Mange20dc 0 Postad 13 Januari , 2014 Håller på att provtrycka mitt alfa one drev 2 från 2004 eftersom jag fick fylla på lite för ofta i somras och att det blev lite oljeskimmer runt drevet. När jag provtrycker så är det tätt men så fort jag rör/vrider nedre växelled så pyser där rejält. Har tagit isär där o kollat alla packningar men ser inget fel. Frågan är -kommer det att hjälpa att byta packningar och bussning.Har väl nästan svarat på min egen fråga men är det något som har någon erfarenhet av problemet. // Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
robert99 64 Postad 13 Januari , 2014 Jag har ingen erfarenhet av sådana problem. Men instinktivt skulle jag kolla att fjädrarna i packboxarna är hela, eftersom du säger att de ser hela ut. Nästa steg är att kolla att propelleraxeln dels inte är krokig samt dels att det inte finns några radiella spel i lagerna. Om axeln av någon anledning slänger/kastar så håller inte en packbox tätt, även om den är felfri. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
24-seven 6 Postad 13 Januari , 2014 Klassikern på alpha one är att man glömmer lägga i växel framåt då man skall ta av eller sätta dit drevet. Om man i det läget applicerar våld för att få in/ut drevet är risken stor att man böjer växelarmen och/eller skadar bussning/tätning. Om växelarmen är böjd tätar det dåligt och borde kunna ge samma symptom som du har. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mange20dc 0 Postad 13 Januari , 2014 Växeln har jag ej glömt och är i framåtläge. Drevet är loss från båten vid provtryckningen och har endast provat att få på det en gång efter lager o bälgbyte och det gick lätt. Möjligt att tidigare ägaren har missat. Det håller tätt så länge jag vrider försiktigt på det men så fort jag trycker lite i sidled så pyser det väldigt lätt.Ska kolla ovanstående tips snarast. TACK. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mange20dc 0 Postad 6 Februari , 2014 Tror att jag hittat felet som var packboxen till växelleden som hade små sprickor överallt som knapps syns för blotta ögat. Nu kommer det förhoppningsvis vara tätt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser