lary 3 Postad 11 Januari , 2014 Hej! Få fenomen överdrivs väl så mycket när de beskrivs som vindstyrka och våghöjd. Där för skulle det vara kul och bra att åtminstone (någorlunda tillförlitligt) kunna mäta hur mycket det blåser. I Hjertmans katalog finns en handhållen digital mätare (5740-2) för 440 kr. I deras reakatalog finns en att koppla till en smartfone (5740-4) för just nu 319 kr. Någon som provat eller har synpunkter ändå? Hälsn. Lary Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Summer_Wind 0 Postad 11 Januari , 2014 Hej ...jag såg den ifrån hjertmans å blev lite sugen på den. ska kolla på den på båtmässan tänkte jag.. Men jag använder en App till min mobil som jag tycker fungerar bra som du ser vind och ibland även våghöjd samt vågperioditet beroende på vilken mätstation man väljer.. gå in på Appstore och sök VIVA det är sjöfartens system mvh Micke F Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ove-T 291 Postad 11 Januari , 2014 Hej Problemet med oss båtmänniskor är att vi läser av vindmätarens högsta värde som ofta är 50% över medelvind, ibland mycket mer. Vi tar det som att det blåser så mycket och stämmer då inte med andra obervationer som ofta är medvind under tio minuter. VivA är bra som läser av aktuell medelvind och nuvarande vind som kanske kallas lite felaktikt byvind då den egentligen bara är aktuell vind som då kan vara både mer eller mindre än medelvind. Hälsningar Ove Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Summer_Wind 0 Postad 11 Januari , 2014 Men det är alltid roligt med mojänger på båten Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Vilse 12 Postad 11 Januari , 2014 Köpte en TFA 2011 och jag tycker den fungerar bra. Var inblåst i Oxelösund och minns att den styrka jag fick fram stämde riktigt bra med vädertjänsten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 12 Januari , 2014 Har visserligen en mastoppsplacerad givare till vindmätaren i båten, men kollar gärna på http://www.utposthallo.se/ för hemmafarvattnen eller http://vivakarta.sjofartsverket.se/ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman Postad 12 Januari , 2014 Hade i början av min seglarkarriär en masttoppsplacerad snurra. Det smarta med den var att den genererade sin egen ström. Det dåliga var att i svag vind visade den ingeting å i stark vind för mycket. Alltså värdelös. Så jag försökte att uppskatta vinden efter hur båten, seglen betedde sig samt titta på vågorna å relatera allt detta till vad väderrapporten sagt. Efter åren som gått så insåg jag att jag behöver ingen vindmätare. Men lyssnar på väderrapporten. Sedan anpassar man segelytan till hur det är just på den plats jag seglar på och den vindriktning/kurs jag har. En pryl mindre att hålla reda på. Erfarenheten har man med sig å kostar inte elström. Sedan håller jag med om att folk överdriver ganska duktigt hur stark vind de seglar i. Många är rädda å går inte ut från hamnen om det blåser 10m/s. Är de ute däremot så märker de det knapp. Sedan är det en helt annan sak med vågor, hur länge har det blåst å byggt upp å var. Det är alltid mera vid stranden/kusten. Så det ser farligare ut än vad det är. TV folket är fena på att ta bilder som visar hur stora vågor bryter mot kajen å stänker upp på land. En sjömil ut är det då ofta nästan ingenting. Men visst är det kul med en vindmätare å kunna bevisa: Titta den var uppe i 15 m/s. Huga.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 463 Postad 13 Januari , 2014 Mätaren till smartphonen mäter vinden oberoende varifrån det blåser. Den handhållna mätaren är säkert mera oöm än en smartphone, men du måste hålla den rätt för att mäta rätt. Båda mäter troligen ganska rätt, men jag skulle lita mer på ett instrument som är byggt för att mäta vind än på en smartlphone. Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
cvidare 0 Postad 13 Januari , 2014 En fråga i samma ämne. Är det möjligt att få rättvisande vindrikting och vindhastighet om man placerar en typ nexus vindmätare på en ca 2,5 m hög stång i aktern på segelbåten. Tänkte montera en stång för GPS-puck och mobilantenn, Även solpanel längst ner. Lite riskabelt att montera i masttoppen eftersom vindex brukar skadas varje mastning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 13 Januari , 2014 Seglen stör mätningen om givaren sitter på något annat ställe än i masttoppen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser