Gedda 24 Postad 4 Januari , 2014 Hittar oräkneliga mängder av sjökort när jag rensar lite i båten, finns det något värde i dom eller är det bara skräp? Mesta delen över västkusten från 1970 och framåt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 507 Postad 4 Januari , 2014 Det praktiska värdet av ett äldre sjökort är som back up till plottern. Det gör ju inte så mycket om papperskorten inte är exakt rätt, bara man kan ta sig fram. 1970-tal kanske är lite onödigt gammalt. Ekonomiskt tror jag inte det finns något större värde i gamla sjökort, men man kan ju alltid använda dem som prydnad eller göra ex.vis tallriksunderlägg av dem genom att klippa dem i A3 och köra dem genom en lamineringsmaskin. Det finns de som hävdar att Sjöfartsverket vid något tillfälle tog bort en massa information om djup och grynnor från sjökorten och är det så så skulle det ju kunna finnas ett värde i att ha kvar äldre sjökort. Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gedda 24 Postad 4 Januari , 2014 Jag har ju även nya kort så backup tar dom lite väl mycket plats för. Men tallriksunderlägg är väl en god idé beroende på vad frugan säger ;-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bjaerven 23 Postad 4 Januari , 2014 Jag tror säkerligen att det finns någon småbåtsägare som skulle bli överlycklig för korten, speciellt som back-up. Bör finnas ett antal fler än jag själv som snålat i fiske/HT-båten och åkt i halvkända vatten på handhållen plotter eller eniro-kort och gärna skulle haft möjligheten till bättre översikt med ett par riktiga kort. Gamla som nya - översikten är densamma. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser