Gå till innehåll
tisdag 24 december 2024
jmwa

Fasta USB-uttag i båten?

Rekommendera Poster

Efter oräkneliga problem i bilen och båten med usb-adaptrar funderar jag på att koppla in paneler med fast monterade usb-uttag i båten. Dessa skulle kopplas direkt till säkringscentralen.

Men: jag hittar inga på nätet. Varför finns inte dessa? Tänker jag fel, måste ström och spänning regleras ytterligare på vägen? Andra problem?

Undrar

Mattias

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har själv beställt några stycken via Ebay. Min erfarenhet är att billigt kinesiskt skit fungerar alldeles utmärkt.

Har inte fått hem och testat mina USB-uttag ännu men förväntar mig att de skall fungera tillfredsställande. Möjligt att man får komplettera med en feritkärna på kablarna då det ju tyvärr inte är helt ovanligt med lite brus i samband med billig ström/spännings-reglering.

Sök på 12v USB outlet så hittar du bland annat:

http://www.ebay.com/itm/New-12V-Direct-USB-Power-Outlet-12V-DC-to-5V-3A-AC-Weatherproof-circuit-/331097400609?pt=US_Power_Inverters_&hash=item4d16f16521

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har haft problem med usb och längre kablar. Skulle förlänga titthålskamerans sladd som var två meter med en femmeters men då krävdes förstärkare.

Kan vara bra att veta.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Japp, bara laddning (bara och bara, med två lagom uttråkade barn i båten blir det en del...)

M

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nackdelen med den lösningen plus ''döda'' USB-kontakter är ju att man måste ha en omformare för varje uttag eller dra ett 5 voltssystem i båten också.

Fördelen är att omformaren ger 5 A, vilket är mer än uttagen med inbyggd omformare jag tipsade om ger. Kanske är ett par omformare och ett par lokalt 5 voltssystem på några platser i båten en bra lösning?

Mackey

Nu såg jag att TS ändå ville gå hela vägen till separat säkring så då går det ju bra med omformare, missade det först.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det enklaste är ju cigg. uttag och cigg./USB-adapter. Annars finns det snygga uttag som dessa: http://www.ebay.com/itm/1pcs-White-2-USB-Ports-Power-Supply-Wall-Plate-Coupler-Outlet-Socket-Panel-T1K-/360737760523?pt=AU_Building_Materials&hash=item53fda5650b kräver dock DC/DC konverter. Den här typen använder jag till olika ändamål och den fungerar bra. Otroligt billig! http://www.ebay.com/itm/1-DC-DC-Buck-Converter-Step-Down-Module-LM2596-Power-Supply-Output-1-23V-30V-M2-/141018884953?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item20d5616b59

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Alltså, vad jag vill är att slippa cigg/usb-adaptrar, som alltid slutar funka efter en kort tid. Jag skulle helst vilja kunna fälla in ett antal usb-uttag både vid styrplatsen och i kabinen. Då verkar det finnas några att välja på. Om man sätter tre bredvid varandra, hur ska de kopplas och säkras? Mina elkunskaper är lite vingliga så jag är tacksam för pedagogiska råd!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Utan att vara särskilt kunnig så bör du väl avsäkra uttagen motsvarande dess maxbelastning och dimensionera kablarna så dom inte brinner upp innan säkringen går vid eventuella problem.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Skall man använda den till att ladda en Ipad bör den ge 2.1 A

Hälsningar Ove

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

iPad kan laddas från ett USB-uttag på en dator som ger max 0,5A. Lite lngsamare bara

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Förstår inte varför du har problem med usb-adaptrarna? Jag har alltid en eller flera laddkablar  för mobiler inkopplade i bilen och aldrig problem. Tar med dom tiil båten och låter dom sitta i där, inga problem. Fördelen är att man bara behöver en typ av uttag i båten som passar till allt.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har en viss förståelse för TS vilja att ha separata USB-uttag, men med tanke på de egenuttalade kunskapsbristerna så rekommenderar jag vanliga adaptrar eller att TS låter någon med mera kunskap fixa installationen. 12-voltssystem är inte ofarligt bara för att spänning är låg.

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är det jag som avses med TS i inlägget? Att jag tröttnat på adaptrar beror på att de olika modeller jag köpt blivit glappa och trasiga efter kort tid. Den senaste varianten gick sönder i usb-porten med en fin liten branddoft som utropstecken...

Mackey, att jag har vett att erkänna att jag inte vet allt från början betyder inte att jag är klantig eller oerfaren. Jag har gjort många saker i båten inklusive viss el, enligt konstens regler och med iakttagande av största försiktighet. Men det ingår i mina noggranna förberedelser att våga ställa dumma frågor. Jag vill veta, inte försöka imponera på folk.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej jmwa!

Ja, TS = TrådSkaparen.

Jag uppfattar att du tog illa upp, det var inte min mening förringa dina möjligheter att lösa detta på egen hand. Det kändes säkrast att avråda eller råda till att ta hjälp eftersom du själv säger att du inte kan detta med el och dessutom ställde en eller ett par frågor om relativt enkla saker. Förklaringar om hur man ska koppla kan missuppfattas, särskilt om man inte är så erfaren.

Om du vill ha hjälp så är det klart du ska få hjälp.

Tidigare i tråden har du säkert sett att både jag och andra letat upp en hel del bra produkter för infällda USB-uttag. Problemet är att det inte är självklart hur ditt elsystem ser ut och då är det inte så lätt att ge råd.

Om jag skulle göra det du vill göra skulle jag gjort ungefär så här.

1) Kan jag koppla på uttagen med inbyggd omformare (eller en separat omformare) från 12 till 5 volt på någon lämplig befintlig kabel utan att överbelasta den?

2) Om svaret är ja, skulle jag gjort så. Då slipper man en massa kabeldragning. Nackdelen är att det kanske blir samma säkring som till ett annat 12 V uttag eller till någon belysning. Det kan ju också vara så att det finn möjlighet att installera en lokal säkringsdosa på en befintlig grövre kabel.

3) om svaret är nej skulle jag funderat på om jag ska sätta uttagen på någon annan plats där det redan finns kablar som klarar av att strömförsörja de nya uttagen.

4) Om jag inte skulle ha några bra platser för uttagen där jag har kapacitet i befintliga kablar skulle jag dra fram nya 12 V kablar.

Bäst är att du lägger upp ditt befintliga elsystem inkl kabeldiametrar och talar om ungefär var i systemet du skulle vilja ha dina USB-uttag.

Om du ska dra kabel från en befintlig el-central så kan du beräkna kabeldiametern med ett nomogram, http://www.watski.se/world/Tips-och-rad/Nomogram

Tillägg:

Nomogrammet kan du även använda för att kolla om befintliga kablar går att belasta mera. Idag när många har led-lampor på när 0 A istället för glödpampor på 1 A så kan det mycket väl funka att använda befintliga kablar.

I båtar ligger tyvärr ofta gamla kablar som tagits ur bruk kvar, kanske finns det någon lämplig sådan att använda.

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack Mackey! Ursäkta om jag lät stingslig... Vad jag känt mig osäker på är just hur många usb-uttag som bör gå på samma säkring osv. Egentligen har jag ganska goda förutsättningar eftersom jag satte in nya säkringshållare med många lediga platser samt grövre matning från batteriet förra säsongen (minns däremot inte exakt längd och diameter). Det finns allså bra möjligheter att dra korta, rätt dimensionetade ksblar till egna säkringar. Jag tänkte köpa uttag med inbyggd omformare, för att inte krångla till det för mig. Hur många uttag bör ha samma säkring? Bara att ta fram räknaren kanske? Maxbelastning på uttagen plus marginal ger kabeldiameter, säkring som klarar mindre än kabeln men mer än maxbelastningen på uttagen? Låter det rimligt?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

USB-drivna apparater är sällan några strömslukare. Största laddaren till en USB-grej jag äger är 1 Ampere. Med tanke på att dessa laddare är överdimensionerade för apparaten de skall driva så kan man lugnt räkna med 1 A per uttag.

USB apparater som är avsedda att kopplas till en dator (och det är ju trots allt de allra flesta ) begränsas ju av datorns USB-utgångar som normalt är max 500 mA. Så några värstingkablar och säkringar kommer inte att behövas. Om avståndet från säkringspanelen till uttaget är kort räcker alltså 1,5 mm2 och en 5 A säkring gott och väl.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag skulle tänka så att jag skulle säkra av alla uttag på samma plats med en säkring. En säkring till kabinen och en till styrplatsen alltså.

Om du har tre uttag med maxkapacitet på 2 A blir det 6 A.

Om jag gissar att uttagen sitter 3 m från el-centralen så är kabeln 6 m lång (fram och tillbaks).

Nomogrammet ger en kabelarea på 1,5 mm2

Jag skulle avsäkra med 10 A säkring, men det finns diverse olika standarder och jag vet inte vilken som är lämplig på båt. Även 15 A verkar ok på 1,5 mm2.

Tänk på att det är kabeln du säkrar av, men det har jag förstått att du förstår. Säkra efter kabeln inte efter prylarna alltså.

Här är några exempel, men som påtalas på den ena sidan är säkringsstorlekarna onödigt stora för 12 V. Välj säkringsstorlek något lägre, oftast inga problem eftersom det är längden på kabeln som gör att dimensionen ökar inte själva förbrukaren.

http://bati.se/index.php?page=saekring-beroende-pa-kabel

http://www.pmshopen.se/egensida/kabelarea-max-sakring/510

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack igen för tydliga tips! Länkarna om båtel ser ju intressanta ut för flera frågor. Återstår bara att beställa hem lämpliga uttag med omformare,men det har jag ju fått flera bra tips om i tråden. Ser fram emot en glappfri sommar:-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Med tanke på att det är en omvandlare (av okänd modell) inblandad så tänk på att det är 12v-sidans maxförbrukning som blir dimensionerande, inte vad USB-uttaget (5v) klarar att ge.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej .. En tanke slog mig angående omformare.. Det beror ju på vilken omformare du väljer men bra att tänka på är att omformaren i sig har ofta en tomgångsström dvs den tjuvdrar lite ström även när du inte använder uttagen.. Så jag skulle nog själv välja och sätta en strömbrytare före omformaren  och uttagen. På så sätt kan du stänga av uttagen när du inte använder dom och därigenom slippa att det tjuvdrar från batterierna på båten perioderna då båten inte används :) Det är väldigt små strömmar vi pratar om men det är aldrig kul att ha något som drar i onödan många bäckar små

Jag kanske är ute och cyklar så rätta miga om jag har fel :D

Mvh Micke F (Industrielektriker)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...