Gå till innehåll
torsdag 19 december 2024
Robert_h

Vinterprojekt: Ny el i båten.

Rekommendera Poster

Denna milda vinter passar det ju utmärkt att dra ny el i båten. Jag har en Albin 25:a från -71 där elen ser ut att vara dragen av en full tummenmittihandenperson. Det är blandat med lampkablar, skravsladdar med eltejp osv.

Tänkte iaf köpa en grundsats med plintar å säkringar å allt som behövs. Jag har 2st förbrukningsbatterier + 1 startbatteri. När jag sitter å söker efter färdiga satser så kommer typ bara en tillverkare upp (Skyllermark Grundsats). Vet ni om några andra tillverkare å andra alterntiv? Ska även byta alla mindre säkringar/paneler.

Är tacksam för ider och tips. enlightened

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Beeblebronx

Jag har haft en a25a.

originalpanelen såg gds ut, jag skaffade Skylemark grejjer och en Ctek 250dual i stället för ett skiljerelä.

Jag tror att du är på rätt spår, då kablaget på a25an var rätt snyggt, detvar mest säkringsarrangemanget som var fult.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Biltema har en hel del prisvärda produkter som skiljerelä, plintar före instrumentpanel och säkringshållare typ 100 A.

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har du 2 huvudbrytare på toan, om så byt inte dom, sådan kvalite finns inte att köpa nu!

Skyllermarks hmmm, duktiga på att sälja koppar...

Finns flera leverantörer.

Kalle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har börjat använda förtennad elkabel, lite dyrare, men mycket längre livslängd - håller bättre = billigare i längden.

Ofta finns det anledning till att ex skyllermarks är lite dyrare än ex Biltema.

Beroende på vad man har för krav får man ju välja leverantör. Min erfarenhet är ju att kvalitet lönar sig. För att inte bli stampad på av Lidl/jula/Biltema frälsta så visst finns det saker i dessa butiker som håller kvalitet oxå...

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om du har en elektriker i bekantskapskretsen kan han skaffa och göra de grova kablarna med pressade kabelskor och krympslang på. Blir antagligen avsevärt billigare än att köpa färdiga i sats.

Intet ont om Skyllemarks och deras kvalitet, men när det gäller kablar så har de hittat en lönsam nisch för helt vanliga elinstallationsprylar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Håller med RichardE att kvalitet oftast lönar sig, men... Problemet är att man inte vet när man får kvalitet eller inte (pris är absolut inte lika med kvalitet) och det är inte alltid lätt att veta när man behöver kvalitetsprodukter och när man inte behöver det.

Ett exempel är skiljereläer. OM man vet att ett vanligt skiljerelä är samma typ av relä som finns ett antal av  i varje bil, buss och lastbil så inser man att man kan köpa ett vanligt relä för 50 - 150:- kr på en välrenommerad billtillbehörsaffär (skippa Biltema om det känns bättre så) eller så kan man köpa ett dyrare på en båttillbehörsaffär.

Biltemas elektroniska skiljerelä är för övrigt riktigt bra, finns vad jag vet minst två personer som verkligen testat detta relä ordentligt och plockat isär det för att förstå kvalité och funktion. Eftersom det är osannolikt att det skulle vara något större problem om skiljereläet slutar fungera så är det ju värt att pröva det för 149:- kr.

Frågan om man ska ha förtenta kablar eller inte är intressant, men om man vill ha förtenta kablar så tror jag att Biltemas förtenta kablar funkar lika bra som några andra. (De av våra 40 år gamla ickeförtenta kablar som finns kvar ombord funkar hur bra som helst.)

Svårigheten är som sagt att veta när man får valuta för pengarna och när man inte får det. Om man inte är gjord av pengar så är det ju vettigt att spara där det går att spara och satsa de sparade pengarna på de produkter som är viktigt att ha bästa tänkbara kvalité på.

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag rekommenderar att börja med penna och papper, och göra kopplingarna så enkla som möljigt. Ibland kan det till och med vara enklare att riva ut allt och sedan bygga upp det efter sitt schema, märka alla ändar mm.

Jag har ett liknande jobb framför mig. Detta elände finns direkt under diskho, där jag gärna vill ha kastruller, men det skulle skapa fyrverkerier. Jag är förvånad att det fungerat i 35 år med gamla bilsäkringar mm.

post-10012443-1394237763,3911_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag föreslår att du läser på om hur ett modernt elsystem bör utformas och sedan gör som Bjorns_snipa föreslår, rita upp det. Här kan du få ett smakprov på en mycket komplett bok i ämnet

http://www.batteknik.se/elsystem/smakprov.pdf

men det finns även andra böcker. Det finns mycket tillgängligt på nätet också, bl.a.

http://bjorkobatklubb.se/El_ombord...ppt

http://www.skyllermarks.se/wp-content/uploads/2013/04/Skyllermarks-Elguiden-2013-uppslag.pdf'

Skicka ditt uppritade elsystem hit så får du säkert många råd och tips både på modifieringar och vilka delar/produkter/leverantörer du bör använda för att få mest valuta för dina pengar.

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Beeblebronx

Ett till tips är att använda kabelnummer i kablarnas bägge ändar så slipper man ringa kablarna för att se vilken som är vilken om man måste koppla ur flera.

man kan numera kablarn från 1 och löpande, samtidigt man noterar nummren i schemat. Man kan även ha en kabelparttabell i exel som beskriver kabelns funktion

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Så här blev schemat över den ursprungliga kopplingen när jag följt alla ledningar utom de grå (de måste i alla fall bytas ut). Jag har ett schema från tillverkaren också men det stämmer inte alls...

post-10012443-1394237763,5342_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

När du endå gör om allt skruvar du väl fast kabelkanaler som du lägger alla kablar i.. Snyggare och mycket enkelt om/när man behöver lägga i en ny kabel, inga buntband som man behöver klippa upp och klamra om..

Letade efter bild på min kärra, där det sitter kabelkanaler, men jag hittade ingen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Björn... Snyggt schema du ritat. Nyfiken fråga, är det ett tillgängligt & billigt program?

( ska börja rita mitt system snart... )

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Där var det ordning o reda. Annat än mitt ormbo😜

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ladda hemTinyCad och testa det. Iintuitivt och otroligt lättlärt, tar ett par minuter att lära sig och är dessutom gratis. Sitter tyvärr på min platta och skriver och mina elscheman liggger på den gamla stationära burken som från i julas gör tjänst som dammsamlare i garderoben. Glömde ju att flytta filerna till den nya innan men.... nog dags att göra der snart. Vilket år som helst faktiskt. Möjligen tillomed INNAN jag behöver nåt av det :-)

Googla TinyCad

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag ritade schemat i Adobe Illustrator, bara för att jag använder programmet i jobbet. Det finns säkert andra program som är lättare att hantera.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Då va det dags att komma igång med elen. Har börjat rensa bland kablar runt batterierna å höll på att bli galen. Är helt otroligt att det har funkar så länge som det gjort. Frågan är ju hur många slantar man ska plöja ner i det här projektet? Till att börja med så är tanken att fixa allt runt batteribanken med plintar å säkringar. Frågan är ju om det inte blir billigare att köpa skyllemarks grundsats 2 ist för att köpa allt bit för bit så att säga. Här kommer ett litet smakprov på hur det såg ut,

post-66988-0-03692600-1395083834_thumb.jpg

post-66988-0-88840300-1395083863_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det var inte den milda vintern som fick igång en ganska genomgripande ombyggnad av förbrukningsgrupperna.

Jag "skulle bara" montera en omkopplare i strömbrytarpaneler och koppla in en cirkulationspump på en befintlig strömbrytare, då jag insåg att det var lika bra att göra ett omfattande ingrepp.

http://thallatha.blogspot.se/2014/02/jag-skall-bara.html

Efter ett avbrott på en vecka i Stockholm med besök på båtmässan. En massa kaveldragning i krypgrunden på vår stuga därstädes och total ombyggnad och utbyggnad av elcentralen där har jag kommit igång med eljobbet i båten igen.

Sanering av en massa gamla ledningar och kontakter. Har beställt 100 meter förtent 2x2,5 mm2 ledare som förhoppningsvis kommer i morgon. Skall ersätta en massa 1,5 mm2 oförtent RK.

En viss röra uppdagades under arbetets gång.  ;) Jo jag visste det sen gammal och har gjort vissa förbättringar tidigare, men nu skall det bli totalt.

Batteri och laddningskretsarna byggde jag om förra våren.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...