Gäst Mr Merlin Postad 12 Mars , 2005 Har planer på att ersätta 2st VP260/290 med diselmotorer och lekt med tanken att konvetera två fd bilmotorer. Alternativen jag kollat på är: 1;MB 300TD 6-cylindrig, Rak, 4 ventiler/cyl, 2 överliggande kamaxlar, Bränsleinsprutning Turbo, 177 hk (130 kW) vid 4400 varv/minut,34 kpm (330 nm) vid 2600 varv/minut. 2;BMW 530 d, 6-cylindrig, Rad längsmonterad, 4 ventiler/cyl, 2 överliggande kamaxlar, Insprutning, 184 hk (135 kW) vid 4000 varv/minut,40 kpm (390 nm) vid 1750 varv/minut. Det kanske finns bättre alternativ? Vill behålla 290 dreven. Kom gärna med synpunkter och förslag eller avråd mig, skriv motivering. Mvh Mr Merlin Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst revolutionären Postad 12 Mars , 2005 helt rätt tänkt, är du någorlunda händig är detta inget problem, tillverka grejorna själv eller köp av Union Motor=förhållandevis billigt. Fråga gärna de som säljer marina motorer så blir du övertygad, deras kunskaper/argument mot detta är oftast näst intill löjliga. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Mr Merlin Postad 13 Mars , 2005 Tack revolutionären för ditt svar,jag ska kontakta Union Motor. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Vicke 0 Postad 13 Mars , 2005 Hej! Registrera dig gärna här och skriv lite hur det går. Ännu bättre om du kan skapa en hemsida, jag vill nämnligen göra detsamma! Har du några viktuppgifter på dessa motorer? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Mr Merlin Postad 14 Mars , 2005 Jag har varit registrerad på forumet tidigare men glömt mitt tidigare nickname och lösenord. Viktuppgifter har jag inte, vidare har jag omverderat motor valet till MB 270 CDI eller MB 320 CDI lättare att få tag i till bra priser än dom tidigare nämda. //Mr Merlin Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Conquest 0 Postad 13 Maj , 2005 Hej jag har konverterat en MB300 diesel motor och min erfarenhet är att inte välja en motor med tunna väggar mellan cylindrarna eller en i aluminium. Det bästa är om du hittar en motor med lösa foder i då klarar du i regel av alla värme problem som kan uppstå. Ett annat tips kolla www.rodahl.se/produkter/marinkonvert/marinkonvert.html och för att få motorn att passa mot drevet kolla på www.smt.nu/default.asp?Expand=4 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser