Gå till innehåll
måndag 03 februari 2025
gnuttemuffan

Klä plaststol

Rekommendera Poster

Hejsan.

Det är så att jag har en äldre sportbåt som står och väntar tills sommaren den är helrenoverad förutom stolarna, det är 2 små plaststolar. Jag vill klä dom men det är inte min starka sida, så jag måste leja bort jobbet.

Jag hittar dock ingen som klär stolar utan någon tidigare klädsel, alla vill ha tidigare klädsel som mall, men någon sådan har jag ej.

Om någon här känner till någon som kan sin sak och inte är omöjlig att leja så skulle det vara super.

Jag kan ta bilder och återkomma med de imorgon

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det av antikvariska skäl de ska vara kvar - för det låter sjukt dyrt med ny klädsen (och nytt skumgummi?) om det måste mallas först. Frågan är därför om det inte är billigare med helt nya?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det löste sig ganska bra ändå, en kompis kompis kan det där med att sy och kan förmodligen fixa stolarna

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

2 fällbara båtstolar från biltema eller liknande blir förmodligen billigare än vad bara materialet (skumgummi, marinvinyl etc) kostar och garanterat bättre än hemmasytt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om Du har en renoverad äldre båt vill Du väl inte ha moderna Biltema stolar i den!! Allt är ju inte bara en prisfråga.

/Claes

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag uppfattade TS som att han ville göra det billigt, pratar vi omfattande renovering av en klassiker skulle ett motsvarande jobb lämnats till någon som jobbar med båt/bil inredningar för att få rätt nivå.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag ser ingenting i ursprungsfrågan om prisläget, men jag tror att Du har fel om Du anser att det bara är proffs som kan göra snygga och bra grejer. Ta en titt i hobbyvärlden, både på båt och bilsidan görs det fantastiska jobb av glada amatörer. Man kommer långt med envishet och brinnande intresse.

/Claes

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag kan mycket väl ha fel när det gäller prisläget, däremot tror jag INGEN är mer övertygad om the power of DIY än jag. Har renoverat ett antal båtar, några av dem från bart skrov. På dessa har jag exempelvis sytt inredning och kapell själv, håller just nu bland annat på med en bimini-top där jag gör både ram och syr kapellet själv.

Nu var det ju inte tal om DIY i detta fall då TS ville lämna bort jobbet med att klä stolarna. Förutsättningen för ett lyckat resultat då man är glad amatör är grundliga förberedelser med efterforskningar och införskaffande av rätt grejer vilket tar tid. Den tiden lägger man gärna för att komma framåt med sitt eget fritidsprojekt, men knappast för att hjälpa en kompis kompis utan att ta betalt för sin tid. Då är det förmodligen billigare att lämna till proffs (om man vill att det skall bli bra).

Jag uppmuntrar dock TS att göra det själv, INGENTING ÄR OMÖJLIGT!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om man nu lägger ner tid och pengar på att renovera en gammal trotjänare, vill man säkert att det ska bli fint. Det blir skillnad på proffsgjort eller om en amatör varit där och försökt. det är därför det finns olika yrke med olika inriktningar. Ska du få det bra, lämna bort arbetet och bli nöjd många år framöver.

Man kan bli ganska trött på frågan, visst blev det bra? när någon gjort något jobb själv. När man som yrkesman ser alla små detaljer som är fel. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det händer även att vi amatörer ser fel/fusk som ni yrkesmän gör!

/Claes (amatör på det mesta)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Självklart kan det bli fel. Men man får som alltid vad man betalar för. Billigt blir ofta billigt utfört. Hur ska det kunna bli annat?

Har du vänt dig till en seriös hantverkare, får du oftast det bra gjort.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är klart att det oftast blir bra om man nyttjar fackmän, men jag tycker att en stor del av att ha en hobby är att göra saker själv. Det ger en härlig känsla när man tar ett steg tillbaka och ser att man lyckats få till det. Oavsett om det är det nylackade mahognydäcket eller den ihopskruvade motorn. 

Det vill gärna bli bra när man gör nåt

Konstaterar jag då blygsamt

/Claes

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...