad när de gamla tjänat ut. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mot bättre vetande fortsätter jag tråden OT!

goranw är enligt egen uppgift en vindkraftstillskyndare som inte på något sätt är någon varm anhängare av detta energislag. Det är opportunt att tycka om vindkraft, men det är bäst om det inte byggs några vindkraftverk alls och framför allt inte i Bohusläns skärgård. Detta är verkligen ett av de absolut tydligaste typexemplen på NIMBY-mentalitet jag någonsin hört talas om.

Svar på goranw:s punktlista

1) Hela kuststräckan från Mölndal till norska gränsen är angivet som riksintresse för friluftsliv. Vissa områden inom detta område anses mera skyddsvärda, men Hake fjord är inte ett av dessa. Hake fjord nämns över huvud taget inte i FO13 Göteborgs norra och södra skärgård.

http://www.lansstyrelsen.se/vastragotaland/SiteCollectionDocuments/Sv/samhallsplanering-och-kulturmiljo/planfragor/riksintresse/oversyn-riksintresse-friluftsliv-befintliga/goteborgs-skargard.pdf

2) Fartyg över max deplacement på 500 ton föreslås i MKB:n bli förbjudna inom delar av området, men inte fritidsbåtar. Det normala är att INTE avlysa områden kring vindkraftsparker vilket du bör veta då övernattat i en vindkraftspark. Det var förvisso i Danmark, men det är lika dant i Sverige.

Sidan 32 i MKB:n http://www.vindplatsgoteborg.se/MKB/Ansokan_MKB_130328.pdf

3) Konsultbolaget WSP har gjort bullerberäkningar som bilaga till MKB:n och kommit fram till att gällande gränsvärden för buller utomhus inte kommer att överskridas. Det är inte sannolikt att ett konsultbolag utför falska beräkningar på uppdrag av en kund. I dagsläget passerar dessutom ett stort antal bullriga fartyg området varje timme betydligt närmare befintlig bebyggelse.

http://www.vindplatsgoteborg.se/MKB/Komplettering/Bilagor/Bilaga_1_2_Bullerkartor.pdf

4) Konsultbolaget COWI har genomfört en utredning på uppdrag av Göteborgs hamn i vilken det framgår att grumlig till följd av tippning av muddermassor inte påverkar fiskars lekvandring.

http://goteborgshamn.se/Documents/PDF-bank/Mudderans%C3%B6kan/Bilaga%20B%20Milj%C3%B6effektbeskrivning.pdf

Det är så sant som du skriver att vi måste förlita oss på de vi bedömer är kompetenta inom olika ämnesområden. Det är därför intressant för mig och andra att få reda på vem eller vilka du förlitar dig på. Innan du redovisat dina källor fins ingen möjlighet att kontrollera om din eller dina källors information är verderhäftig eller fabulerad. I brist på fakta är det sundast att inte lita på informationen.

goranw, övertyga mig och andra tvivlare! Redovisa dina källor!

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har märkt att vederhäftigheten oftast står i omvänt förhållande mot egenintresset.

Litar inte ett dugg på partsinlagor och varför skulle man det?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Håller med dej i allt. Jag har alltid tvivlat på gw arrgument. Mycket sällan har han redovisat källan. Kommer med påståenden som inte är trovärdiga. Bor högt i Långedrag och när vinden är fel störs jag av fartygen i Skandiahmnanen när de kör sina hjälpkärror dagonatt. Har seglat under den största snurran på Hjärtholmen, 3 m från land, området är inte avlyst. Den störde inte ljudmässigt.

Tack för att du kom med källhänvisning, spara lite arbete åt mej.

Under byggnationen är ett stort område för vindkraft sv Anholt avlyst, vi blev trevligt upplysta av bevakningsfartyg att ändra kurs, när vi var på väg till Grenå. Nu går det inte att jämföra dessa kraftverk eller dra några pralleller. Danska oskyddat område utomskärs. Hake inomhus skyddat.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Forgus, jag antar att du med partsinlagor avser vad som kan läsas dels på Göteborg Energis hemsida, dels på GKMA-s hemsida?

Det som är bra med partsinlagor är att de oftast är skrivna av eldsjälar, som vänt på varje sten och gått på djupet i sin strävan att finna alla tänkbara argument för sin parts ställningstagande. Om man som i det här fallet har två, av allt att döma jämngoda motståndare, är det bara att lusläsa deras hemsidor och jämföra argumenten. Båda parter hänvisar till expertutlåtanden som man får väga mot varandra.

Så småningom växer ett mönster fram som ger en klar och tydlig bild av verkligheten och som får utgöra grunden för ens egen sanning.

Jag ser inga problem i detta.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det var den här underbara youtubefilmen som jag hade i tankarna, när jag gjorde jämförelsen mellan Riddarfjärden och Hake Fjord.

Mitt i prick!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...