Gå till innehåll
onsdag 15 januari 2025
alexo

Evinrude E-tec eller Suzuki DF 50 ATL -13

Rekommendera Poster

Hej.

 

Går i köptankar och undrar vilken motor jag ska välja?

Båten används till fiske 99% av tiden den är i vattnet,mestadels trolling och det är där jag blir osäker. Många jag pratat med säger att e-tec fungerar lika bra till trolling som en 4-t?

Det som är fördel med e-tec är låga kostnader för service,dock är df 50 billigare än andra 4-t för att den har kedja istället för rem.

Är det någon vänli själ som vet något om desssa motorer och kanske rent av har testat båda?

Mvh Jacob 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hejsan,

Det är bra motorer båda två, men jag tycker det är lite märkligt att E-tec bara är 2-cylindrig. Hur den beter sig i verkligheten har jag dock ingen erfarenhet av.

En nyhet för i år som verkar riktigt intressant är Tohatsus nya 50 hk 4-takt som har trollingfunktion och är dessutom riktigt snygg i mina ögon!

Tohatsu har ju även de en insprutad 2-takt (3-cylindrig) om det är minimalt med underhåll du är ute efter.

post-1822-1394237766,7787_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har en Evinrude e-tec 50 hk (2012) med en fyrbladig propeller bak på min HR 440sc. Jag är supernöjd med motorn. Tvåtakten i kombination med fyrbladig propeller ger en grym acceleration och man kommer blixtsnabbt upp i planing även om båten är full med folk. Långa serviceintervaller, automatisk vinterkonservering och en allmänt enklare konstruktion är andra fördelar. Samtidigt är väl just tvåtaktens fördel acceleration och råstyrka och kanske inte självklart lika bra om du ska puttra lång tid på låga varv. Möjligen är en annan fördel med Evinruden att generatorn är väldigt strömstark om man behöver ladda batteri till t ex elektrisk utombordare. Hade en Suzuki på tidigare båt. Den var visserligen mindre men det var absolut ingen dålig motor. Men DF50 har jag ingen erfarenhet av.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alla är inte så övertygade om E-TEC, tekniken är avancerat och det har varit en del strul. I denna tråd gör jag en snabb genomgång av de olika DFI-teknikerna och de utmaningar dessa inneburit för konstruktörerna. Några missnöjda ägare skriver oxå om sina problem. Att servicebehovet skulle va särskilt stort på en 4-stånka är mest en myt. Är du inte helt tappad bakom en vagn med verktygen gör du lätt servicen själv och spar många tusenlappar.

http://www.maringuiden.se/forum/;thread=513608

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har naturligtvis ingen aning om vilka problem som andra upplevt med sina motorer oavsett märke, men jag kan konstatera att jag inte haft några problem. Tvärt om går motorn som en klocka och är urstark när jag lastar den maximalt. Skulle inte välja bort den för någon fyrtaktare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köp för guds skull inte en E-tec! bara problem med skiten. Själv så förlorade jag minst 45K på affären. Har haft två då jag fick byta ut den första men det var samma skit med den andra, är nu glad och mycket nöjd ägare till en Suzuki.

Det du sparar in på långa sevice intervaller får du lägga på dyr 2-t olja då det inte duger med vanlig 2-t olja. Ett tändstift får du ge ca 250kr st om du inte importerar dem själv.

Att den är snabb ur vattnet upp i plan det kan jag hålla med om, men Sukan gav min ca 6 knop högre wot. De nya 4-t är mycket rappare än föregångarna så det är ingen större skilnad. Desutom så fungerar de att trolla med utan att motorn ska hosta och dö efter fyra timmar i trolling fart.

Sukan ger desutom bra med ström på låga varv där E-tecen inte gav ett skit..

Ts ska ju även trolla en del så då finns inget att fundera över. 2-t går fetbort och andrahandsvärdet är mycket högre på en 4-t

//P 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Trist att Pezz haft problem med sin e-tec. Det har inte jag. Men det hade jag inte med min Suzuki tidigare heller. I vilken utsträckning det är vanligt med problem på Suzuki eller Evinrude känner jag inte till. Däremot vet jag att min e-tec 50 hk går fantastiskt bra. Det är helt enkelt en helt annan känsla än någon fyrtaktare jag kört. Jarb menar att tekniken är oprövad men jag har svårt att förstå att insprutning skulle vara så hightech. Det är väl drygt 20 år sedan jag köpte min första bil och jag har hunnit med några sedan dess. Men jag har aldrig ägt en bil med förgasare. Sedan är tvåtaktare inga trollingmotorer men nog är det väl bättre att hänga på en el-snurra för det oavsett om man har en Evinrude eller Suzuki...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Pezz skrev att man får lägga lite mycket pengar på olja till etec som servicekostnaderna kostar till en 4takt, nja så är det ju inte riktigt. Har haft en etec, dock bara 1år för sedan bytade jag båt och på den sitter det en Yamaha. Jag var väldigt nöjd med min etec och är väldigt nöjd med mina Yamaha. Första service för etec var inkl 2 takts olja 600 kr. Yamaha´s första service + service och vinterkonservering strax under 6000 kr!!

Nu skulle jag o andra sidan inte byta tillbaka till etec utan jag skulle fortsatt med Yamaha om det skulle vara så att jag i framtiden byter. Mycket pga lukten från avgaserna från etec. Det störde jag mig väldigt mycket på.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Njaee.. jonasorebro verkar blanda ihop äpplen o päron. En E-TEC är direktinsprutad (i förbränningsrummet) och inte vanligt (i insugsrören) insprutad. Vanlig insprutning är den mycket beprövade teknik som fyrtakts utombordare använder sej av o som bilindustrin använde redan på 70-talet.

 

Fichttekniken som E-TEC använder sej av är en kombinerad pump/insprutare som hamrar in soppan i förbränningsrummet med kraftiga elektromagneter. Denna teknik var oprövad när OMC introducerade den o den har heller inte fått några efterföljare. Idag finns direktinsprutade bilar men de använder sej av common rail system.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är verkligen ingen insprutningsexpert men så här står det på wikipedia om Evinrude...

 

They used carburetors until the late 1990s, when FICHT, a fuel-injection technology, was introduced. However, FICHT proved to be an unreliable system, and they soon switched over to a more modern high pressure direct injection system combined with an engine control unit (ECU). They have branded this system as E-TEC.

 

In 2003, after Bombardier acquired the Evinrude and Johnson Outboards brands, the questionable FICHT technology was replaced by E-TEC direct injection. This improved fuel efficiency and reduced emissions, oil usage, noise levels, and maintenance needs. This is due in part by a pin point oiling system which only applies oil to the necessary components, unlike the original two stroke motors. Evinrude E-TEC was the first outboard engine technology to win the American Environmental Protection Agency 2004 Clean Air Excellence Award, which recognizes low emission levels.

 

Hittills har den ju bara fått bekänna färg i tre säsonger så jag kanske inte ska ropa hej ännu. Och jag lovar att rapportera när min motor ger upp om era profetior visar sig stämma. Till dess tänker jag njuta av att den går fantastiskt bra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den tekniken en E-TEC använder kallas för Ficht teknik och togs fram och patenterades av en tysk ingenjör vid namn Wolfgang Heimburg. Ficht är en direktinsprutningsteknik med en kombinerad högtryckspump och bränsleventil där en pumpkolv styrd av en elektromagnet smäller in soppan i cylindern. OMC koncernen köpte en licens för att tillverka motorer med denna teknik. Jag tror att BRP senare köpte patentet i sin helhet men är lite osäker här.

De motorer som försågs med denna teknik döpte man oxå till Ficht. Dessa motorer visade sej ha enorma problem, Ficht-namnet blev befläckat och OMC konkade. Konkursboet köptes upp av BRP och man utvecklade tekniken eller egentligen mest toleranser och kvalitetskontroll och har fått det att funka rätt hyfsat. Då Ficht namnet var bränt på marknaden valde man att istället kalla dessa motorer E-TEC men det är likförbent en motor med Ficht-insprutning.

Det är egentligen inte Ficht-tekniken i sej som är dålig på nåt sätt, teoretiskt är det ett hyfsat system. Problemet ligger snarare i att det är en stor teknisk utmaning att överhuvudtaget direktinspruta en tvåtaktare. Kraven på precision och kvalitet för att få det att hålla ihop är betydligt högre än för en gammal förgasarmatad 2-taktare eller för den delen en vanligt indirekt insprutad 4-taktare. O det är väl just här problemet ligger, man har haft svårt att klara den höga nivå på precision och kvalitet som krävs. Egentligen är detta väldigt synd då det är kul med alternativa tekniker.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet inte om diskussionen leder så mycket längre. Min poäng var egentligen att jag ägt och kört både Suzuki fyrtaktare och Evinrude e-tec. Kanske har jag haft tur för jag har inte haft problem men något av dem? Som framgått är jag väldigt förtjust i just råstyrkan i Evinruden. Men så här beskrivs skillnaden/likheten mellan Ficht och e-tec på ett amerikanskt båtforum.

 

''The biggest difference between the E-TEC and its Ficht predecessor is the way it delivers fuel into the combustion chamber. The Ficht models use an electromagnetically controlled piston to hammer the charge into position to be burned and use a spring to return it to its starting position. It has only two basic positions: inject or retract. In contrast, the E-TEC injector uses a voice coil, just like the one found at the back of your stereo speaker at home to control the injector. This gives it not only the ability to allow the amount of fuel being delivered to be varied, depending on the situation, but when the polarity is reversed, the injector piston is actively pulled back. The result is a system that eliminates that clackety sound made by Ficht injectors at low rpm, and is approximately twice as fast, allowing it to operate at a higher fuel pressure.''

 

Och kanske har vi båda rätt för så här säger en amerikansk nättidning för båt och fiske...

 

''Now...is E-TEC technology just Ficht all over again? The answer is YES...and NO.

 

The E-TEC fuel injection system is based on the same design principle as the Ficht fuel injection system: injection pressure is created by a ram in the the injector itself. This is unlike Optimax and HPDI, which use separate compressors to pressurize the fuel or a fuel/air mix before it gets to the injector.

 

However, the technology used to drive the E-TEC injector is completely different from the original Ficht design. E-TECs use a Lorentz (voice) coil to drive the injector ram. This is a much more sensitive, faster, and more powerful way to run the injector than the Ficht system, which uses a mechanical solenoid.''

 

''SO...form your own opinion. If you think the above means the E-TEC is just another form of Ficht, then so be it. But that doesn't imply that there will be problems. From our viewpoint, they are different motors.''

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eftersom du skall använda den trolling är nog en 4-taktare bra. Jag hade själv en e-tec på min höga rodd som jag brukade fiska med. Tycker den fungerade utmärkt.

Jag brukar dock kasta och då ser en fisketur ut som gasen i botten till första stället - ligga och kasta en stund (och motorn svalnar) - start och full gas till nästa ställe - ligga och kasta en stund (och motorn svalnar) - och full gas till nästa ställe.

Min fiskestil erbjuder inte direkt optimal drift för en fyrtaktare som gärna blir varmkörd och sedan körs snällt under lång tid. E-tec fungerade däremot bra, allra bäst hade säkert en vanlig förgasartvåtaktare varit, men nu finns ju inte det att köpa längre.

Underhållskostnaderna är E-tec:ens stora fördel, billig och enkel att vinterkonservera.

Sen finns ju alltid videon som säger allt:

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min fiskestil erbjuder inte direkt optimal drift för en fyrtaktare som gärna blir varmkörd och sedan körs snällt under lång tid

Vet inte vad optimalt innebär i praktiken, men jag har gjort ungefär det som du säger ett par tusen timmar och inte märkt något konstigt (4takt). Har inga erfarenheter utav e-tec eller suzuki.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En aspekt är att oljan svalar och blir mer trögflytande, vilket innebär mindre smörjning. Kör man som jag så hinner den nog aldrig bli varm.

En annan är att det bildas även sura ämnen och vatten när man kallstartar, vilket blir till syra som hamnar i motoroljan. I en tåvtaktare är detta inget problem eftersom man eldar upp oljan, i en fyrtaktare stannar det kvar i motorn.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu kan jag hålla med om att vi har rätt båda två.

Det jag främst reagerade mot var när du likställde vanlig insprutning som med lågt tryck sprutar in soppan i insugninsröret på en 4-taktare (t ex bil eller 4-takts utombordare) med en direktinsprutad tvåtaktare där insprutaren måste överleva förbränningsmiljön och kunna leverera och finfördela bränslet med högt tryck under några få vevaxelgrader från att spolningen upphört till dess gnistan måste komma.

Det var lixom lite som att likställa en cykel med en rymdraket.. wink

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 I praktiken har jag kört 4taktare på tomgång i 2 timmar i sträck ibland. Ändå gick den motorn tusentals timmar utan att gå i paj.  Argumenten låter som tagna från kvantfysiken, för i verkliga livet fungerar 4takts motorer både på tomgång och med 1000 kallstarter. Iaf från mina erfarenheter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är ingen motorexpert, men har blivit skolad att tänka så. Kanske är det så att alla motorer och oljor är så pass bra i dag att det inte spelar någon roll.

Bifogar ett klipp på en härlig kallstart (dock ingen båt men en rejäl diesel):

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

smiley Om det är så du har det på jobbet så förstår jag att du lägger vikt på kallstarter;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man kör mycket på tomgång och i kallt väder med sin 4-taktare är det viktigt att den inte överkyler vilket händer om termostaten är paj. Bara då händer det marinjohan pratar om. De flesta tillverkare har 100 timmar och/eller årlig kontroll av termostaten i sina servicescheman men ofta stöter man på 15-20 år gamla snurror där termostaten aldrig varit ur, knappast motorns fel. Sen är det aldrig fel att ge motorn vad den tål en stund efter långa tomgångspass oavsett motortyp..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är en sak på pappret och en sak i verkligheten. Det finns oändligt med saker som kan paja på en motor, skall man kolla allt som kan gå sönder så lämnar man inte kajen. Eller får på sin höjd 100 timmar till havs per. Ibland får man helt enkelt få skjuts av duktiga SSRS män och kvinnor. Och det gäller väl egentligen alla som hamnar på havet.

Så Jarb, nu skall du få höra något som säker får dina öron att ramla av smiley. När min förra F60 blev stulen hade den gått, om jag mins rätt, nästan 3000 timmar. Det enda jag bytt var filter, anoder, vajrar och kamrem. På närmare 3000 timmar kollade jag termostaten noll gånger. Det enda jag gjorde var egentligen att jag bytte olja vart 200 timma och slaviskt inte gick över 4800 varv. Sedan hade jag en årlig service där jag gick över och kollade saker. 

Något att rekomendera? Nej. Men fungerade för mig i praktiken och gör likandat med nuvarande motor. Sparade mig mycket tid och pengar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, det är tråkigt att man inte får ha sakerna i fred. Det är kanske till och med så att man kan strunta i servicen och kallt räkna med att motorn blir stulen innan den går sönder :-)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förvånar mej egentligen inte särskilt mycket, Crabmeat. Utombordare som används mycket brukar drabbas av färre fel än de som står still mycket. Generellt tror jag att på t ex motorer som är 10 år gamla så har de som gått 500 timmar på dessa 10 år drabbats av fler fel än de som gått 3000 timmar.

 

Sen tar det inte särskilt lång tid att kolla termostaten, runt en kvart, när man ändå gör sin höstservice. På i princip samtliga motorer jag pillat med som haft en tio-femton år på nacken och termostaten aldrig varit ur så har den stått vidöppen. Många gamla twosmokers går som en påse nötter på tomgång, ryker, hostar o tjuvstannar o ägaren tror att det ska va så, det är ju ändå tvåtakt. Ofta är det just termostatpaj o när motorn får en ny sån går den plötsligt hur rent o snällt som helst på tomgång.

 

Själv skruvar jag hellre nån timme extra på hösten än riskerar att drabbas av driftstopp mitt i sommaren för nåt bagatellfel som jag kunnat förutse genom en grundlig service.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja man börjar ju undra. I mitt fall stod väl båten lite fel, men motorn såg ju ut som skräp och hade ju plockat bort växelhuset för att minska stöldrisken plus att den hade lås. Men det hjälpe inte alls. Verkar som de dragit av motorn med bil eller något, för hela fästet där butlarna satt var av.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gäller väl alla motorer, inte bara utombordare? Alltså att de mår bätrre utav att köras.

När det gäller termostaten så mittstänker jag att man kan se att den fungerar utan att behöva skruva, det är bara att köra båten och se hur den reagerar på förändringarna i värmen. När den inte gör som de skall, ja då är det fel och då först skall det åtgärdas enligt crabmeats manual;)

Måste bara fråga om det går för sig, hur många timmar har du på havet per år? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en E-tec 50 med fyrbladig aluminiumpropeller. 4-blad ger mycket bättre gång på tomgång, en enastående kursstabilitet i alla farter samt en råstyrka som får båten att hoppa upp ur vattnet med alla förekommande antal personer ombord, i mitt fall max 5 pers. Den lyfter dessutom aktern bättre än en 3 bladig, nackdelen är att man tappar någon knop på toppen, i alla andra farter är det positivt, lägre planingströskel mm.

Den har 5 felfria säsonger bakom sig. Det finns troligen ingen annan motor som drar så lite bensin i lågfart, kör ofta i deplacementfart och trollar ibland. Man ska använda bästa oljan XD-100. Den är dyrare men man programerar motorn efter den och då drar den hälften mot vanlig olja. Rökfri gång. Enligt vad jag läst på deras diskussionssajt så ska man vara noga med att motorn kan nå sitt optimala varvtal, den ska vara känsligare än 4 taktare på den punkten. Men det är ju bara till att ha rätt propeller så är det inget problem. Går motorn för tungt och blir överhettad så har det i något enstaka fall skett kolvskärning. Men monteras motorn rätt med kavitations plattan 1 tum över V-botten och med rätt propeller så finns inte det problemet. Service på verkstad med byte av stift, impeller samt bränslefilter sker vart 3de år och kostar ca 4000:- och då ingår oljan, jag kör hela säsongen på en tank olja.

Jag är helnöjd med min motor och kommer aldrig mer att hänga en 4 taktare på en båt.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Väldigt få utombordare har tempmätare i sin instrumentuppsättning och på speciellt en insprutad motor är det väldigt svårt att märka att nåt är galet. Insprutningen tror ju att kallstartkondition råder och kompenserar för den låga tempen.

 

Visst får man det, Crabmeat. Jag kör sällan mer än att jag inte klarar mej med bara en service per år, den på hösten. Däremot sprider jag ut det på flera båtar. Hade jag kört så mycket som du hade jag oxå kört lite bantat serviceschema under säsongen. Däremot hade jag inte sträckt det till 200 timmar. Men var o en gör som den vill med sin motor :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skönt att höra att det är fler än jag som är nöjda. Har precis samma kombination av e-tec 50 hk och fyrbladig propeller och har precis samma erfarenhet. Vridet och accelerationen som gör att båten blixtsnabbt lyfter upp i planing utan minsta ansträngning trots att man har båten överfull med folk och packning. Tappade en knop när jag gick från trebladig till fyrbladig propeller men greppet i vattnet och båtens egenskaper i allt övrigt blev så mycket bättre. Dessutom är det knappt någon märkbar skillnad i toppfart när jag lastar båten fullt. Är inte lätt imponerad men efter tre säsonger med e-tec och nu en säsong med fyrbladig propeller kan jag faktiskt inte tänka mig att byta till någon fyrtaktare jag heller.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...