Markus_KBSS 3 Postad 11 Januari , 2014 Hallå alla inbitna gastar! Jo, jag ska segla hem en nordisk folkbåt ifrån Landskrona, runt Skåne hem till Blekinge. Har aldrig seglat i Öresund och undrar nu: Är det något särskilt att tänka på? Jag tänker mest på strömmar och liknande. Hur är det att runda Skanör/Falsterbo? Jag kommer göra seglatsen framåt vårkanten när det blir lite roligare väder ute. Tack för svar! /Markus Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 1 911 Postad 11 Januari , 2014 Varför runda? Efter 15 april öppnas bron över kanalen en gång i timmen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Markus_KBSS 3 Postad 11 Januari , 2014 Ah, smart! Tänkte inte på att dom har en kanal där nere. Skånes sydkust då? Några trevliga ställen att stanna vid eller är det bara att segla förbi så fort man bara kan? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 1 911 Postad 11 Januari , 2014 Kåseberga är en pärla på sydkusten http://www.loderupturism.se/index.php?option=com_content&view=article&id=50&Itemid=70 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 12 Januari , 2014 Höllviken i norr ändan på Falsterbokanalen är ju en bra hamn och som sagt Kåseberg är väl den intresantaste där efter. Styvt 40 distansminuter på öppet hav. Det finns ju några alternativa hamnar på vägen. Det värsta i Öresund är väl annars färjetrafiken mellan Helsingborg och Helsingör, så den slipper du ju. Bifogad bild Kåseberg Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman Postad 12 Januari , 2014 Går du ut från Höllviken vid Falstebokanalen på förmidag är du i Kåseberga på kvällen. Nästa dag i Simrishamn. Vid rätt vind förstås. Gina inte för nära kusten så slipper du strömmarna efter ständerna. Håll ut 3-4 sjömil. Du ser land hela tiden ändå. Värre än så är det inte. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser