Edd1e 0 Postad 5 Januari , 2014 Vi köpte vår båt i sommras och den har legat lite i glömska åren innan. Skrovet är väldigt blekt/mjölkogt. friborden är blåa, egentligen mörkblåa men nu är hela båten mer fläckig och flammig, supertrisst. Jag har haft båtar förut där skrivet sett trisst ut och då har rubbing och polish varit över förväntan, men jag undrar om det inte är för slitet nu för att man ska kunna få fram den rätta färgen igen. Finns det något annat sätt, föutom att lacka om hela vilket känns förbannat dyrt och omständigt...eller? Att ha i åtanke är att vi har båten utomhus och inte ha möjlighet att ta in den någonstans. Tack för hjälpen /Emma Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pseudonym 1 167 Postad 5 Januari , 2014 Våtslipning med ''Abralon'', 5 mm tunna rondelldynor med slipyta. Finns på Hjertmans i ett kit för ca 300:- Artnr. 4587-903. Kolla sedan på youtube hur man går tillväga. Har själv gjort detta på en båt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tobbe03 0 Postad 5 Januari , 2014 Jag hade krittorr gelcoat och lyckades väldigt bra med polermaskin - först autosol chrome polish, sedan någon vanlig polish, sedan vax. Torka av båten med putsdukar och byt rondell mellan varje steg. Lycka till! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fabianm 1 Postad 10 Januari , 2014 Hej, Jag har kört ett medel på ett par båtar som är ungefär lika roliga som vädret ute just nu Det är egentligen till för bilar och heter R2000 buffer om jag inte missminner mig (tror tillverkaren är autosmart, är i alla fall de som kommer upp på en googlesökning). Jag har varit supernöjd med resultatet och har polerat in det med en polermaskin. Annars fick jag en produkt rekomenderad nu i höstas vilket är en båtrubbing från ett märke som heter unik. Jag har bara testat den på mindre ytor och den verkar vara fungera fint, finns t.ex. på båtaccenten i Stockholm. Lycka till! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse-L 341 Postad 11 Januari , 2014 Fuskmetod, smörj in båten men paraffinolja och den blir som ny, fast det får göras om efter någon månad. Båten på bilden var nästan vit och gelcoaten så nersliten att rubbning inte var möjlig. Blev som ny,efter paraffinbehandlingen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser