Gå till innehåll
söndag 26 januari 2025
iscoolt

Motor varvar inte ur och hög bränsleförbrukning

Rekommendera Poster

Motor varvar inte ur och hög bränsleförbrukning.

 

Jag skulle behöva få lite tips om vad jag kan göra för att komma till rätta med mina problem.

Båten det gäller är en Formula 25 cabincruiser -85 ( liknande bayliner 2555 och searay 250). Motorn är en mercruiser 260 (v8 small block) och alpha one drev gen 1. Kör med ALU propp 15 15pitch ( borde väl vara typ 17-19 pitch egentligen?) så kan ju inte gå ner så mycket mer på stigningen. Jag kommer bara upp i 4000 rpm och har en förbrukning på ca 3 l/nm vid marshfart 22 knop toppar ca 27 knop.

Jag har provat massor under några år nu men blir inte riktigt klok på vad som är fel. Jag har powertrim och trimplan men de gör ingen skillnad. Motorn totalrenoverades i våras. Satte i en lite vassare kam så borde ligga runt 300 HK nu. Men ingen skillnad alls.

 

Mina funderingar nu är:

Satte i en garmin bränsleflödes mätare. Kan det vara så att den ger fel värden? Kan man då kalibrera den?

Kollade utväxlingen på drevet och den är 1:62. Jag har hört att den borde vara 1:50/1:49. Kan det göra så stor skillnad?

Vägde båten nu när jag tog upp den och den vägde in på 2800 kg. Enligt dokument jag har så ska den väga ca 2200 kg men då är det istället 2 st 4 cylinders motorer i ( tror de kallades 480 eller liknande). Men det kan ju vara så att det finns fukt i flyttankar/skrov och att den då väger ca 500 kg för mycket och det gör ju en del. Ska provborra nu i vinter för att se.

 

Jag är väldigt tacksam för tips och idéer!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

Om du har 1.62 utvxl i ditt drev idag så skulle det bara förvärra det hela med 1.5.

Det betyder alltså att när motorns vevaxel snurrar 1,62 varv så snurrar proppen 1 varv.

1.5 i urvxl skulle betyda ännu högre belastning med samma propeller.

Du har kontrollerat tändkurvan enligt motorspec?

Mvh

Micke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag förutsätter att motorn är helt ok eftersom är nyrenoverad.

Prova i förta hand att köra mot något annat än en nyinstallerad bränsleflödesmätare som du inte vet om den fungerar. Det är ju onödigt att laga något som inte är trasigt om problemet är att du har en trasig bränsleflödesmätare.

Går loggen rätt? men det gör den väl för du har troligen kollat på GPS-en.

Enklast är ju att testa med något som är helt säkert, ex.vis en 5 l reservdunk. Varmkör och byt sedan från ordinarie tank till reservdunken och kontrollera hur långt du kommer på fem liter.

Har du snackat med någon propellerfirma, gör det annars. Du kan säkert få hjälp att optimera båten för lägsta bränsleförbrukning vid ex.vis marschfart genom att byta propeller.

Och vikten, om båten väger 2 200 kg nytillverkad, tom och torr så är det kanske inte så konstigt om den väger 600 kg mer när den är lastad, kanske tankad med både vatten och bensin och plasten har sugit upp vatten. En epoxi-behandling av botten kan göra att du slipper suga in vatten i plasten kommande säsonger.

Mackey

Tillägg.

Grovt räknat bör väl båten dra 3,5 - 4 l/distans vid maxfart med en 300 Hk motor. Någon som kan detta bättre än jag. Då är kanske 3 l/distan en ganska normal förbrukning i marschfart, men det låter mycket. Borde gå att komma ner en del tycker jag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min båt väger 2.4 torrvikt, d.v.s. mer än din och är dessutom hög. Det sitter en merc 5.7:a förgasare i och den drar mellan 1.7 - 2.1 i marchfart beroende på vind och när på säsongen man kör.

Det tycker jag antyder att något är lurt med din uppsättning. Min förbrukning är uppmätt med flödesmätare från garmin.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan du varva upp motorn på tomgång? Då är det bara att prova med annan propp. Leta på nätet vad andra med motsvarande båt har för uppsättning och utväxling så har du något att utgå ifrån.

Bränsleflödesmätaren är en sak, att du inte kan varva ur är en annan i mitt tycke viktigare att komma till bukt med, därför änden att börja med.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tusen tack för alla svar!

Behåller nog utväxlingen som den är då. Bra tips med att testa med en 5 lit. dunk. Det ska jag göra till våren.

Men största problemet är ju, som ni säger, att den inte varvar ur. Jag ska inrikta mig på det. Ska prova att justera tändningen till våren. Han som gjorde det nu är dock väldigt kunnig med motorer men mer inriktad på bil. Hur många grader rekommenderar ni att man ställer tändningen på?

Ska även prova några andra proppar men som sagt har jag i min mening redan för liten stigning med 15. Andra med liknande båtar kör med 17-19.

 

Mvh Tobias

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...