Gå till innehåll
torsdag 14 november 2024
Summer_Wind

placering av solcellspanel på Sundancer 270 1998

Rekommendera Poster

Hej är det någon som har en lösning vart det är lämpligt att placera solcellerna på en Sundancer270 (breda modellen 98). Jag skulle helst vilja ha minst 100 w. Sedan om jag delar upp det på flera paneler spelar ingen roll. Jag har 2st 180Ah samt ska även komplettera med ett separat startbatteri på cca 100 Ah. Jag har liksom inte hittat någon given plats. . Mvh Micke F

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Jag har en ihopvikbar solcell på 50W som jag tänkt använda.

Dock söker jag också någonstans att montera en eller två fasta celler....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har letat efter en targabåge till min båt så kanske det skulle gått å satt flera smala på den.... men tjii att jag hittar någon båge orginal till våra båtar :-(

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har liknande problem på min båt, också utan targabåge.

Ofta när vinär ute har jag faktiskt bimini-taket uppe. Antingen som solskydd, plötslig regnskydd etc. Tanken var att ha två böjliga paneler helt enkelt uppslängda ovanpå. Gör man små hål i hörnorna var tanken att helt enkelt ha gummistroppar som man fäster mot bågen. Inkoppling via kontakt i sittbrunn mot regulatorn.

Jag har inte skridit till verket än...ska utvärdera första turerna nästa år, är ju en lätt sak att åtgärda när den ligger i vattnet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Böjliga paneler, antar att du syftar på sånna tunna med aluminiumbaksida?

Nöter det inte lite väl på biminin?

Hur var tanken att sätta fast dem när hela kapellet är på?

Eller du kanske menade att ta fram solcellerna när du är ute dvs ingen fast installation?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Precis, böjliga. Inte permanent, slänger upp dem när vi ligger still, tar ned dem på natten och när man åker. I hemmahamn behövs de inte heller, har ingen tjuvström.

Kikade på lite bilder idag, de flesta verkar ha hål i hörnorna så det borde vara enkelt med nån gummistropp. :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är inte lätt när man inte har en Hardtop.. å lägga dom på ..

jag skulle helst vilja ha en permanent lösning så solcellen satt fsat men jag börjar inse att det blir inte lätt.. På min segelbåt så skruvae jag fast en på fördäck ..men jag vill ju inte ta hål i däcket på denna båten ..Men dessa tunna något böjbara kanske är något att tänka på.. 

jag får nog passa på att fråga ut försäljarna på Allt För Sjön i Stockholm i Mars .. då ska dom få visa sina försäljarkunskaper .. och dom borde väl ha en vettig lösning .. tänk om det fanns i klistermärkes form så man kunde göra en snobbrand .. men den blir väl dyrare än båten.

Värsta jag vet är att  behöva vara snål på strömmen när man är ute på semester och vi ligger gärna kvar i  samma naturhmnar några dygn åt gången och jag skulle ju villja slippa starta Soppavirveln för att ladda batterierna..

Å satan vad jag längtar till våren nu .. jag har ju aldrig fått provkört min båt.....åsså sägger dom att det är fördel att köpa båt på hösten.....No Way det är fan den längsta vinter som jag varit med om

Mvh Micke F

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Limma och skruva fast på fördäcket har jag flera bekanta som gjort, det funkar utmärkt, setill att köpa dom som är gjorda för att gå på så slipper du vara försiktig helatiden..

Ett alternativ kan ju vara ett portabelt elverk :) Bara dra en skarvsladd juh surprise

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nja  något brummande elverk verkar lite hedenhös men tack för tipset ang att dom ska vara gåbara..

Jag  får ta mig en sväng till båten och titta och mäta lite innan båtmässan. För det vore väl lönsamt att handla där . eller vad tror ni?? Det brukar ju vara skapliga priser under mässdagarna. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Man ska nog vara medveten om vad man skall köpa och vad priserna är innan mässan så man inte går på en elkedjenit = höjda normalpriser och samma eller högre rea priser..

Mässpriserna brukar ju dessutom vara ganska länge efter mässan så det brukar inte finnas anledning att jäkta sina inköp.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag är inte säker, men jag tror att det inom inte allt för lång tid kan bli så att man kan beställa solceller i önskad form och då kan det bli riktigt snygg installation på fördäck. Varför tror jag det, jo för att vanliga fyrkantiga solceller har blivit så billiga så enda sättet att tjäna mera pengar på dem är att göra något mer kundanpassat.

Medan du väntar kan du ju - som några föreslagit - skaffa hopfällbara solceller.

http://www.medsolen.se/vikbar-solcell

eller

https://www.vidaxl.se/portabel-solpanel-120w-med-laddningsregulator-12v

eller så köper du själv småpaneler och syr in i tyg så att du kan få lämplig storlek och form för att ex.vis lägga ut panelerna på fördäck.

Men, varför inte köpa en targabåge om du vill ha en sådan. Det går ju alltid att låta tillverka en.

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Undvik silikon!!

Det lär vara ett litet h_lv_te att få något annat att fästa på en yta som man lagt det på. Bättre är produkter typ Sikaflex 290. Har själv limmat två böjbara med Sika och därefter varit tvungen att ta bort den ena. Funkar med bra kniv och gott om tålamod. Och det gick utmärkt att limma dit den jag ersatte med.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Yes, undvik badrumssilikon, givetvis Sika och liknande UV tåliga produkter.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ska man limma fast solpaneler använd MS Polymer som tex TEK7, PL200 el likn.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Silicon är ett elände... enda gången jag använder det är i snöslungeutkastet när det är blötsnö-....å då står jag en mil ifrån garaget så inget potentiellt repobjekt blir träffat = omöjligt mrd lackering.. så tack för varningen..:)

Men Att limmafast med Sikaflex eller dyligt verkar ju inte så dumt bara det inte blir så att det missfärgar däcket på båten om man en dag skulle ångra sig.. då kanske 4 skruvhål är enklare att dölja..   dessa tankar hit å dit.. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Problemet med sättlim typ PL200 är att du aldrig kommer få loss panelerna om du skulle behöva byta ut dem. Sikaflex 295 UV blir ändå mjukt och går att skära loss. PL200 sitter där det sitter. Kan inte svara på om det missfärgar eller inte. Det finns dock ramar att sätta fast panelerna på som du skruvar fast. Enligt mig också den bästa konstruktionen. Då vet du att panelen sitter där den sitter och du kan också ta loss den lätt vid behov!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Intressant ämne detta då jag står i precis samma sits.

Ramar att sätta fast panelerna på?

Hur ser en sådan ram ut för de tunna solcellerna?

Mvh

Micke

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...