Gå till innehåll
måndag 03 mars 2025
Gäst Mr Merlin

Marinkonvertera diesel

Rekommendera Poster

Gäst Mr Merlin

Har planer på att ersätta 2st VP260/290 med diselmotorer och lekt med tanken att konvetera två fd bilmotorer. Alternativen jag kollat på är: 1;MB 300TD 6-cylindrig, Rak, 4 ventiler/cyl, 2 överliggande kamaxlar, Bränsleinsprutning Turbo, 177 hk (130 kW) vid 4400 varv/minut,34 kpm (330 nm) vid 2600 varv/minut. 2;BMW 530 d, 6-cylindrig, Rad längsmonterad, 4 ventiler/cyl, 2 överliggande kamaxlar, Insprutning, 184 hk (135 kW) vid 4000 varv/minut,40 kpm (390 nm) vid 1750 varv/minut. Det kanske finns bättre alternativ? Vill behålla 290 dreven. Kom gärna med synpunkter och förslag eller avråd mig, skriv motivering. Mvh Mr Merlin

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst revolutionären

helt rätt tänkt, är du någorlunda händig är detta inget problem, tillverka grejorna själv eller köp av Union Motor=förhållandevis billigt. Fråga gärna de som säljer marina motorer så blir du övertygad, deras kunskaper/argument mot detta är oftast näst intill löjliga.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Mr Merlin

Tack revolutionären för ditt svar,jag ska kontakta Union Motor.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej! Registrera dig gärna här och skriv lite hur det går. Ännu bättre om du kan skapa en hemsida, jag vill nämnligen göra detsamma! Har du några viktuppgifter på dessa motorer?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Mr Merlin

Jag har varit registrerad på forumet tidigare men glömt mitt tidigare nickname och lösenord. Viktuppgifter har jag inte, vidare har jag omverderat motor valet till MB 270 CDI eller MB 320 CDI lättare att få tag i till bra priser än dom tidigare nämda. //Mr Merlin

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej jag har konverterat en MB300 diesel motor och min erfarenhet är att inte välja en motor med tunna väggar mellan cylindrarna eller en i aluminium. Det bästa är om du hittar en motor med lösa foder i då klarar du i regel av alla värme problem som kan uppstå. Ett annat tips kolla www.rodahl.se/produkter/marinkonvert/marinkonvert.html och för att få motorn att passa mot drevet kolla på www.smt.nu/default.asp?Expand=4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...