Gå till innehåll
tisdag 14 januari 2025
alexo

Evinrude E-tec eller Suzuki DF 50 ATL -13

Rekommendera Poster

En tank olja är ca 30 timmars körning! det är bara fyra fiske vändor för mig. Undra på att det blir billigt med olja.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Räknar du med trollingfart så lär motorn enligt uppgift jag läst gå en hel dag på 5 liter bensin.

Jag har naturligtvis inte haft möjlighet att mäta detta. Vi trollar kanske bara 2-3 timmar åt gången och då rör sig inte bensinmätaren på den inbyggda 50 literstanken alls. Med XD-100 ska visst förbrukningen vara motsvarande 0,5%. Stämmer detta så räcker en full tank olja till 380 liter bensin.

Så det du får väga in är hur många timmar du kör med planingsfart, då tar motorn lika mycket bensin som en fyrtaktare, på fullgas marginelt mer, i trollingfart är konsumtionen försumbar.

Jag har aldrig brytt mig om oljeförbrukningen eftersom att jag aldrig lyckats köra slut på tankens 1,9 lit under en säsong. Brukar vara ca 1/3 kvar. Jag kör i deplacementfart en stor del av tiden, borde kanske haft snipa men iom att motorn trivs bra i låg fart (drygt 5 knop) och dessutom går snålare där än en fyrtaktare så värdesätter jag möjligheten att kunna åka i måttliga 16-18 knops marschfart när det behövs och ändå inte behöva släpa på bensin i onödan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

E-tec 90hp drar ca 0,75 L per timme på ca 800 - 950 rpm och har tre cylindrar så dra av 30% om du har en 60hp samma motor med en cylinder mindre.

4-T 90 drar ca 0,8 L så det skiljer mycket lite på trolling men har fyra cylindrar därav större motorvolym och den ger i slutänden högre toppfart.

Senaste 11 åren så har jag haft två st 4-T och två E-tec men gav upp E-tec då det var så mycket olika bekymmer med dem och fick bara ihop ca 150 timmar med dem båda.

4-T har jag tusentals timmar på trolling och är idag en mycket nöjd ägare till en Suzuki och den dag jag ska byta motor igen är valet enkelt. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Suzuki är en mycket bra motor, liksom Yamaha. Hade själv en F25 i 8 år innan jag bytte båt, den gick också felfritt. E-tec hade nog lite barnsjukdomar i början men förhoppningsvis så är den färdigutvecklad  from 2009 års modell. smiley Var och en får välja den motor som passar just den personen bäst. Jag planerar att ha min motor 3-5 säsonger till så får jag se om jag fortfarande är nöjd. Jag vet inte men jag inbillar mig att E-tec är snäppet mindre stöldbegärlig än 4-taktare.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tjena !

Har ägt en etec 115 2007 och en etec 115 2010 nya blocket !

Båda motorerna har rasat och vi förlorade ca 50000 på detta .

2007 klarade inte verkstaden av att laga - de förstod inte felen - att avgasportens länkage

hade havererat var bara ett av felen -GARANTI SLUT .Bytte in motorn mot en ny 2010 nya blocket .

Första säsongen tyckte jag höra ett rullande ljud i motorn - råkade känna på

vevaxeln och den glappade - skuren !

2007 :an gick mkt bra innan den packade ihop - det kan jag ge konceptet i övrigt verkar etec

en sorglig kvalitet vilket många kan intyga - förbannat tråkigt !!

Trodde mkt på det från början  - yamaha och suzuki verkar vara kvalitet .

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, det var ju en tråkig erfarenhet du fått. Mitt intryck är att de flesta är nöjda.

De som vill ha svar på frågor eller söker orsaker till haveri kan registrera sig på följande sajt.

http://www.etecownersgroup.com/register

Här finns folk som kan E-tec som både vet hur motorerna ska skötas och hur de inte ska det för att fungera så bra som möjligt. Man kan även få underlag för de barnsjukdomar som fanns från början. Man kan fråga moderatorn Huey som vet allt som är värt att veta.

Mvh

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...