Garpen61 12 Postad 14 Januari , 2014 Jag ska köpa en 4,3l mercruiser med Alpa one drev antar att det är gen 2 eftersom båten kommer från -92. Är det bra eller ska man räkna med att få uppgradera till nåt annat eller renovera för en massa pengar? Om det har betydelse för svret på min fråga så har motorn ett slutet kylssystem med värmeväxlare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
HanneZ82 9 Postad 14 Januari , 2014 Alpha One Gen 2 är extremt billigt att serva och väl beprövat. Om du har en V6:a så så pallar det dessutom för kraften med marginal. Drevet relativt lätt dessutom vilket gör att det passar bra på mindre båtar. Om drevet skulle gå sönder så kan du köpa ett komplett nytt pirat-drev för ca 18k med 3 års garanti. Det är en ganska trevlig trygghet Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
uvek 15 Postad 14 Januari , 2014 Ja det är ett bra drev och det är billigt att serva men att byta bälgar är inte så lätt om man inte har gjort det förr eller är bra på att skruva. Görs senast vart 6år och då byter man även trimgivarna och växelvajern. Kostar mellan 5 o 10000 beroende på var o när det görs. Tänk på att impellern sitter i drevet och går lätt sönder så starta aldrig på land utan att ha vatten kopplat till drevet via spolmuff. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Garpen61 12 Postad 15 Januari , 2014 Tack, nu känns det bra:) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Garpen61 12 Postad 22 Januari , 2014 Det visade sig att det var ett Gen 1 drev, är det lika bra? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Micke_Se 3 Postad 24 Januari , 2014 Det är egentligen bara ett par skillnader på gen I och II och det är att gen II har en större och mer hållbar impeller som sitter i ett hus av metall istället för som gen I som har plasthus och en betydligt mindre impeller vilket gör att man måste byta den oftare. Sen har gen II, utom de första årgångarna, en behållare för drevoljan i motorrummet som gör att man får koll på ev. läckage. Många tror att gen II är kraftigare än gen I bara för att själva huset är något större men så är det inte. Alla axlar, lager m.m. är i det närmaste identiska så det är ingen skillnad där. Så svaret blir ja, gen I är (också) ett bra drev. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Garpen61 12 Postad 13 Augusti , 2014 Jag lyfter denna lite... Jag har ett slutet kylvattensystem med vattenintag till motorn under båten. D.v.s. att impellern i drevet endast kyler drevet. Hur ofta skulle ni byta impeller på respektive plats? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser