Amanda31 21 Postad 13 Januari , 2014 Ja det är ju inte riktigt säsong för att lägga upp båten nu, snarare börjar man ana sjösättningen - även om den ligger några månader fram i tiden. Men jag kommer att behöva skaffa ny utrustning för nästa års landsäsong och tänkte redan nu hålla utkik efter bra köp. Vilket är att föredra? Vagga eller båtstöttor?Vilka fabrikat? Båten är en seglebåt, 37 fot, sticker 1,90 och väger 4,4 ton. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sator 25 Postad 13 Januari , 2014 Hej Jag har en båt som lagt sig i en storm. Själv skulle jag inte välja vagga. (Lite nojjig nu, så båten står nu i en vagga där båten viker sig före vaggan..) Men, det har nog snarare med att göra med vad ni har för underlag på varvet. Riktigt hårdgjord och plan mark. Där funkar stöttor bra. Minsta tveksamhet om det..Väljer jag riktig vagga alla dar i veckan! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 13 Januari , 2014 Jag har en kombintion. http://media.svinningemarina.se.loopiadns.com/2013/02/Svinningevaggan-brochyr-2012.pdf Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 240 Postad 14 Januari , 2014 Om inte varvet kräver stöttor pga metod för sjö/torrsättning är en bra vagga bäst. Stöttor har fördelen att de kan flyttas vid bottenbehandling om man har en extra eller två, samt att de är lättare att förvara sommartid - annars kan jag inte se några fördelar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 521 Postad 14 Januari , 2014 Ju större båt ju större vagga, så vaggan kan ju bli otymplig. Planera stöttningen för att kunna ha masten kvar på vintern även om du just nu inte har det. Du kansek ändrar dig. Vissa stöttor säljs i galvat utförande, lägg till ett par hundralappar per stötta så får du stöttor som aldrig rostar. Om du har vagga kan du oftast skruva ner ett ben itaget för att komma åt att bottenmåla, ev med någon extra tillfällig stöttning. Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Amanda31 21 Postad 14 Januari , 2014 Ser smidig ut. Men dyr i inköp? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kalle_Kula 21 Postad 14 Januari , 2014 Jag har en Jeanneau, 37 fot ca 7 ton. Jag använder 6 st Seaquip stöttor. Istället för att förbinda dem bara parvis tvärskepps med den rekommenderade kättingen så har jag skaffat byggställningsrör och kopplingar till dessa. Med hjälp av dessa förbinder jag stöttorna så resultatet blir en stabil vagga. Det tar en dryg timme för två personer att montera ihop/ta isär det hela. Funkar jättebra! Jag tar isär alltihop på våren efter sjösättningen, lägger det på en lastpall och det ställs undan av marinan med en truck. När det är dags för upptagning igen körs lastpallen till årets plats, båten tas upp och ställs upp med stöttorna. Därefter bygger jag ihop det igen. Jag är väldigt nöjd med detta och det känns som ett tryggt sätt använda stöttor.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 14 Januari , 2014 När jag köpte mina 2001 tyckte jag inte de var dyra. Som fyra årshyror. Just nu har jag den som extra stöttor på en båt som jag håller på att slip ner för epoxybehndling. Dvs i kombination med en båtvagn. Efter som vaggan har stöttornas smidighet när det gäller att montera, har jag skjutit in mittdelen under båtvagnen, satt dit stöttorna och pallat det hela mot undersidan på båtvagnen. fyra extra stöttor att växla med, så jag kommer åt över allt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
seglarfralla 3 Postad 14 Januari , 2014 Stöttor eftersom alla båtklubbar inte tillåter vagga så kan det vara bra för framtiden om du vill flytta båten . Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Funkis 143 Postad 15 Januari , 2014 Just det... som man kanske inte tänker på? Bytte själv uppläggningsplats. De använde bara stöttor! Så jag fick hyra av dem... dyrt, ungefär en tredjedel av nypris. När jag klagade så erbjöds jag att köpa de ganska begagnade stöttorna. För dubbel årshyra. Relativt hyggligt? Väger din båt på 37 fot verkligen bara 4,4 ton? Jag håller med alla ovan, dålig mark kräver en vagga men annars verkar ju stöttor funka? Stöttor har fördelen att jag kan flytta dem själv i värsta fall, till nästa uppläggningsplats... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Amanda31 21 Postad 15 Januari , 2014 Ja 37 fot, 3,25 bred, 190 djup. En halvracer delvis byggd i kevlar. 4,4 ton. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Geckogocke 0 Postad 15 Januari , 2014 Här kan titta och läsa lite mer om olika stöttor eller vaggor. http://www.ilasmarine.no/båtprodukter/opplagsutstyr/seilbårkrybber.aspx Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hasse_O 28 Postad 19 Januari , 2014 Vagga är mycket bättre än stöttor i synnerhet om du tänker ha masten på under vintern. Jag har för övrigt en Tyresövagga typ 2 till salu lämplig för din båt (7000kr norra Sverige). Men på många marinor där de antingen vill rensa hamnplanen eller sjösätta med speciell sjösättningsvagn kan du inte ha vagga, utan där är det bara stöttor som är tillåtet, det bör du kolla upp innan du bestämmer dig. Själv har jag båtvagn eftersom jag rullar in båten i ett båthus. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Amanda31 21 Postad 19 Januari , 2014 Ok. Lutar åt en vagga. Men finns i mellansverige. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser