Chha 19 Postad 12 Januari , 2014 Kan man skippa kättingen om man använder blyad lina? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
PCP-Roger 14 Postad 12 Januari , 2014 I princip ja, men problemet kan vara att ett ankarspel avsett för treslagen lina/kätting inte fungerar bra med blyad lina. //Roger Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Zwen 280 Postad 12 Januari , 2014 Själv använder jag 2 m kätting närmast ankaret för att minska risken att ankarlinan skaver mot stenar på botten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ossy 26 Postad 12 Januari , 2014 Jag har också kätting 2 meter innan ankaret. Det hjälper även till att tynga ner ankaret, så det får bättre gripvinkel, när det ska hugga fast i botten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Havskatt 18 Postad 12 Januari , 2014 Jag har iofs ett ankarspel med blyad lina och där funkar det inte med kätting. Har inte upplevt några bekymmer varken vad gäller funktion eller slitage utan kätting. Så det är nog inga bekymmer om du vill skippa kättingen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
speljakt 138 Postad 12 Januari , 2014 Förutsätter att frågan gäller häckankare vid förtöjning mot land. Jag har i över 25 år använt en flätad 18 mm polyesterlina schacklad direkt till ankaret. Slitaget på linan närmast ankaret är knappt märkbart. En bit kätting (eller blyad lina) kan möjligen hjälpa vissa ankartyper att få fäste snabbare. När ankaret väl satt sig tror jag inte att några meter kätting påverkar hållförmågan nämnvärt. Bättre att lägga vikten i ankaret (och få större yta). Vid svajankring tror jag att kätting närmast ankaret fyller en funktion. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Zwen 280 Postad 13 Januari , 2014 Det beror ju naturligtvis på hur botten ser ut och hur man ankrat. Om det är stenar på botten och man svajankrat så gnids ankarlinan mot stenar närmast botten. En lina slits mer än en kätting när den gnids mot stenar. Om man ankrar i enbart lera, eller enbart ankrat i aktern med spänd lina och fören fast iland blir det ju naturligtvis inget direkt slitage på en lina. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser