Gå till innehåll
onsdag 25 december 2024
bixfeldt

Samma MMSI på 2 VHF:er?

Rekommendera Poster

Jag har inte hittat något uttömmande svar på denna fråga så jag hoppas att någon här vet svaret.

Jag har en fast VHF med DSC i båten med MMSI inlagt. Utöver detta så skulle jag vilja ha en handburen VHF som extra säkerhet som normalt inte används utan bara följer med som extra säkerhet vid upptäcksfärder på öar man befinner sig på, eller om båten skulle sjunka och man får med sig den bärbara apparaten. Får jag lägga in samma MMSI i båda apparaterna om dessa alltid är ungefär vid samma position (med kanske max några hundra meter avstånd mellan dem)? Någon som vet något om detta?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enligt de tillståndsgivare jag kollat är rekommendationen att alla VHF:er och AIS skall ha båtens MMSI, vilket ju verkar rimligt i och med att MMSI är båtens identifikation.

Dock har jag sett en del diskussioner om att man registrerar handapparaten på gummibåten/jollen (tender to...) så att den får en egen MMSI. Detta kan ju vara bra ifall man har med sig handapparaten på utflykt med egen eller annans jolle.

Såg nu att ansöknigsblanketten för VHF-tillstånd numera har 2 ibockrutor:

MMSi för fast utrustning

MMSI för bärbar utrustning

Så det är kanske så att PTS delar ut olika MMSI om du har både fast o bärbar

Kolla med PTS 08-6785500

/Lod

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är som lods säger att all utrustning som har MMSI nummer på båten skall ha samma MMSI nummer. Dessutom kan man registrera bärbar utrustning som då får en speciellt MMSI nummer för att den är bärbar, vilket i vissa lägen kan vara bra. Dock måste man då registrera den också och betala licensavgift 190 kr/år.

Lite luddigt är det, jag har valt att ha samma MMSI nummer på den bärbara som den fasta efter kontakt med PTS och då räcker en licensavgift.

Hälsningar Ove

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har varit i kontakt med PTS. Man jobbade på att få möjlighet att koppla flera MMSI till samma båt men det var inte möjligt för ett år sedan. Men de kunde ordna det ändå utan extra kostnader.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Stort tack för de vettigaste svaren på frågan som jag hittills läst! Ska kolla upp dessa råd inom kort.

Dessutom blir nog tanten hemma överlycklig över att få mer teknik inköpt till båten. ;)

Tack!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...