Gå till innehåll
måndag 23 december 2024
froppa74

Septitank & tömning

Rekommendera Poster

Måste få lite hjälp i mina funderingar kring septitank och tömning. Hittar inget svar på dessa funderingar i andra trådar. Vinterns projekt är att byta ut den gamla septitanken i vår Saga 27 till en större samt installera sugtömning.

Framförallt vill jag ha lite större tank än idag. Hoppas få plats med ca 70-75 liter. Problemet är naturligtvis utrymmet. Mest plats finns i utrymmena under förpiken. Den stora nackdelen med denna placsering är att det blir ganska lång slangdragning, ca 3 meter mallan toalett och tank. Tanken blir ungefär i samma nivå som toaletten. En risk är naturligtvis att det kan stå mycket vatten i slangen som trycker tillbaka mot toaletten, men detta kanske går att avhjälpa genom att dra slangen i en svanhals.

Mina 2 huvudfrågor:

1 - Fungerar det att ha en lösning med så lång slangdragning? Eller skapar det problem? Det är inga skarpa böjar eller adra konstigheter.

2 - Om jag nu sätter in en hyggligt stor tank och sugtömning. Ska jag då strunta helt i att ansluta en slang för sjötömning? Fördelen är en mer okomplicerad konstruktion och att jag får en genomföring mindre i skrovet. Nackdelen är naturligvis att det inte går att nödtömma när tanken är full och man är långt från tömningsstation.

En bonusfråga:

Om man nu har trångt om utrymme och inte får plats med 1 stor tank, är det då möjligt att sätta in 2 septitankar och seriekoppla dem med en slang emellan, eller är det en helt idiotisk tanke??

Tacksam för lite hjälp med tänkandet!!

/Fredrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

längden på slang är nog ingen fara, jag har ca 6-7m slang från toa till tank. Låt säga att du får  in två mindre tankar gör du stosarna till tankarna lika grova som utloppet till sugtömningen, sätt en T-skarv mellan tankarna och bind ihop med slang. Då får du ju samma sugkraft i båda tankarna.

 

bara en tanken, vet inte alls om den fungerar men så tänkte jag :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mest svar på bonusfrågan kanske.

 

Jag är ganska säker på att det alltid kommer att vara en av två tankar som blir tom först. Den tomma tanken kommer då att släppa igenom luft och suget i tanken som inte är tom blir för dåligt för att tömma klart.

 

Sedan är frågan hur du ska få tankarna att fylla sig jämnt och fint?

 

Nej jag tror inte på en enkel dubbeltankslösning. Du måste sätta in ventiler så att du kan välja vilken tank du ska fylla och tömma. En trevägsventil för fyllning och en för tömning. Fast tömningen går ju att lösa genom att seriekoppla tankarnas tömning, men då blir det strul med avluftningen som måste gå att stänga på tanken närmast däcksgenomföringen.

 

Det ät klart att du ska kunna tömma tanken i vattnet. Det är inte alls komplicerat, ett T-rör på tömningsledningen är allt som behövs, och en genomföring med ventil förstås.

 

Hur liten tank har ni?

Ett alternativ är ju att spara på spolvattnet och uträtta några behov i land istället för i båten.

 

75 liter skulle jag och frugan klara oss i 14dagar på om vi uträttar alla behov ombord.

Det är fortfarande aldeles för långt mellan sugtömningsstationerna, men så långt är det inte att man måste klara sig i 14 dagar.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Några meter slang är inga problem, så var det gjort i min Bayliner. Det trista är väl att slangen med tiden kommer att släppa igenom lukt och måste bytas. Jag skulle ha ersatt sås stor del av slangen som möjligt med kopparör.

Möjligheten till sjötömning kan nog vara bra att ha som nödlösning men det går ju också om man har en lös pump som kan kopplas till sugtömningen. Reservpumpen kan ju vara en länspump med lång slang och lämplig anslutning.

Seriekoppling bör fungera. Parallellkoppling, som beskrivits i de andra svaren, fungerar nog inte.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är totalt novis på det där med sugtömning. Kikade lite på hjertmans och watski och hittade ingenting ang sugtömning, är det en vanlig däcksgenomföring man använder till det?

 

Förlåt för trådstöld

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har jättesvårt att tro att slanglängden kan bli ett problem, däremot fallhöjden. I äldre båtar som bara konstruerats för sjötömning ligger ofta tanken högt ( långt ovan vattenlinjen). I nyare, där sugtömning anticiperas ligger den lågt.

 

Det jag upplevt problem med är främst höga tankar utan manuell kran mellan toa och tank. Man kan inte lita på backventilerna i toan, så skiten rinner tillbaka. I mitt fall har det lett till att vi hellre fribajsar, eller går på skärgårdsstiftelsens inrättningar, än förrättar vårt tarv ombord.

 

Detta ger måhända en större naturupplevelse, men har sina baksidor.

 

Har du bara en väl fungerande avluftning borde seriekopplade tankar fungera väl med sugtömning, men ligger tankarna under vattenlinjen i förpiken förstår jag inte hur du skall kunna få till falltömning ut i sjön utan att sänka båten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Angående placering... jag skräddarsydde en som passade under skarndäck, bakom toastolen i det annars ganska oanvändbara utrymme. Tanken blev hela 65 liter! Detta trots att utrymmet inte var så speciellt djupt, men tanken blev c:a 50 cm bred och 60 cm hög.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet inte riktigt hur utrymmet där din tanke finns. I min båt hade jag en fundering på att sätta anslutningen till sugtömningen direkt på tanken.

På min båt når man tanken från en lucka på akterdäck.

Anledningen till detta är att jag inte har lust att såga fler hål i däcket på båten. Är man rädd för spill kan man ju göra en rostfri bricka/skvalpkärl med anslutning till ett länshål... Då kan man ju spola rent oxå..

Angående längd av slang så sitter det 5-6 meter septislang från toa till tank på Delta 32.Så längden ska inte vara något problem..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Synpunkt på tank uppe under skarndäck, två fördelar och en nackdel.

 

Ofta ett stort outnyttjat utrymme, precis som PeterK påpekar.

Vill du sedan ha tömning genom fall, utan pump, är det ofta enkelt?

 

Men... Vi hyrde en sådan båt, en nästan ny Jeanneau. Där var det vatten i skålen varje morgon... Fast vi blev noga med att ställa vredet i stängt läge på kvällen. Ett litet läckage alltså? Ett år gammal båt.

 

Roade mig med att kolla just detta på flytande båtmässan i Gustavsberg.

 

Nästan HÄLFTEN av båtarna hade mer eller mindre vätska i toastolen!

Min bedömning är att många säljare bor ombord, enkelt, roligt och säkert? Några av båtarna var lånade kundbåtar men många var helt nya. Så min gissning är att detta är ett kommande problem när vredet ej tätar helt?

 

PS

Ja, jag tror jag kan bedöma om det är lite mer vatten än det ska vara i skålen. Och i en båt låg vattnet ända upp till kanten...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror att detta skulle fungera för oss också men jag är lite orolig för att tanken ska orsaka lutning på båten. När tanken är full så motsvarar det ungefär att en vuxen person står på skarndäck..... Blir det inte så??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då verkar det inte som slanglängden i sig skapar problem, skönt! Vi behöver inte göra några nya hål i båten eftersom vi har en gammal installation som vi tar bort. Den nya bordsgenomföringen kan jag sätta där det sedan tidigare finns en gammal ventilation till en värmare som är bortmonterad, så inga nya hål behövs!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har tittat lite på denna tråd tidigare och fått bra idéer, du verkar ha lyckats med ett riktigt trevligt montage! Jag har dock ingen lika självklar plats att sätta tanken på.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser



I den gamla installation sitter tanken under vattenlinjen. Tömningen sköts med en manuell pump (typ länspump). Vid tömning öppnar man kulventilen i genomföringen och pumpar ett antal handfasta tag med pumpen, när det är tomt stänger man kulventilen igen. Det har fungerat hur bra som helst.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Verkar som inte bara jag funderat på att koppla in 2 tankar. Men det kräver nog en del pyssel och tankeverksamhet för att få riktigt bra. Om nu slanglängden inte är ett problem så känns 1 större tank som ett betydligt bättre alternativ.

Men behöver man verkligen sjötömningen? Jag rör mig mest i Nyköpings & St:annas skärgårdar där det redan idag finns flera stationer och fler borde det väl bli? Kan man klara sig en vecka utan att tömma så borde man sällan ha problem med att inte hitta någon sugtömningsstation.

Isåfall kunde jag plasta igen denna genomföring och ha ett hål mindre att oroa sig för...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är vi ju olika som människor , har olika båtar som vi använder på olika sätt och dessutom seglar inom olika och olika stora områden.

När jag läste tråden slog det mig en tanke.

Om man har en tank som fungerar och med tömning till havet, men tanken  är i minsta laget, skulle jag behållt anläggningen som den är. Sen skulle jag montera ytterligare en tank som förses med sugtömning. Mellan tankarna skulle jag satt en pump. Hand eller elektrisk.

När en första tanken är full kan man pumpa innehållet över i den andra tanken. Då kan man ju plats i den första för ytterligare en tid.

Om bägge tankarna blir fulla kan man ju tömma den första i havet. 

När man sugtömmer får man ju pumpa innehållet i den första tanken till den andra under sugtömningen.

Bara en tanke.

Att plasta igen genomföringar är ju ok, men så himla farligt är det inte med en extra genomföring. Det pratas ju ofta i de termerna, men i många fall är det snacket överdrivet.

Nu är jag själv inte rädd för plasta igen hål. På de två senaste båtarna har jag plstat igen ca 10 hål, Några för att de inte behövdes och några för att flytta bottengenomföringen som satt lite dumt. Ett par bara några cm.

Kylvattenintaget till min nuvarande båt har jag flytat två gånger på två år bara för att det först stt dumt och sen för att jag bytte motor. och naturligtvis plastat igen de gamla hålen.

Jag skulle inte tagit bort möjligheten att tömma till havet.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Många kloka synpunkter. Att sätta in en reservtank att tömma mot är ju egentligen jättesmart. Men jag måste ändå byta alla slangar i mitt system eftersom de är uråldriga & sunkiga. Om jag i samband med det kan hitta en plats för en stor tank så känns det som det klokaste alternativet på lång sikt.

Att plasta igen genomföringen kanske är lite onödigt. Lutar nu åt att låta den vara kvar för nödtömning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Installerade en tank för några år sen. Det fanns en plats där en 40 liters färdig tank skulle få plats om jag gjorde några små justeringar på den och där det dessutom var lätt att komma ner från ton och lätt att få upp en slang för sugtömning.

Hemma har jag nära till tommningstation, men under sommarens seglatser fanns det inga stationer på rimligt avstånd tex när jag var i Glafsfjorden så jag blev tvungen att pumpa ut i sjön. 

Har många döutrymmen i båten som inte är så lättåtkomliga där det skulle gå att få in en extratank. Visserligen får jag sätta ett extra sugutag i däcket, för att gå fram och tillbaka med två slangar är nog lite väl mycket.

Om inte .......................

Usch - nu fick jag ett projekt till på hjärnan. indecision

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så här skulle det kunna se ut för min del.

Det måste nturligtvis va nån form av trevägskaran efter tank två, annasr sblir det en rundgång på skiten och svårt att tömma, Glömde att rita.indecision

Synpunkter

 

post-945-1394237763,9358_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad jag vet finns två typer av däcksgenomföring för sugtömning. En lite äldre standard, som fortfarande finns på många stationer, och en modern standard. Stationer med den äldre standarden funkar (mej veterligen) på moderna genomföringar, men inte tvärtom. Båda varianterna brukar finnas i tillbehörshandeln, men den moderna standarden är (naturligtvis) dyrare. Ska själv montera sugtömning i vinter, så även jag är lite halvnovis.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har inloppet i överkant på tanken, så den funka som vattenlås. Tillbakarinning är max det som finns i slangen. Det kan iofs vara någon halvliter, men hittills har inget runnit tillbaka i muggstolen.

 

Fördel, förutom placeringen i ett outnyttjat utrymme är att OM man vill tömma i havet behövs inga pumpar som kan lägga av.

 

Bifogar en halvdålig bild...

post-832-1394237764,0051_thumb.jpg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade exkt så på en båt. Glömde tömma innan jag tog upp en  höst..  Fekalierna sjönk ner i slangen och satte igen bottenkranen så att det inte gick att öppna. sad

Lyckdes med vågstycket att instllera sugtömning med full tank.  Trevligt.

Har man tur - behöver man inget vett. wink

post-945-1394237764,0731_thumb.jpg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I början brukar backventilen hålla tätt men efter några år börjar det rinna tillbaka. För att slippa brown reject kan man pumpa rent vatten men det går ca 1 liter vatten per meter slang så tanken fylls ganska fort. Har man högt monterad tank ska man ha en ventil direkt under tanken för att de tunga partiklarna inte ska sjunka ner och täppa utloppet under vatten. Ju längre det står desto bättre stopp brukar det bli så den dagen man behver nödtömma kommer det inte funger. Jag har högt monterad tank och jag tänker sätt nödtömningen ovan vattenytan. Helst skulle jag sätta tanken uder toalett-nivån och allra helst montera toaletten direkt vanpå tanken. Visserligen får man kanske sitta och dingla med benen men skull det krångla så är det bara att bära ut och sjöbegrava hela eländet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ang seriekopplade tankar.

Har haft 24 L i några år och det räckte i när jag låg i naturhamn. Bytte till en 40L och den gick in bakom stolen om anslutningarna byttes och svetsades om.

24L tanken hade Wema-stos sedan tidigare samtidigt skulle jag bygga om inredningen så jag seriekopplade tankarna för att få så stort som möjligt inför den nya lagen. Tidigare hade jag utsuget ovan tanken, med den nya hamnade detta fel så jag var tvungen att ta upp ett nytt hål mellan tankarna. 24L tankens tidigare utsug fick bli ett genomspolingstillopp. Detta visade sig vara smart. Gängar i en stos och sedan spolar jag vatten under tryck och fyller systemet och suger ut allt nya utsuget. Det går även att suga baklänges om utjämningsslangen skulle gegga ihop. Har fungerat som tänkt. Enda nackdelen med placeringen är att det blir slagsida med full tank men det kan jag kompensera med omstuvning.

post-4350-1394237765,4801_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Angående sjötömmning och risken att det rinner åter....

MIn stol tar in vatten om jag kryssar. Har en Twist and lock men den är inte 100% säker. Det är ingen risk att innehållet från tanken rinner tillbaka då tilloppet är i överkant, men de har hänt att gäster glömmer och slangens innehåll rinner åter. Detta medför att de spolar en massa och fyller tanken snabbt. Vidare ville jag kunna spola i sjön om man gör det lilla.

Nu blev en del rörmokeri men systemet fungerade som tänkt. I normalläget är tilloppet från toan stängt. Öppnas den röda spolas det till tanken via den gula. Ändras den gula går det till sjön. Färgerna har jag fär att underlätta för gäster. Rör bara en gröna De får kännedom om gula om vi är på öppet vatten och den röda är Big NO NO ! Har fungerat väl ;-)   

 

post-4350-1394237765,5487_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Några meter slang är inga problem, så var det gjort i min Bayliner. Det trista är väl att slangen med tiden kommer att släppa igenom lukt och måste bytas. Jag skulle ha ersatt sås stor del av slangen som möjligt med kopparör.

Hm. Blir inte koppar spröd med åren och känslig för vibrationerna i båten. Det är åtminstone argumentet för att använda multitråd kabel för elledningar och att glödga om rören för gasolen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Koppar blir spröd när den vibrerar - fixerar man ett grovt rör borde det inte vara några problem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När man har kopparrör för tex cylindersmörjning på en motor ska dessa glödgas om vart 10:e år. Men de utsätts för kraftiga vibrationer och de är glödgade från början. Hårda kopparrör har jag aldrig hört att man glödgat. Men det borde ju kunna fungera med avloppsrör av plast också, bara att jag tycker löda kopparrör känns tryggt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den rörkopplingen var snygg - helt i min stil. yes

post-945-1394237765,6116_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...