Gå till innehåll
torsdag 19 december 2024
Micke9000

Dagens Diesel

Rekommendera Poster

Hej på er.

Tänkte höra efter om det kan vara så att det forfarande är aktuellt att blanda i lite 2takts olja i dieseln mellanåt?. Fick höra för några år sedan att det skulle vara bra att göra det då nutidens diesel inte smörjer så bra som förr.

Motorn i fråga är en Penta TAMD40B (turbo)

 

Mvh

Micke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På bekostnad av allt miljötänk vi har i Sverige att vi i lilla Sverige ska rädda världens miljö när alla riktigt stora länder inte har riktigt samma miljötänk, så har vi en sämre diesel för motorerna men bättre för miljön. Pros and cons så att säga... Ger dig inte mycket svar på frågan men ändå :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite googling och man upptäcker att alla bensinbolag och motortillverkare avråder från inblandning av tvåtaktsolja i dieseln, medan många har hört att det ska vara bra, och en del upplever att... osv

 

Jag lyssnar på hårda fakta, och lyssnar hellre på de som vet exakt vad som finns i deras bränsle och vad de har för egenskaper än personer som känner och tycker och blandar därför inte in tvåtaktsolja i dieseln.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har aldrig hört någon som blandar i olja när de tankar sin bil...

 

Håller med Peter_K, lyssna på motortillverkare och oljebolag samt sådant som framkommer i ev. forskning och seriösa tester.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har fått det rekommenderat att blanda i lite inför vintervilan, av en marinverkstad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Smörjande och konserverande effekt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var ett problem för många år sedan då den torra dieseloljan kom. Det var bl.a. många bönder som fick sina skördemaskiner, traktorer motorskadade pga. just den torra dieseloljan. Därav att man slog i just tvåtaktsolja för att smörja bl.a. insprutningspump.

På min förra båt satt en AD 41 och jag slog alltid i en skvätt  tvåtaktsolja. Denna motor var även nyrenoverad och montören, aukt. för VP rekommenderade detta. Allteftersom tillverkare gjorde en anpassning enl. miljökrav och till den nyare dieselbränslet så ska man inte hälla i olja i dieseln. Enl. VP så är det def. inte någon rek. till nyare motorer att slå i tvåtaktsolja.

Den motor Du har angett så är det alldeles säkert ingen nackdel. Har själv en Kad 43 och jag använder ingen tvåtaktsolja där. Huruvida det skulle vara nack- eller fördel för just denna motor vet jag inte.

/Moltas.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en Kad 43 i min pråm och den kör jag dieselnektar i, motorn går väldigt mycket mjukare med den i men eftersom båten är ny för mig så kan jag inte säga så mycket mer.

Däremot så luffar jag runt i en MB diesel till varadags, den har precis slagit runt på 30tusen mil varav 10 som jag har kört med den.

När jag köpte bilen satt det en Feritta box monterad men den började krångla så jag plockade ur den för två år sedan.

Med Ferittaboxen kunde jag komma ned på 5,7 l/10mil

Därefter har den legat på 6,0 l/10mil

Och med den här guckan som förövrigt luktar som Redline så knallar jag runt på, nu sitter jag vid en ipad så bilden kanske inte kommer med men 5,3 l/10mil.

Nu blev ju detta lite off topic men jag ville ändå delge detta.

 

/tommie

post-10024409-1394237764,4814_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hittade en intressant tråd i vilken, enligt författaren, VP uttalar sig om tillsatser.

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?f=22&t=32437



Sammanfattning av VP:s uppfattning år 2008.

1) Miljödiesel kan minska motoreffekten upp till 5 % och kan öka bränsleförbrukningen 2-3 %.

2) Dieseltillsatser rekommenderas inte, VP tar inget ansvar om sådana används.

3) Tillsats av olja förkortar insprutningsutrustningens livslängd.

4) Motoroljan bör bytas oftare om man använder diesel med iblandad biodiesel (RME).



Min gissning är att detta gäller även idag.



Mackey

Fixat länken.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror att man bör fundera över sin motors uppbyggnad och ålder på konstruktionen innan man tar ställning i frågan. Gamla motorer som är byggda för den gamla fetare dieseln där insprutningspumpar och spridare smordes enbart av dieseln mår nog bra av lite extra olja, medan dagens elektroniska grejer fyllda med diverse kännare är mera tveksamma till tillsatser av alla slag. Min drygt 40 år gamla Penta MD-2b med drygt 6200 gångtimmar verkar i alla fall må gott av den extra oljan den får, men man vet ju inte hur det hade sett ut annars.Dessutom är diesel med RME-tillsats förbjudet ombord.

/Claes

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nya common rail pumpar och inpsrutningssystem smörjas av enbart diesel. Och dom produserar tryck upp mot 2000 bar i sista versjoner.

Det borde vara mindre toleranser på pumper av nya kalibre för att orka med att göra sådana tryck. Dessa nye common rail system tål ny diesel... och det rekommanderas inte att ha i tilsatser i dieseln från Bosch och Delphi som producerar dessa.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är vi där igen.

Min gamla...      ...verkar må bra av att...

Vi verkar inte behöva använda flytväst ombord när vi låter bli att blanda i olja i dieseln. Ingen har trillat i.

Vår gamla MD 11 från 1980 verkar må bra av att vi inte häller i olja i bränslet. Jag lovar, jag kan gå ed på det.

En massa tyckande helt enkelt.

På 80-talet arbetade jag med förbränningsforskning. Bl.a. undersökte vi tillsatser till villaolja (samma sak som diesel). Det fanns diverse fantastiska medel redan på den tiden som skulle förbättra förbränningen, minska utsläppen och spara eldningsolja.

Inget av dem hade en funktion som var möjlig att dokumentera.

Jag har ändå en viss tilltro till produkter som säger sig rengöra spridarna och därmed ge en bättre förbränning. Konstigt, varför är det så?

Mackey

Lite typisk reklam.

Ingen tillsats är effektivare än vår.

Ingen tillsats är billigare än vår.

Ingen tillsats är lättare att hantera än vår.

Ingen tillsats är mer miljövänlig än vår.

Ingen tillsats är har snyggare förpckning än vår.

Ingen tillsats gör något annat än vår.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det samma material i dom nytillverkade pumparna och spridarna som dom gamla eller har man produktutvecklat på något sätt? Det kan ju vara så att nya grejer är gjorda för dom nya förutsättningarna?

/Claes

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Diesel med RME/FAME inblandning blev allvar på den svenska marknaden år 2006. Man kan därför anta att Volvo pentas uttalande i tråden från 2008 jag tidigare hänvisat till gäller företrädesvis gamla marinmotorer som inte är anpassade för RME-inblandning.

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ditt citat påpekar ju att motoroljan skall bytas oftare om man kör med RME, det låter i mina öron inte som att RME förbättrar smörjegenskaperna.

/Claes

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är ju inte jag någon dieselmotorexpert, men jag är läskunnig och jag kan googla. :-)

Det stämmer att VP rekommenderar tätare oljebyten om diesel med RME-inblandning används. Orsaken är tydligen att RME löser sig i motoroljan så att motoroljans smörjande förmåga med tiden försämras.

För korrekta uppgifter för just din motor föreslår jag att du tar kontakt med motortillverkaren.

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Beeblebronx

Amerikansk bensinåtta.

 

en gravitationsmotor....

bensinen strömmar in i cylindern och tynger på kolven, som sedan rör sig neråt.

 

;-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som jag skrev tidigare i tråden så är jag lycklig ägare av en Penta MD-2b 1971 dvs föregångaren till Din motor, och jag har varit i kontakt med folk på Penta (jobbade med Penta motorer ett tag) problemet är att dom som kunde våra gamla grejer är pensionärer eller utdöda sedan längesad.

Så det är nog bara att tuffa vidare som man gjort och hoppas på ytterligare drygt 30 år med god funktion på dom gamla grejorna.

/Claes

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är det så här att dieseln som säljs idag med eller utan RME hade en föregångare, som kallades miljödiesel/citydiesel eller något annat av dom olika leverantörerna, före den så var det dieselolja man brände i sin maskin, och den var som namnet avslöjar riktigt oljig, tjockare än det som säljs idag, på vintern fick man blanda ut den med fotogen för att den inte skulle parafinera sig (bli ännu tjockare) i filter och bränsleledningar, om når detta hände fick man koka vatten och ligga med trasor som blöttes i varmvattnet och försöka värma upp bränslecystemet, det var nackdelen, fördelen var att det var högre energiinnehåll i dieseloljan så man fick ut lite mera styrka från maskinen.

Dieseloljan såldes förövrigt lite längre i Danmark, så det blev åtskilliga resor till Österby för att bunkra upp. När detta bränsle upphörde att säljas dyker problemet upp med pumpar som skär, gamla avlagringar som löses upp av detta tunna blask som inte verkar ha någon smörjande förmåga.

Det var då man började blanda olika oljor i bränslet, och det är säkert detta som lever kvar ännu.

Min slutsats är att dom pumparna som skar då, nog hade skurit ändå oberoende av det nya bränslet.

 

Jag vet inte om detta tillför något i sakfrågan, men kanske som värdelöst vetande.

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När man 1991 införde citydiesel (MK1) i Sverige missade man att specificera smörjbarhet i bränslespecifikationen. Det fick till följd att vissa insprutningssystem fick problem med skurna pumpar och liknande. Eftersom det var ett flertal märken som blev drabbade så kom man fram till att det var kopplat till bränslet och dess smörjande egenskaper. Sedan 1993 så uppdaterades bränslespecifikationen med krav på smörjbarhet enligt ISO 12156-1 (HFRR).

Efter det har jag personligen inte hört talas om några problem som kan direkt kopplas till dålig smörjbarhet på bränslet. Att man sedan pratar om tjock respektive tunn diesel är nog mer kopplat till viskositet som inte är samma sak som HFRR vilket är ett mått på slitage vid en viss belastning.

RME förbättrar bränslets smörjbarhetsförmåga men kan ställa till med problem som att vissa komponenter klistrar fast vid långvarigt stillestånd samt om det kommer i kontakt med motorns smörjolja så finns risken att det bildar klumpar i oljan som sätter igen smörjkanaler etc. Därför rekommenderar man tätare oljebytesintervall för att undvika detta.

Olja i dieseln påverkar cetantalet negativt och medför även risk för att man bygger koks på diverse ställen som topland och ventilstyrningar mm vilket kan ge andra störningar och slitage som kan bli kostsamma.

Jag personligen anser inte att det är nödvändigt med olja i dieseln efter att man införde krav på smörjbarhet 1993 men var och en gör som man själv vill efter egen övertygelse.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Japp det är min det.. Men jag har lagt ut ett nät för att ev fånga upp en diesel6:a i framtiden till min båt.. men fram tills den dagen får jag tanka å se glad ut

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag undrar om det är någon skillnad på commonraildieslar som säljs i andra länder, jag menar alla har väl inte samma spec. på dieseln som vi i Sverige?

Hur är det med fartygsdieseln som säljs på sjömackar som många 42fotare och större tankar på?

VP D6 är väl en commonrailmotor som sitter i många båtar av den typ som tankar fartygsbränsle?

Famför allt så blir de mer sprutt på grejorna så vad kan då en utprovad tillsats eller en skvätt olja göra när man t.o.m hör på motorn att den går lugnare.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, så skrev man ett långt inlägg som bara försvann på den här värdelösa plattformen till forumangry...

Fast nu blev ni besparade det iaf.

 

kontentan av det var iallafall.  Gammal motor med mekanisk bränslepump: Tvåtaktsolja. Ny motor med Commonrail klarar sig utan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men tindritus och alla andra, så här skriver Volvo Penta 2008...

...dvs i samband mad att tillsatser av RME/FAME introducerades och innan VP levererat någon större mängd motorer anpassade för dett bränsle. Detta gäller alltså äldre dieslar.

Begagnad olja och tvåtaktsolja

Att tillsätta begagnad olja och/eller tvåtaktsolja i dieseln har aktualiserats i och med att miljödieseln har gjort sitt intåg på den svenska marknaden. Dessa båda tillsatser förkortar insprutningsutrustningens livslängd avsevärt. Dessutom ökar avgasemissionerna med inblandning av dessa oljor. Med andra ord är det inte att rekommendera att tillsätta begagnad olja eller tvåtaktsolja i diesel.

Var och en får välja sin tro, jag tror på Volvo Penta i det här fallet.

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mmm, stämmer nog till viss del, emissionerna blir högre. Tvåtaktsoljan ska ju ut någonstans.

Det som kan ta stryk är väl isf spridarmunstycken.

Vad är billigast att byta, spridarmunstycken eller renovering av matarpump??

Bara Penta vet wink

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fast... VET du att matarpumpen pajar utan tvåtaktsoljan i dieseln..?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nja det är väl snarast så att ingen behöver 2T olja i dieselen i dag.

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...