Gå till innehåll
fredag 03 januari 2025
GummiThomas

Jula fritidsbatteri?

Rekommendera Poster

Jag har tänkt att köpa 2 marin/fritidsbatterier till min elmotor och har länge tänkt på Tudor 80 ah. De kostar ganska mycket (runt 900 kr st). Nu ser jag att Jula säljer marin/fritidsbatterier på 72 ah för 499 kr st. Det känns oerhört lockande att köpa 2 av Julas batterier. Jag är ju medveten om att Tudors batterier är av en annan kvalitet, men men...

http://www.jula.se/marin-fritidsbatteri-72ah-608038

Vad är era erfarenheter och åsikter om Julas marin/fritidsbatteri?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej jag har inte erfarenhet av detta batteri, men tar verkligen normalt 799:- och säljs för 499:- så bör de ju duga. Förmodar att du använder ett åt gången så du kan ju börja med ett batteri för utvädering.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej . Jag har oxå elsnurra till vår lillbåt.. och iallafall fall jag kör ur batteriet väldigt mycket.. vilket sliter på batterienas livslängd. Jag har ett batteri test på startbatterier som både tudor och julas batterier var med ska försöka dela det imotgon

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Batteriet verkar vara av typen startbatteri och lämpar sig dåligt till användning med cyklisk förbrukning och kommer troligen skadas vid djupurladdning vilket kan bli effekten med en elmotor.

Själv hade jag inte köpt den typen av batteri men funkar säkert en stund.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Precis, dessutom ska du inte använda ett åt gången eftersom det sliter hårdare på dem. Använd bägge parallellt och ladda så ofta som möjligt. Det är djupurladdningarna som sliter mest. På ett Jula-batteri har du kanske inte mer än 10 djupurladdningar innan de är kassa.

Jag köpte Jula-batteri till bilen och det är väl sådär. Det tar väldigt lång tid att få upp det till rätt full-laddningsspänning.

Från hållbarhetssynpunkt ska du egentligen köpa truck-batterier. De kostar ungefär som Tudors men är mer än dubbelt så bra. Blyplattorna är helt enkelt mycket tjockare. I ett startbatteri ska blyplattorna vara så tunna som möjligt. I ett fritidsbatteri lite tjockare. I ett truck-batteri är de extra tjocka. www.nordicbattery.se/se/

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

i´m back :)

Jag hittade igen batteritestet så jag lägger upp en länk .. dock är det startbatterier men det ger en hum om de olika märkena. Dom laddade ur och upp batterierna 6 ggr sedan om man läser testen så var dom billiga batterierna nästan tvärslut biltemas gick fordonet inte och starta om inte batteriert var precis full vid 70 % s laddning var batteriet dött... Så det ger en fingervisning iaf. 

Men det är ju alltid plånboken som styr men i detta falll så kankse billigt är dyrt.. vem vet.?!

jag har ett fritidsbatteri ifrån OK tror jag och det har hafte en bra kapasitet med vår elsnurra. men det är ju jädrans lätt att dra ur batteriet för djupt när man i stundens iver vil få en fisk till. Så jag och polarn har pratat om att ha en voltmeter så man ser när det är dags att byta batteri.. Mvh Micke F

http://www.testfakta.se/motor/article92806.ece

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag reagerade också på att det står att det är ett startbatteri. Lite konstigt kan tyckas eftersom det också står att det är ett marin/fritidsbatteri.

Jag köper nog ett av julas batterier och sen även ett av tudors marinbatterier. Då får jag bilda mig en uppfattning.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Då får du gjärna göra en återkoppling till tråden vilket av dom som var bäst när du testat en sommar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag köpte deras 95Ah för 2 år sedan. Jag drev/driver alla förbrukare i båten med det, kylskåp, belysning, växelriktare och länspumpar.

Dock ska det sägas att en solcell på 100W är alltid inkopplad (dag/natt, våren till hösten) och har även ett skiljerelä så laddning fås när motorn är igång.

Har alltid haft stöm i det och nu står det på underhållsladdning i källaren med en ctek. Det var rea på det när jag köpte det, tror runt 500-600kr, helt klart värt att byta vart 3 år om det inte håller måttet 2014, men jag tror att det fungerar även i år.

Har aldrig sett eller märkt att det blivit tömt på ström, kylen har alltid fungerat.

Mvh Patrick Flink

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...