Gå till innehåll
söndag 09 februari 2025
tobbo166

Plugg och klubba vid genomföringar

Rekommendera Poster

Hej!

Fick rådet på båtmekanikerkursen att vid alla genomföringar sätta en klubba och en plugg så man kan slå in pluggen om genomföringen brister. Man har inte tid att fråga, leta mm om det händer. Finns det nån ISO standard eller så på hur plugg resp. klubba ska vara utformade eller får man göra hur man vill? Duger en träplugg man karvar till själv eller ska det vara på något visst sätt?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Beeblebronx

Hydroscand har en produkt de kallar serviceplugg

den är lättare att handskas med än en träplugg och är mer toleransokänslig

http://www.hydroscand.se/produkter_6_1/tillbehor_3#Servcieplugg

Båthandeln har en plugg som klarar hål med diametern 10-80 mm

http://www.hjertmans.se/article/truplug-tatningsplugg

tyvärr kan jag inte göra klickbara länkar på klösbrädan på det här forumet.

Detta är inget svar på din fråga, men ett par alternativ

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

ISO standard... den var kul!

Serviceplugg för olja är bra, den har jag.

Och Stay Afloat är bra, den har jag.

Det jag däremot fick lära mig, också på en kurs, var att olika träslag är olika hårt. Alltså, en konisk träplugg som förefaller sitta som berget nerslagen i ett rör ... läckte lite. Det var helt omöjligt att slå den ner mera.

En dåligt tilltäljd mjukare träbit däremot gick att slå ner längre ner och tätade perfekt.

Gör du hellre egna än de som man kan köpa, de köpta är för hårda enligt min mening.

Och en automatisk nivålarmande liten länspump är aldrig fel?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det finns videos på nätet där de testar olika typer av pluggar. Tydligen fungerar en rå potatis samt morot bättre än en träplugg, som ju inte formar sig speciellt väl till ett orunt hål.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

I sommar är det jag som knyter fast en potatis i lämplig storlek vid varje bordgenomföring.

Ska man satsa på King Edward eller den fastare Bintje..?

:-D

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Visst fungerar träpluggar. Tänk tex på stora vintunnor där man slår in träpluggar. Rörmokarna, åtminstone de äldre använder ofta träplugg, är det ett gammalt galvat kallvattenrör som brister eller en kran som lossar så slår man i en träplugg. Sätt en rörstump i trädgårdsslangen i sommar och prova. Jag fick en “köpe-plugg” och testade, jag trodde virket var för hårt men det höll. Potatis kan säkert fungera men tveksamt om den klarar trycket som kan bli om en båt stampar i sjön. Samma med Stay Afloat. Troligen mest värdefullt i sprickor som kan uppstå vid en grundkänning. Är man riktigt pessimistiskt lagd har man en flaska fogskum och några kondomer. Dock inget man kanske sak visa gästerna. Visst är det bra med en träplugg vid varje genomföring men det verkar väl pessimistiskt. Det verkar vara ytterst få som fått praktisk användning. Jag nöjer mig med en påse fint svarvade pluggar i furu. En vänlig pensioner och nybliven svarvägare gjorde dessa åt mig sen släkten tröttnat på äggkoppar. Jo, i min motor sitter en träplugg sen en frostplugg oförklarligt trillat ut. Det fanns inte plats för slå i en ny plugg men en kapad träplugg gick i mha kobenet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bhemac skrev: Jag nöjer mig med en påse fint svarvade pluggar i furu.

Jag såg nåt praktiskt test med en båt på grunt vatten, troligen i tidningen På kryss för länge sedan där man även testade grovt pyramid-tillyxade fyrkantiga pinnar. Till allmän förvåning funkade de vedklabbarna mycket bra, tydligen omformas de lätt efter det runda hålet och fastnar också bra. Träslaget minns jag inte. Inget att rekommendera ändå kanske, men men.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har använt träplugg i skapt läge och kan rapportera att det fungerar bra.

En bottengenomföring gick av varpå maskinrummet började fyllas med vatten. 

Högvatten larmet tjöt så när jag kom ner i maskin var det redan väldigt mycket vatten där.

Så det svåraste var att lokalisera var det kom in vatten efter detta vart gjort var det en enkel match att täta läckan med en träplugg.

Efter detta pumpade länspumparna båten torr(2st en på motorn TAMD 120 en i kölsvinet).

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kollat Hjertmans och Erlandsons Brygga. De har påse med träpluggar jag ska köpa. Men i säkerhetslådan ombord vill jag även ha en klubba att slå med. Vad rekommenderas? Vanlig hammare eller en träklubba, plastklubba eller vad är bäst?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Till bergkilarna brukar det säljas en liten kort hammare i metall. Duger bra till träpluggar.

Jag har en extra sådan ombord. ( tappade en i sjön och skaffade en extra )

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag köpte en påse med träpluggar på Sea Sea och den ligger tillsammans med en hammare (och brandsläckare, livlina, mistlur i ett lättåtkomligt fack (där även länspumpen sitter) - alltså är all nödutrustning samlad på ett och samma ställe. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...