Gå till innehåll
torsdag 16 januari 2025
toop

Val av vindgenerator

Rekommendera Poster

Fundera på att investera i en vindgemerator?

Det har kommit många nya modeller?

Den jag har funderat på är aergoen 4

För den käns drift säker!?

Det finns en tysk super vind tro jag den heter,

Någon som har erfarenhet av den?

Gärna erfarenhet av andra?

Eller ska man satsa på en bränslecell?

Myket dyrare!? Och en driftkostnad?!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker du ska fråga de som har erfarenhet av vindgeneratorer vilka som är tysta.

Så var det gjort!

Vissa vindgeneratorer är klart störande, kanske särskilt för ev. grannbåtar som inte får ta del av laddningen. :-)

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om man har båten förtöjd på svaj är det perfekt med vindgenerator. Under segling är det inte lika självklart. Min kamrater seglade från England, fin vind ganska akterifrån men nästan ingen laddning. Det som brukar slå mig är alla dessa vindgeneratorer på båtar som inte roterar. Klart att lagren slits men varför byter de inte? Jag skulle definitivt satsa på en bränslecell, den ger alltid ström. Sätts tydligen i många husbilar nuförtiden och de jag pratat med är nöjda. Metanol kan man tydligen köpa för runt 17kr/liter

PS priset på tex en Efoy är tydligen mycket lägre i tex UK.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Modern?

Fattar nog trögt men du kanske tror att Forgusen i inklistrade tråden är vår?

Har du blivit ännu modernare.

toop är väl en internetförkortning eller?

Båten i tråden hade en ny generator som tappade alla bladen efter en sväng till Shetland. Hade just vid tillfället laddat riktigt bra men det tålde den inte. Turligt nog satt ingen ivägen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Eftersom du inte gjorde länken klickbar ntog jag att du skrev med en Ipad eller liknande.

Därav frågan om du blivi modern.

Själv skriver jag på en gammal dator som ju i det närmaste är från stenåldern

toop  är ju trådskaparens nick

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

EN av fyra vindsnurror på bryggan är tyst.(den är helt tyst,Helt)

Den heter Rutlands 914i och monterades dit för ett år sedan.

Vad den ger har jag ingen aning om,men jag är imponerad av dennes ljudlösa snurrande.

http://www.macfarlanegenerators.com.au/products/529/Rutland-Windcharger-914i

Så om du vill ha en som inte för oväsen kolla in den.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Inte modern men senil. Nåja lite modern om det ankommer datan. Är inne på min andra datatelefon faktiskt och det är behändigt med alltiett. Men klickbara länkar får man leja bort.

Tack för att du fixar sånt Toaen.

Sitter nu med en vanlig data. Älskar det moderna ordet. Han jobbar med data.

http://www.theoildrum.com/node/6954

Små vindsnurror är inget att ha om man får tro denna test. Framförallt är det i bebyggelse och låga placeringar i bostadsområden det är olämpligt. Både störningarna och den låga medelvinden.

Men det kan vara kul att köpa en för att se om det finns nån som funkar. Viktigt är bromsfunktionen vid extremvind. Effekten vid 15 m/s brukar vara maxvärde och vid 30 m/s blir det 8 ggr så mycket. Nödbromsas den inte OK så går det åt fanders. Brinner upp eller kastar av sig vingarna (en slags nödbroms).

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Min tanke är att på sikt segla atlant varvet! Och på svaj få ström!

Hemma i Sverige tro jag inte det är väl investerade pengar med vind snura!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

DuoGen 2 kanske kan va nåt? Vindgenerator på en fällbar mast som nerfälld akterut bildar en släpgenerator. Snabbt skifte mellan vinge/impeller är naturligtvis nödvändig men själva idén med fällbar allt i ett mast verkar tilltalande? (Släpgeneratorer löser ju problemet med medvinds-seglingens svaga relativa vind.)

en kort reklamvideo, utan ljud (!) och som vanligt inspelad med perfekta halvfejkade förutsättningar. Men själva grundprincipen med arrangemanget framgår tydligt. Hur funkar denna generator i verkliga livet, nån som provat eller har synpunkter?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Såvitt jag läst är en vanlig uppfattning att det är bättre använda pengar med solceller. Vindgeneratorerna väsnas och ger rätt lite ström för mycket pengar och förutsätter därtill rätt mycket vind. Rutlands toppmodell 914i som i Sverige kostar ca 9000 kr ger vid 5 m/s bara drygt 2A! Seglar du i medvind (som det blir över Atlanten) ger den kanske ingenting. De mindre modellerna ger ingenting förrän det blåser 10 m/s.

Därtill väsnas den ofrånkomligen en hel del när det blåser mycket. Blåser det 10 m/s eller mer hörs ju vinandet minst två bryggor längre bort! Det kan vara rätt irriterande för omgivningen, särskilt de som ligger närmast.

Dess enda funktion blir egentligen som komplement till en solcell då den kan ladda på natten. Övrig tid bör den enligt min mening spärras för att inte störa.

Mitt råd är att skippa vindgeneratorn och skaffa solceller istället. Det har jag läst både medelhavsseglare och atlantseglare säga. Om ditt mål är Atlanten måste solceller och en rejäl batteribank vara det givna valet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mycket pengar håller jag med om, men mycket ström får i alla fall jag från min Air-x med tysta vingar. Dessutom oberoende av ljus eller mörker. Det bästa är naturligtvis både och men skulle jag tvingas välja så valde jag vindgen framför solcell. Framför allt när man seglar tycker jag att det fungerar bra med min vindgenerator. Den kan hålla igång både lanternor (led) och navigationsdator under färd, dygnet runt. Vid 10 m/s är vindbruset högre än ljudet från generatorn när man står på bryggan bredvid båten. det gäller att he en mjuk upphängning för att isolera vibrationer som annars gärna letar sig ner i båten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fast den 914i som är monterad på våran bryggrannes båt är helt tyst.

Den hörs inte ens på samma brygga.

Så att alla vindgeneratorer väsnas tycker jag inte stämmer.

Men många väsnas en del,det går inte att komma ifrån.

TS kanske ska strunta i både solcell och vindgenerator och satsa på ett elverk istället.

De flesta som vi träffat har ett eller vill ha ett.(gäller  långseglarna,atlanten och vidare)

Jag har inte hört talas om någon som haft elverk men tröttnat på det och slängt ut det.

Om det inte varit trasigt förstås.

:-D

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har nu handlat en aegroen 4 igen som har skrivit om den!?

Hoppas den är tyst?!

Nu till en annan sak, har även skaffat en till solpanel.

Hur ska det kopplas ihop?

Bägge solpanelerna till maxpower eller i serie?

Och vindgeneraton till sin regulator?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...