paddelnisse 0 Postad 14 Januari , 2014 Jag har problem,har en av dom minsta kompressor Kylarna och en 50w solpanel under bommen,får inte plats Någon annanstans och två 75a batterier. Jag skulle vilja kunna ha den på hela tiden men det funkar inte Efter ca2v slår den ifrån pga låg spänning, Vad att göra byta kylbox? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ossy 26 Postad 14 Januari , 2014 Om du har solcellen på vrid- och riktbar stång, te x på akterpulpit, och har den riktad mot solen hela tiden, så får du ut mera kräm. Inte lika snyggt och praktiskt, men mer effektivt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 474 Postad 14 Januari , 2014 Solcellen skuggas av bommen och det räcker om en liten del skuggas för att det inte ska bli någon laddning. Kan du flytta ut bommen åt ena sidan för att på så vis slippa skugga på solcellen? Är det möjligt att lägga på mera isolering på kylen eller kylboxen. Nu verkar den ju inte dra jättemycket, men går det att isolera den så att ex.vis isoleringen blir dubbelt så tjock som idag så går förbrukningen ner till hälften. Kolla så att dörr/lucka är välisolerad och sluter tätt. Se till att värmen från kompressorn leds bort från kylen/boxen, det är ju onödigt att vätma extra mycket från utsidan. Sug kall luft från kölsvinet till kompressorn om det går, då blir den något effektivare. Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Funkis 143 Postad 14 Januari , 2014 Fler batterier också... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
paddelnisse 0 Postad 14 Januari , 2014 Jo jag vet att placeringen av sol panelen inte är optimal.men det är ända stället som funkar har inte plats på akterspegel eller pulpit Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sauna 2 Postad 14 Januari , 2014 Isolera mera! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
facil26 3 Postad 14 Januari , 2014 Min55w panel sitter på vridbar pelare o stör mej inte det minsta, kylen fung till mitten på aug då dagarna blir för korta o kylen lägger av. Vad är det fö area på ledningarna från panelen till regulatorn mina är 6kvmm o 4 till kompressorn. Skulle ngt skugga panelen lite gör det massor, försök m annan placering Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
paddelnisse 0 Postad 14 Januari , 2014 har för mig att det är 6eller 8mm kabel hela vägen,på arabesque 26 är det en obefintlig akterspegel och jag har utombordare så det är trånkt så det räcker och få in mer skit där funkar inte,därimot vet jag inte skicket på batterierna? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
facil26 3 Postad 15 Januari , 2014 På bilden kan du se panelen på al ställningen i aktern över hanfoten som delar akterstaget, vilket var tvunget för att få platts m röret. Går det ej o göra ngt liknande m din båt? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 474 Postad 15 Januari , 2014 Batteriernas skick eller storlek har inte så stor betydelse, solcellen ska ju ladda batteriet minst lika mycket som kylen drar annars tar ju batteriet slut. Bättre batterier eller större batteribank gör ju bara att du klarar dig längre än två veckor, men inte hela sommaren. Men det är klart om batterierna är i väldigt dåligt skick så kan det ju påverka. Kan vara värt att kolla. Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 15 Januari , 2014 Låt inte kylen förstöra batterierna bara för att ni inte kan ta med ölen och smöret hem. Kompressorn stänger visserligen av kylen men då är batterierna urladdade och ska genast laddas. I det läget går kylen istället igång vid näst soluppgång och tar all energi som skulle ha gått till att rädda batterierna. Inte ens 150W räcker för min kyl och då sitter dom utan skuggning på hyllan bak. Testade i höstas och avbröt när det saknades 65Ah i batterierna. Med några mörkmolnsdagar hade batterierna varit djupurladdade och förlorat en del av sin lagringskapacitet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 474 Postad 18 Januari , 2014 En 50 W panel bör ge 15-20 Ah per dygn vid någorlunda soligt väder vilket bör räcka och bli över till en väl fungerande kyl. Problemet är moln. En pryl som permanent slår ifrån förbrukaren vid för låg batterispänning är en lösning för att rädda batterierna. Förut fanns Battery brin, vet inte om den finns längre. Ett alternativ är kanske att använda kylaggregatets inbyggda spänningskontroll och på något vis förhindra återstart av kylen. HUR? Någon form av enkelt hållrellä som släpper när kylaggregatet slår ifrån helt, FÖRSLAG någon? Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 18 Januari , 2014 Helt klart har du för lite solcell. Jag har två stora kylboxar, som jag visserligen stänger av när jag inte är vid båten. Kan låta den ena stå på några dar eller en vecka ibland. Hur som helst. Jag har alltd två st 100W solceller som ligger på däck, har limat träklossar under solcellerna med små gummitassar så att skot mm kan löpa under när dom ligger fastspännda med gummistroppar på däck. När jag lägger till är det lätt att ställa upp solcellerna så dom riktas mot solen, vid behov av mer kräm. Nu till platsbehovet. Tidig vår och höst, kan jag koppla dit en till men har bara plats för två st på däck. Därför har jag fixat till det så att jag kan ha två st på varandra när jag seglar och kan ställa dom separat när jag lägger till. Enkelt att fixa. Hör av dej om det kan vara en lösning för dej. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser