Gå till innehåll
måndag 23 september 2024
ryds568gti

Optimax, elfel

Rekommendera Poster

Hej

Jag har problem med att batteriet laddas ut. Jag har en Ryds 568 gti med en 90 hk Optimax. Batteriet ladds ur på ca 3 veckor . Har mätt upp en tjuvström från batteriet på ca 75 mA. Jag har batteriet inkopplat även på vintern för att Defa Trackingen behöver ström ( ca 10 mA)

Huvudströmbrytar är avslagen, men jag kan fortfarande köra tilten till motorn. Jag misstänker att antingen så är det fel på Defan eller tilten. Skall försöka mäta upp strömmen till dessa.

Någon som vet, eller har erfarenhet av detta felet? Vilka andra komponenter skall jag titta på .

Mvh

Bertil

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Huvudströmbrytar är avslagen, men jag kan fortfarande köra tilten till motorn.

En huvudströmbrytare som inte bryter strömmen är ingen huvudströmbrytare. Vad har den egentligen för funktion? I min bok är den är felkopplad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen

Jag kan inte svara på varför Ryds kopplar sina båtar så att tilten och Defan fungerar på alla sina båtar  trots att huvudströmbrytaren är avslagen .  Själv har jag inte dragit några ledningar, utan båten är monterad så här från fabriken.

Defan blir ju obrukbar om den inte har ström kontinuerligt så det borde vara ett orsak till att den ligger utanför huvudbrytarsystemet.

Frågan kvarstår, någonstanS har jag en tjuvström.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Koppla defa + kabel direkt på batteriet o motorn på h-brytaren så kan du mäta sen.mvh Tutte

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är väldigt vanligt att motorn är kopplad direkt mot batteriet och bara båtens elsystem går via huvudbrytaren så det är säkert inte bara tilten som funkar med brytaren av. Går motorn utan batterikontakt går motorns laddsystem sönder. Oftast sitter mycket enkla och billiga brytare som inte är lämpliga att koppla motorn via på sådana här mindre snurrebåtar.

De går ofta sönder, kan slå av sej själva och många köpare av småbåtar har ingen aning om problematiken om brytaren slås av med motorn igång. Båttillverkararna väljer därför att koppla motorn direkt och slipper på så vis ifrån garantiproblem runt detta. Oftast funkar detta alldeles utmärkt då motorernas elsystem håller väsentligt bättre kvalitet än båtarnas och sällan drar tjyvström.

Väljer du att koppla motorn via huvudbrytaren så satsa på en riktig brytare. Sitter där en fjädrande nyckelbrytare i plast typ den på bilden så är den olämplig att ha motorn kopplad via. Du verkar ju inte helt tappad bakom en vagn va gäller att hantera en multimeter så det är bara att börja mäta så hittar du säkert din tjuvströmskälla. Ett litet tips om du har NMEA i båten och detta är direktkopplat så drar nätverket ström hela tiden..

post-26269-1394237766,168_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för era svar. Brytaren som sitter i båten är en liknande den på din bild.  Så som jag uppfattar det så är motorn i dag kopplad via denna brytare. Jag kan inte starta motorn utan att denna är påslagen. Dock har jag en extra ledare som går från pluspoen dirket in till motorn  vilken jag förmodar matar defan och tilten med kontinuerlig ström.

Skall försöka skilja ut de olika sladdarna för att lokalisera vilken som drar tjuvström.

Defan skall dra ca 10mA i viloläge kontinuerligt . Jag har nu en tjuvström på75 mA.

Hur gör ni andra som har en Defa har ni batteriet i även på vintern ?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...