Gedda 24 Postad 5 Januari , 2014 Är lite sugen på att byta inklädnaden runt fönstren och på kartbordet som har tjänstgjort sedan 1976. Men var hittar man lämplig klädsel utan det marina påslaget som är i båttillbehörsbutikerna? Mattan som ligger på kartbordet är väldigt funktionell då ingenting åker omkring men den är ju inte den snyggaste man skådat! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gedda 24 Postad 5 Januari , 2014 Rätt håll nu kanske Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 507 Postad 6 Januari , 2014 Jag svarar www.kuntze.se igen. Har dom inte så vet de troligen var du kan köpa det du söker till normalt pris. Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gedda 24 Postad 6 Januari , 2014 Tack för tipset åter igen, märkte att det va där jag kikade på remmar sist :-) Har dragit iväg ett mail till dom så får vi se vad dom svarar, dom hade en Cabinmatta som dom själva kallade den som verkar passa mitt ändamål. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 507 Postad 6 Januari , 2014 Innan du vände på bilden hade jag tänkt skriva något om att jag undrade hur klistrig mattan måste vara för att hålla kvar saker i taket. :-) Hoppas du får positiva besked från Kuntze. Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 7 Januari , 2014 Tycker mig känna igen mattans färg och sparsamma mönster som en matta av LINOLEUM. Ytskiktet på sådana är väldigt likt plastmattors men har enligt wikilänken ovan äldre anor och består av helt andra material än oljebaserad plast. De var enligt mitt tycke jäkligt tåliga trots att dess pålaminerade ytskikt naturligtvis var tunnare än dagens homogena plastmattor. Linoleum tycks i.a.f. FORTLEVA i högsta välmåga trots plaståldern, så mitt tips får bli att undersöka/googla begreppet närmare. (Fast på väggarna mellan fönsterrutorna kanske det vore mer optimalt med nåt annat, kanske GRIFFELFÄRG som tillåter helt tillfälliga snabba kritantecknar i ögonhöjd? Typ anteckna raskt nån position hörd på radion eller liknande?? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 234 Postad 7 Januari , 2014 Linoleum är ett ganska fuktkänsligt material, så jag vete tusan om det är en höjdare i en båt..? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 8 Januari , 2014 Borde synas på den nuvarande mattans baksida om det är linoleum för bara sådana har väl det karakteristiska räfflade mönstret. (Bilden f.ö. saxad ur Forbo-länkens film.) En vanlig plastmatta (vinyl?) kanske är bättre, tål väl fukt kanonbra och har ungefär samma yta m.a.p. friktion. Plastmattor kan vikas tvärt utan att brytas, men det ser i.o.f.s. inte ut att behövas. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gedda 24 Postad 8 Januari , 2014 Linolium är det inte, utan det är någonform av plast, nästan lite skumplast av det hela, du trycker lätt ner fingertoppen någon millimeter ner i mattan, men runt rutorna är tanken en vinylmatta med 3mm skum på baksidan som jag limmar rätt på stommet, sen kan det nog bli teak på kartbordet så får jag köpa halkskyddsmatta och ställa grejer på! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser