Gå till innehåll
torsdag 16 januari 2025
Amanda31

Överkoj, rörkoj

Rekommendera Poster

Jag kan ha behov av att montera en extrakoj ovanför en annan koj. Vill inte göra något stort eller tungt träbygge. Utan så lätt som möjligt. Har sett att vissa kappseglingsbåtar har enkla kojrn som består av kraftig väv och ett rör som håller ut väven så att det blir som en säng. Någon som känner till hur man gör sådana eller om det finns att köpa standardlösningar?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En extrasäng av stålrör som sågas till rätt bredd kunde funka. När våra gästsängar tryter hämtar vi en hopfällbar tältsäng på vinden. Rätt säckig botten men hårt spänd kraftig textil borde bli en acceptabel extrakoj.

Ev. förbättrad med en tjock bäddmadrass eller skumplastmadrass.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En av millitärens gamla bårar kanske skulle gå att bygga om.

Så den går att fästa stadigt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Exakt sådana bårar köpte jag två stycken förra året. Väldigt praktiska eftersom de går att fälla ihop. Jag hänger dem enkelt i stroppar. Köpte hos Milmac, ett företag i Strängnäs som säljer militär secondhand.

Www.milmac.se

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Detta blir nog snyggare.(ser ut som två rör,kanske vindsurfingmast och en bit tyg)

Även fast jag tror båren passar på samma ställe.

Fördelen med den fula båren är att den är demonterbar.

Men du skulle kanske kunna använda bårens ram(kapa bort fötterna)och sedan sy/låta tillverka ett snyggt bårfoder.(krångel metoden,haha) 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja tror det. Den dök upp tidigt när jag googlade. Bra beskrivning. Men skulle vilja hitta ett företag som stäljer standardlösningar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...